• Morticia

Husqvarna Viking Emerald Tvillingnålproblem

Hej!
    Husqvarna Viking Emerald 118 har jag.

Vad gör jag för fel med tvillingnålen när den bryts när jag backar för att fästa trådarna?
    Felträtt? Ska båda trådarna löpa i samma spår när jag trär???

Ska jag använda zickzack med stygnbredd 0???

Tack för svar.

• Svar på tråden Husqvarna Viking Emerald Tvillingnålproblem
  • yrväder
    Morticia skrev 2009-08-02 13:45:32 följande:
    Hej! Husqvarna Viking Emerald 118 har jag. Vad gör jag för fel med tvillingnålen när den bryts när jag backar för att fästa trådarna? Felträtt? Ska båda trådarna löpa i samma spår när jag trär??? Ska jag använda zickzack med stygnbredd 0??? Tack för svar.
    Nej! Inte zz, då går nålen av. bara raksöm. Raksöm med tvillingnål blir elastisk.
  • GOBLIgobli

Vissa säger att man a b s o l u t inte får backa med en tvillingnål medans jag har gjort det helt utan problem. Slutsatsen av det skulle då vara att backa mycket försiktigt, kanske handveva tom. för att undvika nålbrott.

Ja, båda trådarna ska löpa i samma och du får testa dig fram till rätt trådspänning, det ska bli en liten zickzack på undersidan.

• Morticia

Aha. Aldrig backa alltså. Jag funderade på om det var så.
    Synd att nålarna är så satans dyra, annars kunde man ju prova sig fram.
    Jag får lägga av att backa, och fästa trådarna för hand istället.

Det stod nämligen på baksidan av en tvillingnål från Schmetz att man skulle använda zickzack, och med stygnbredden på noll. Det blir ju sicksack.

• Elyelle

Kor med raksom. Och om du brutit av en del nalar redan, kan jag tanka mig att det inte gar att backa alls. Jag har provat att handveva med min (kopia av nagon gammal husqvarna), for att backa, men det blir bara trassel anda som till slut bryter av nalen. Du slipper mycket frustration, om du syr bara framat och faster tradarna for hand - eller syr omlatt, om det ar t.ex. en armfall du syr.

• Bibabba

Tvillingnålar är väldigt känsliga när det är för tjock tyg tycker jag. Har sytt av flera nålar på sömmar o tjocka bandkantningar.

Mamma till Valter 061121 , Lillbebis i magen med BF 091008
  • Morticia

Jag svarar mig själv. Jag provade med zickzack och stygnbredd 0.
    Då gick nålen av. Så. Har ju provat i alla fall..

Svar på tråden Husqvarna Viking Emerald Tvillingnålproblem