• Anonym

Vart kan jag få hjälp med mitt ansikte?

Jag har såna problem med mitt ansikte att jag skäms för att visa mig bland folk.. Jag skäms...
    Jag är 23 år gammal och ska inte se ut så här, jag ser ut som en fjortonåring i ansiktet. Jag är full av små små minifinnar, de sitter tätt över hela pannan, tinningarna och mellan ögonen. Stora finnar får jag mestadels bara på hakan, men de finns alltid någon där. Aldrig helt fin på haka och kinder. Pannan är alltid full, precis knottrig. Förr trodde jag att det var ärr från då jag hade mkt finnar där när jag gick med lugg, men nu är de värre, de är inte ärr, de är små små finnar, eller småplitor, jag vet inte riktigt. De är för små för att klämmas.

Jag har använt alla möjliga produkter för att få bukt med detta. Tex clearasil i olika former, men det hjälper inte. Nu har jag gått drygt en månad och dagligen använd Neutrigenas Black Head scrub och mjukgörande. Det enda jag märker med detta är att jag inte är like fettig i ansiktet efter jag använt det, men flåtkänslan kommer tillbaka senare. Finnarna, pormaskarna och plitorna går inte bort.

Nu behöver jag hjälp, proffesionell hjälp. Jag vill gå till någon som kan detta, som kan ge mig rätt produkter för att få bort detta. Men jag vet inte var man ska vända sig? Ska man gå till hud på sjukhuset? Eller nån skönhetssalong? Isf vad heter de?

Jag är 23, jag ska inte se ur så här!!

• Svar på tråden Vart kan jag få hjälp med mitt ansikte?
  • Pruttiluskan

Tandkräm torkar ut huden...det använde jag ganska ofta som mask i ansiktet som jag tvätta bort med vatten...
    Använde de även då jag hade finnar & funka utmärkt.

Sen finns det nåt på apoteket som heter zinkpasta tror jag...det är ännu bättre!

Testa att kleta på under natten då du ändå inte är ute & visar dig & se om det kanske kan hjälpa dig! :)

Clearasil gav mig bara mer finnar & skit minns jag!

• Anonym

Jag vet inte riktigt var man ska gå, men börja typ på vårdcentralen så får dom skicka dig vidare till någon hudläkare.
    Jag har haft mycket finnar jag med ända fram till typ förra året (är 30 i år) och jag kan bara råda dig med att använda helt vanlig tvål och vatten. Låter klyschigt men det var det enda som till slut hjälpte mig. Helt vanliga kaktvålar utan doft eller annat. Pilla inte utan bara tvätta morgon och kväll och om du vill använda ansiktsvatten och liknande, ha inte med alkohol i, det blev alltid värre för mig av sånt. Finnmedel så som clerasil tycker jag är värdelöst. Det finns en bra creme på apoteket, basiron den funkade bra för mig med.
    Förstår att alla har olika hud, och reagerar olika, men detta är tips från mig, kanske det funkar bra för dig med? Lycka till, vet hur trist det är att ständigt känna sig hemsk i ansiktet!

• Anonym

Gå till vårdcentralen och visa upp dig, berätta om alla problem du har, inklusive de psykiska. Berätta precis vilka åtgärder du själv vidtagit. Det finns en sorts p-piller som heter Diane som jag tror kan vara något för dig. kolla upp dem på Fass.se!

I värsta fall är det roaccutan, eller tyngre du behöver. I bästa fall är det något i kosten du saknar, eller är allergisk mot. Lycka till!

• Anonym

Tandkräm? Det var nått nytt!
    Har zinkpasta hjälpt dig?
    Jag har en fet, men torr hud. Det svider tex rätt mkt när jag skrubbar med neutrigenan, och inte tvättar bort det snabbt. Hur är zinkpastan? T'änkte om den också svider, då kan jag inte ha den hela natten..

• Pysselgalningen

Kasta Clearasilen! Den är blaha och ger dessutom ett blått lager i ansiktet....

Antingen kan du gå till en läkare och kanske få en salva för acne, eller så testa med att använda ett ansiktsvatten med TeaTree olja.

• Jullessk

Om jag vore du så skulle jag söka upp en hudterapeut för att få hjälp och råd. Ska nog vara försiktig med huskurer och istället använda proffesionella produkter. Vart bor du?

• Anonym

Gå till vårdcentralen. Det är det enda rätta. Det finns en massa bra mediciner att ta. Jag har haft mycket akne, och fått bra hjälp. De har aldrig förringat mitt problem, utan helt och hållet förstått mig. Huskurer eller clearasil funkar INTE om man har en jobbig hudtyp.

• Pysselgalningen
    Anonym skrev 2009-08-02 12:35:32 följande:
    Tandkräm? Det var nått nytt! Har zinkpasta hjälpt dig? Jag har en fet, men torr hud. Det svider tex rätt mkt när jag skrubbar med neutrigenan, och inte tvättar bort det snabbt. Hur är zinkpastan? T'änkte om den också svider, då kan jag inte ha den hela natten..
    Det där låter definitivt som ren acne!
    Gå till läkarn och få en salva, använd inte nånting med alkohol i och allt du smetar på i ansiktet ska vara minda saker och aldrig feta krämer. OM du måste smörja nått för att få bort den torrsvidande känslan så ska det vara en mjölk som går in i huden direkt. Använd inte heller smink och om du absolut måste så köp mineralsmink.

Finns en salva på recept som heter Skinoren och den hjälpte mig snabbt och lätt! Luktar lite surt, men ack så bra!
  • Anonym (b5)

Skippa alla konstiga kurer med tandkräm och sånt - du behöver en långsiktig lösning. Jag är själv 34 och har haft exakt som du, ända till för någon månad sen. Jag har provat ALLT utom tetralysal och roaccutan. Roaccutan kan ha svåra biverkningar så jag har dragit mig för det.
    För mig blev till slut lösning överdosering av vitamin B5 - jag tar 10g per dag och har inte haft en finne sen jag började. Hela hyn ser friskare ut, inte irriterad och inte blank. Finns många sajter som säljer, jag kan inte länka till min favorit för då blir inlägget borttaget men jag betalar en dryg hundring per månad vilken är en droppe jämfört med vad jag tidigare lagt ut på allehanda värdelösa produkter.

• MamiElin

ett tips från mig.. jag har också haft väldigt jobbigt med finnar.. jag började använda niveas toner (blå flaska) morgon och kväll.. min hy har aldrig varit finare.. detta har funkat för mig, så det är det enda tips jag kan komma med.
    Sen om du använder fondation, sluta med det ett tag hur jobbigt det än e..

Svar på tråden Vart kan jag få hjälp med mitt ansikte?