• lillgrisen

Hjärnskakning?

Min dotter som snart är fyra år ramlade ikväll i trappuppgången och slog i huvudet i ett element. Jag var inte där när det hände men hon skrek ett tag efteråt och lekte som vanligt sedan. Hon har fått en bula på sidan av pannan, nästan vid tinningen. Nu är det ett par timmar sedan det hände och hon sover. Måste jag väcka henne regelbundet för att försäkra mig om att hon inte fått en hjärnskakning? Är det någon som vet hur mycket man måste väcka barnet, jag menar om det ligger och sover ganska så tungt så är de ju oftast svårväckta. Hur vet man vad som är normalt? Alltså, hur mycket och hur ofta ska jag väcka henne? Lite rörigt inlägg kanske... Hoppas att det finns någon som kan ge mig några goda råd såhär på lördagsnatten...

• Svar på tråden Hjärnskakning?
  • Prisssan

Jag hade nog ringt och frågat sjukvårdsupplysningen om detta. För säkerhetsskull.

I once had a dream, now i`m asking for a little miracle...
  • Busemma

Du bör ha henne under uppsikt de första timmarna sedan kan du glesa ut det. Tror att 4-6 timmar borde räcka.

• sofanda

När min son fick hjärnskakning skrek han oavbrutet i ca 1 timme, ont i huvudet och mådde illa. Vi fick stanna på akuten ett par timmar och han fick sova. Läkaren kom in med jämna mellanrum och kollade av...riktigt hur mycket minns jag inte eftersom det var mitt i natten.

När vi fick åka hem sa läkaren att vi skulle låta honom sova, inte väcka alls eftersom han behövde sin sömn. Men det är ju säkert lite olika....

Om du är osäker ring sjukvårdsupplysningen eller vad de kallar sig numer...

Jag tycker inte det låter som en hjärnskakning, men jag är ingen läkare...

Mina barn är mitt allt!
  • lillgrisen

Tog precis upp henne och försökte få henne att kissa eftersom vi missade det innan hon gick och la sig. Hon verkar ju jättetrött men vaknar till och blir irriterad då jag stör henne. Det låter väl helt normalt, eller? Vet inte varför man blir så nojjig ibland...

• Busemma

Så länge hon är sig själv och inte är svår väckt så är nog lugnt.

• ThisIsMe

Om hon har varit sig själv och lekt som vanligt efter det hände så behöver du nog knappast oroa dig.

• Dreyfus

1. Var det en hjärnskakning? Vid hjärnskakning är man kortvarigt medvetslös eller har glömt bort vad som hände.

2. Om du tror det är hjärnskakning så ska man de första 4-6 timmarna kontrollera barnet var 30:e minut. Du ska kolla att barnet är fullt vaket, beter sig normalt och att pupillerna är lika stora och fråga efter huvudvärk och illamående. Att det kan röra armar och ben(smärtstimulera enl nedan vid osäkerhet). På sjukhus kollar man också puls och blodtryck (det är ingen idé att kolla pulsen hemma även om det är lätt, den är alltid hög hos barn, varierar med andningen och måste värderas utifrån normalvärden som skiljer sig utifrån åldern - kort sagt det är bara risk att man blir uppskrämd...).

3. Om allt går bra kan man efter dessa första 4-6 timmar väcka barnet varannan timme.

4. Ett hyfsat mått på om man lyckats väcka barnet är om det kan lyda lite mer komplicerade instruktioner såsom "gå till toaletten och kissa". Frågar man alltför enkla saker så som "ta mig i hand" så kan detta utföras i sömnen.

5. Ett svårväckt barn är ett observandum - och det är därför man skall försöka väcka dem. Oftast kan man med smärtstimuli väcka friska barn (t ex genom att trycka en penna mot nagelbanden på tår eller fingrar, men inte så hårt att det ger skador).

6. Är man osäker så åk in på akuten! Det är väldigt sällsynt med farliga hjärnblödningar men de kan utvecklas snabbt och upp till ett dygn efter traumat. Obehandlade leder de till döden eller hjärnskador. De är däremot relativt enkla att åtgärda (operera) om man är ute i god tid.

