• snusmumriken2

Flytväst

Ska köpa flytvästar till mina söner. Frågan är bara vilka?!
    Tips?
    Hittade HH på Intersport men det fanns bara stl 20-30 kg o äldsta sonen väger inte så mycket ännu (ca 17 kg). Ska man köpa den ändå? Hur viktigt är det med viktmärkningen på västen?
    Yngsta sonen är 6 månader. Vad ska man ha för väst åt honom?

• Svar på tråden Flytväst
  • EsMamma

Så länge de inte kan simma så är det en ordentlig räddningsväst som gäller, med krage runt huvudet.

Antal kg har mest med storleken på västen att göra, om du läser vad som står på lappen i om flytkraften så brukar den vara densamma (runt 50N) oavsett om det står 15-30 kg, 20-30 kg eller 10-20 kg.

Västen ska sitta bra, inte vara så stor att den kasar runt eller så. Men man brukar kunna spänna åt bra med de spännen som finns. Prova på!

• snusmumriken2
    EsMamma skrev 2009-08-01 23:05:30 följande:
    Så länge de inte kan simma så är det en ordentlig räddningsväst som gäller, med krage runt huvudet.Antal kg har mest med storleken på västen att göra, om du läser vad som står på lappen i om flytkraften så brukar den vara densamma (runt 50N) oavsett om det står 15-30 kg, 20-30 kg eller 10-20 kg.Västen ska sitta bra, inte vara så stor att den kasar runt eller så. Men man brukar kunna spänna åt bra med de spännen som finns. Prova på!
    Tack för svar
    Ja, jag tror att det var krage på den jag såg... Ska kolla lite noggrannare nästa gång.

Är nåt speciellt märke att föredra?
  • EsMamma

Vi har haft olika märken genom åren. Ordentlig dragkedja och ett rejält reglerbart band med spänne tycker jag det ska vara. Grenband är det alltid.

Ett rejält "handtag" bak i nacken är inte dumt. Då kan man hålla i dem lite lättare när man går på bryggan, likaså har man något att greppa i om de skulle trilla i vattnet.

• EsMamma

Det reglerbara bandet med spänne ska såklart vara runt midjan

Att det är snabbkoppling på grenbandet är praktiskt, annars måste man komma ihåg att barnet ska kliva i grenbandet först innan man stoppar i armarna.

• snusmumriken2
    EsMamma skrev 2009-08-01 23:26:18 följande:
    Vi har haft olika märken genom åren. Ordentlig dragkedja och ett rejält reglerbart band med spänne tycker jag det ska vara. Grenband är det alltid.Ett rejält "handtag" bak i nacken är inte dumt. Då kan man hålla i dem lite lättare när man går på bryggan, likaså har man något att greppa i om de skulle trilla i vattnet.
    Tack! Många bra o användbara tips
    Ska ha dem i åtanke när vi ska inhandla flytvästarna!

Nån som hört/vet nåt om helly Hansens västar? Hörde att det var nåt med nån av deras lytvästar, att den inte vände på barnet när det trillade i vattnet. Men kommer inte ihåg var jag hört det eller vilken väst det gällde.
    Känns ju som att man inte vill riskera att köpa den isf...
  • bohusbebis

Finns säkert synpunkter på det, men jag har haft våra barn i bärsele när de varit riktigt små (upp till ca 6 mån). Då vet man var man har dem. De blir så otympliga med stora flytvästen på. Men det beror ju lite på hur man är på sjön. För oss funkade det bäst. Jag hade flytväst, dock ej knäppt. Mer som ev flythjälpmedel. Och när det var stygg sjö så fick bebis ligga i flytväst förstås. I rufföppningen.
    När det gäller vikt förresten så tror jag att det viktigaste är att det är bra passform på västen, att den inte "flyter upp över huvudet". Om man har lite kläder på sig under som ev blir blöta om man plurrar i, så väger väl det åxå lite. Grenband och krage är viktigt., som andra redan påpekat.

• bohusbebis

Vi har förresten haft Baltic eller vad de nu heter och varit helnöjda med dem. Bebis (0-10 kg) upplever jag dock som klumpig, men den har vi som sagt bara använt när vi känt att det behövdes extra säkerhet...

• bohusbebis

Tillägg, vår minsta flytväst var visst 0-15 kg. Såg en bebisväst från Compass häromdagen och den var MYCKET smidigare.

• Brunello

babysimshopen har en baltic väst som är från 3 kg, vi har själv en större baltic-väst och är jättenöjda.

Jag tycker iofs att de ska ha väst med krage även om de kan simma, får de en smäll i huvudet och blir medvetslösa simmar de inte så långt...

Bra att träna också - i förväg - så både barn och förälder vet vad som händer om man ramlar i och hur det känns.

Tänk på att blöjbarn får en förändrad tyngpunkt i vattnet när blöjan vattenfylls vilket kan försvåra vändning.

• evita

vi har baltic till alla 3 barnen och tycker det är en bra väst... aldrig några protester att ta på den utan det finner dom sej i... dom 2 stora (5&2 år) tycker jättemycket om sina västar... 1-åringen finner sej i den utan att protestera...

du ska absolut se till att det är nackkrage på västen, samt lyfthandtag... vi har en extraväst (kommer inte ihåg märke nu) som inte har lyfthandtag, men som sagt är det en extra/badväst och ingen som används under gång...

• Lillsnörpa

Vi har en Baltic 15-30 kg den är super. Den är rejäl och så har den inbyggd livsele så att man kan kroka fast livlina om man behöver.

Svar på tråden Flytväst