• LabLover

När bebisen åker i baksätet...

Hur klarar ni det? Min man har precis börjat arbeta igen och nu kör jag själv med dottern, 3 månader, i baksätet. Jag blir så ledsen varje gång hon gråter. Har stannat och försökt trösta men det hjälper ju inte alltid. Inte heller att sjunga och prata med henne.

Har en Opel med airbag på passagerarplatsen så det GÅR inte att ha henne fram... Varför får man inte veta att de inte koppplar ur när man köper bil? Nej, då hade de ju inte fått någon såld Så ledsen nu, hur ska jag kunna ta mig någonstans under föräldraledigheten...

• Svar på tråden När bebisen åker i baksätet...
  • Göteborgstjej

Vi har också opel. När vi byter någon gång köper vi något annat! Jag brukar se till att jag åker iväg när jag vet att det är emilias sovtid, då går det fint. Om det är långa sträckor vill säga. Är det kortare sträckor har det hittills alltid gått bra om jag åker när jag vet att hon är mätt och belåten på alla vis. Jag har lite leksaker hängandes på babyskyddet också!

• annie80

Vad trist att inte kunna koppla bort airbagen. Vi hade oxå airbag på passagerarsidan men den gick att koppla bort. Vi kör WV passat

• Mian

Förstår precis! Vi köpte en "stor säker bil" innan vi fick barn, men nu slutade det ändå med att jag kör vår lilla bil utan airbag fram! En helt annan sak att ha henne i passagerarsätet.

• Grådan

Vi har det likadant!! Oskar tok-skrek så fort det började bli tråkigt i bilen!! Men en sak som hjälper mkt är ett litet gosedjur som gör ljud så fort han rör den.........eller om bilen skumpar. Vet inte om din tös använder napp.....men i alla fall så försöker jag stötta upp nappen med en snuttefilt så att den inte ramlar ut så lätt. Sedan kan man ju köpa en extra backspegel som man moterar så att man kan se sin bebis.....smart!!
    Ska jag bara köra en liten bit så får han faktiskt skrika lite...........vet hur jobbigt det är, men jag tror dom lär sig att vara själva! Men det har blivit bättre nu han är 5 mån o gillar att hålla på med olika leksaker.
    Lycka till!!
    // Grådan

• Sisdan

Jag håller med er alla - det hade varit härligt att ha Semlan bredvid mig men när nu inte detta går så har det hjälpt enormt att skaffa en spegel (vad de nu kan heta, finns på babyland mfl...) ovanför henne så vi kan se varandra.

• mamma i maj

Vi hade en ford focus när jag blev gravid. vi kunde inte heller koppla bort airbagen, så vi bytte helt enkelt bil.
    Har ni inte funderat på det?
    Kör man inte så mycket själv så är det kanske inte så viktigt...
    (saknar den förra bilen lite men det va viktigare att kunna ha lillen framme hos mig)

• norgesessan

vad kostar en sånn spägel, är dom av glas, eller är det typ folie spegel? har sonen bak igen, for att han öppnade fösntret konstant, och det går inte att stänga av knappen, så nu sitter han bak..lillebror ska också sitta bak(när han kommer ut) då tänkte vi att ha en spegel der bak....

• Tjottskan

Förstår precis.....
    Vi bytade bil när jag blev gravid och leta länge efter någon som passade. Ville köpa en nästan ny bil men eftersom vi fastnade för Ford Focus fick det bli en 1999 års modell där det bara finns en airbag. Förstår inte vad tillverkarna tänker på (är det män måntro???) Inte vill man ha den lilla i baksätet när man är själv i bilen. Kanske vi skulle påpeka det för motormännen....... De vet det nog förstås men det skadar inte att ligga på lite extra. Igentligen skulle fabriken få koppla bort airbagen gratis om man inte fått upplysningen när man köpte bilen.

• magica71

Jag tycker faktiskt det är skönt att ha sonen i baksätet. Jag skulle bli fruktansvärt frustrerad och distraherad om jag hade en gråtande bäbis bredvid mig när jag kör. Rena trafikfaran. Som det är nu så är det lättare att ignorera honom. Oftast är det ju inget större fel utan han är bara uttråkad. Vi har dessutom en extra backspegel monterad på nackskyddet så jag kan se honom.
    En backspegel kostar några hundralappar och är en superinvestering. Vi köpte våran hos Volvo men det finns andra märken oxå.

• magica71

Kan tillägga att nu när sonen börjar bli lite större (1 1/2 år) så tycker han dessutom att det är urkul att sitta och kika på mamma (eller pappa) genom speglarna. Allt blir ju så bakvänt...

Svar på tråden När bebisen åker i baksätet...