• Dreyfus

Obs! Man skall inte trycka spetsen i nagelbandet utan pennans långsida.

• lillgrisen
    Dreyfus skrev 2009-08-02 00:33:09 följande:
    1. Var det en hjärnskakning? Vid hjärnskakning är man kortvarigt medvetslös eller har glömt bort vad som hände.2. Om du tror det är hjärnskakning så ska man de första 4-6 timmarna kontrollera barnet var 30:e minut. Du ska kolla att barnet är fullt vaket, beter sig normalt och att pupillerna är lika stora och fråga efter huvudvärk och illamående. Att det kan röra armar och ben(smärtstimulera enl nedan vid osäkerhet). På sjukhus kollar man också puls och blodtryck (det är ingen idé att kolla pulsen hemma även om det är lätt, den är alltid hög hos barn, varierar med andningen och måste värderas utifrån normalvärden som skiljer sig utifrån åldern - kort sagt det är bara risk att man blir uppskrämd...).3. Om allt går bra kan man efter dessa första 4-6 timmar väcka barnet varannan timme.4. Ett hyfsat mått på om man lyckats väcka barnet är om det kan lyda lite mer komplicerade instruktioner såsom "gå till toaletten och kissa". Frågar man alltför enkla saker så som "ta mig i hand" så kan detta utföras i sömnen.5. Ett svårväckt barn är ett observandum - och det är därför man skall försöka väcka dem. Oftast kan man med smärtstimuli väcka friska barn (t ex genom att trycka en penna mot nagelbanden på tår eller fingrar, men inte så hårt att det ger skador).6. Är man osäker så åk in på akuten! Det är väldigt sällsynt med farliga hjärnblödningar men de kan utvecklas snabbt och upp till ett dygn efter traumat. Obehandlade leder de till döden eller hjärnskador. De är däremot relativt enkla att åtgärda (operera) om man är ute i god tid.
    Tack för ditt långa och utförliga svar! Ska ta upp henne nu igen och se hur det går med kisseriet. Sist var hon bara trött och gnällig, öppnade knappt ögonen och ville inte gå själv. Fast såhär brukar hon oftast bete sig då hon är trött, vill bara kolla en gång till innan jag går och lägger mig. Tänkte ta med henne till min säng så jag kan ha lite extra koll. Tack igen för att du tog dig tid och svarade!
  • Dreyfus

Om det var en hjärnskakning din flicka hade så skulle jag ställa klockan och kontrollera ganska noga under natten. Jag har själv gjort det när min ena dotter slog skallen (och jag tyckte det var ganska svårt att bedöma vakenhet på en trött unge trots att jag är "proffs"). Upptäcker du något konstigt så tveka inte att kontakta sjukvården! Om hon inte varit medvetslös och minns vad som hände och inget annat är konstigt så kan ni sova lugnt hela natten!

• lillgrisen

Tack igen för ditt engagemang, Dreyfus! Jag var vaken ganska länge och kollade av henne med jämna mellanrum fram till kl 3. Då vaknade hon till ordentligt och verkade pigg och klar så kändes det som att vi båda kunde sova lugnt. Nu sitter hon och äter frukost och är precis som vanligt, skönt!

• Topdog

Min dotter fick hjärnskakning i början av veckan. Vi fick stanna på Astrid Lindgrens sjukhus tills det gått 6 timmar efter hon slog i huvudet.

Hon blev inte medvetslös men läkaren på AL sa att små barn sällan blir det vid lättare hjärnskakningar.

Hon ramlade raklång och slog huvudet i ett träskåp. Efter ca en timme blev hon väldigt trött och somnade. Sen vaknade hon, klagade på huvudvärk, blev väldigt uppskruvad och började pladdra långa, långa, osammanhängande haranger och plötsligt kräktes hon bara rakt ut. Då åkte vi in med henne.

Vi kom hem med henne mitt i natten och ställde sedan klockan efter 3 timmar för att kolla henne och för att låta henne kissa. Hon sov i vår säng den natten. Det kändes tryggast.

Svar på tråden Hjärnskakning?