Dreyfus skrev 2009-08-02 00:33:09 följande:
1. Var det en hjärnskakning? Vid hjärnskakning är man kortvarigt medvetslös eller har glömt bort vad som hände.2. Om du tror det är hjärnskakning så ska man de första 4-6 timmarna kontrollera barnet var 30:e minut. Du ska kolla att barnet är fullt vaket, beter sig normalt och att pupillerna är lika stora och fråga efter huvudvärk och illamående. Att det kan röra armar och ben(smärtstimulera enl nedan vid osäkerhet). På sjukhus kollar man också puls och blodtryck (det är ingen idé att kolla pulsen hemma även om det är lätt, den är alltid hög hos barn, varierar med andningen och måste värderas utifrån normalvärden som skiljer sig utifrån åldern - kort sagt det är bara risk att man blir uppskrämd...).3. Om allt går bra kan man efter dessa första 4-6 timmar väcka barnet varannan timme.4. Ett hyfsat mått på om man lyckats väcka barnet är om det kan lyda lite mer komplicerade instruktioner såsom "gå till toaletten och kissa". Frågar man alltför enkla saker så som "ta mig i hand" så kan detta utföras i sömnen.5. Ett svårväckt barn är ett observandum - och det är därför man skall försöka väcka dem. Oftast kan man med smärtstimuli väcka friska barn (t ex genom att trycka en penna mot nagelbanden på tår eller fingrar, men inte så hårt att det ger skador).6. Är man osäker så åk in på akuten! Det är väldigt sällsynt med farliga hjärnblödningar men de kan utvecklas snabbt och upp till ett dygn efter traumat. Obehandlade leder de till döden eller hjärnskador. De är däremot relativt enkla att åtgärda (operera) om man är ute i god tid.
Tack för ditt långa och utförliga svar! Ska ta upp henne nu igen och se hur det går med kisseriet. Sist var hon bara trött och gnällig, öppnade knappt ögonen och ville inte gå själv. Fast såhär brukar hon oftast bete sig då hon är trött, vill bara kolla en gång till innan jag går och lägger mig. Tänkte ta med henne till min säng så jag kan ha lite extra koll. Tack igen för att du tog dig tid och svarade!