• Liljekonvaljblomman

Hur sparar man bäst sina digitala foton?

Jag har MASSVIS med kort i datorn men är rädd att den ska gå sönder och att alla kort försvinner.

Har nu lagt över alla kort på vanliga cd men finns det bättre sätt att förvara korten?

• Svar på tråden Hur sparar man bäst sina digitala foton?
  • jantingstrom

vet inte hur mycket du menar med mycket, men jag har en extern hårddisk samt att jag bränner på DVD.

• Liljekonvaljblomman
    jantingstrom skrev 2009-08-02 09:04:25 följande:
    vet inte hur mycket du menar med mycket, men jag har en extern hårddisk samt att jag bränner på DVD.
    Jag fotar mycket och vill inte ha dem på hårddisken, tänk om åskan slår ner eller man får något virus
  • Nyfiken gul

köp en extern hårddisk - den använder du bara till foton och bara när du ska lägga över korten i den. Den sitter aldrig i för övrigt.

jag har så i min dator. En extern som bara används till foton och som bara pluggas in när den används.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Liljekonvaljblomman

Nyfiken gul skrev 2009-08-02 09:08:28 följande:

köp en extern hårddisk - den använder du bara till foton och bara när du ska lägga över korten i den. Den sitter aldrig i för övrigt. jag har så i min dator. En extern som bara används till foton och som bara pluggas in när den används.
    Vad köper man en sådan? Är det dyrt?
  • Liljekonvaljblomman

Nyfiken gul skrev 2009-08-02 09:08:28 följande:

köp en extern hårddisk - den använder du bara till foton och bara när du ska lägga över korten i den. Den sitter aldrig i för övrigt. jag har så i min dator. En extern som bara används till foton och som bara pluggas in när den används.
    Var förvarar du den när den inte används? Tänker ifa den blir stulen eller det börjar brinna
  • Nyfiken gul
    Liljekonvaljblomman skrev 2009-08-02 09:09:39 följande:
    Nyfiken gul skrev 2009-08-02 09:08:28 följande: Vad köper man en sådan? Är det dyrt?
    Köpte min på en datafirma, 995 kronor gav jag för den.  Är på 1 Terrabite så det ryms myyyyyyyyyyyyycket på den.

Jag förvarar den på samma sätt som jag förvarar andra elektroniska prylar i hemmet. Dvs i en låda utom synhåll.

Brandrisk eller stöldrisk är ju densamma oavsett om det är negativ, fotografier eller en hårddisk... så vill du vara på den säkra sidan fixar du ett bankfack...
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Liljekonvaljblomman

Nyfiken gul skrev 2009-08-02 09:13:30 följande:

Köpte min på en datafirma, 995 kronor gav jag för den.  Är på 1 Terrabite så det ryms myyyyyyyyyyyyycket på den. Jag förvarar den på samma sätt som jag förvarar andra elektroniska prylar i hemmet. Dvs i en låda utom synhåll. Brandrisk eller stöldrisk är ju densamma oavsett om det är negativ, fotografier eller en hårddisk... så vill du vara på den säkra sidan fixar du ett bankfack...
    I dagsläget har jag alla på cd i mina föräldrars kassaskåp ihop med alla våra super 8 filmer, negativ mm mm
  • jantingstrom

viktigt att tänka på är:
    * brand och stöld, att den förvaras på ett bra ställe.
    * backup, att det är en säkerhetskopia och inte enda lagringsplatsen. hårddisken kan gå sönder lika lätt som din dator. Jag bränner på DVD oxå och förvara dessa i ett kassaskåp på annan plats.

externa hårddiskar kan du köpa på ex siba, mediamarkt mmkostar från ca 500kr och uppåt beroendepå storlek.

• sarsparis

Vi har en extern hårddisk och bränner ned.

Sen har vi morföräldrar som bor långt ifrån oss. så jag skickar mycket kort på våra barn dit vilket också är en bra backup om hela huset skulle brinna ned och allt försvinna.

• Liljekonvaljblomman

Har nu köpt en extra hårddisk, hoppas att det är ok?

Svar på tråden Hur sparar man bäst sina digitala foton?