• Anonym (Orolig sambo)

Han kräktes mörkt blod dagen efter festande!?

Sambon var ute och festade igår, blev väl rätt mycket alkohol.
    Han gick upp runt tolv idag och började kräkas. Hann berättar nu för mig att efter att hans mat kommit upp, kräktes han även blod.

Blodet var mörkt, och nu har han jätteont i halsen. Kan förstå att han har ont i halsen efter att kräkts men det där med blodet är väl inte så bra ? eller?

Någon som jobbar inom sjukvården kanske har lust att säga vad ni tror? Även andra svar önskas!

tacksam då jag sett att han kräkts blod förut, då just efter att han druckit för mycket.

• Svar på tråden Han kräktes mörkt blod dagen efter festande!?
  • Anonym

Det behöver inte vara blod. Det kan ju även vara vin han har druckit som kommer upp, det ser ju precis ut som blod.

Om han skulle kräkas blod av att dricka alkohol så har han förmodligen ett magsår och då ska han åka in direkt. Men då borde han också haft ordentligt ont när han drack alkoholen.

Halsontet kommer från att kräkas och har inget med blodet/vinet från magen att göra.

• Anonym

Låter ju som blödande magsår tycker jag,då det irriteras av alkholen!
    Han bör uppsöka läkare´,för har han en blödning i buken kan det bli väldigt farligt,då speciellt vid alkohol förtäring då blodet tunnas ut och blöder då ännu mer/lättare!

• Anonym (Orolig sambo)

Okej, men svar till första så drack han inte vin, enbart ljust öl. Men är det verkligen så att han bör uppsöka läkare? Det kan inte vara att magen över huvudtaget blev irriterad av alkoholen utan att det var magsår innan?

Anonym skrev 2009-08-02 17:09:31 följande:
    Låter ju som blödande magsår tycker jag,då det irriteras av alkholen! Han bör uppsöka läkare´,för har han en blödning i buken kan det bli väldigt farligt,då speciellt vid alkohol förtäring då blodet tunnas ut och blöder då ännu mer/lättare!
  • Anonym

Om han enbart drack öl, så borde det inte irritera magen så mycket att han börjar blöda. Antingen så fanns såret där redan innan, eller så har han tagit sig en ordentlig bläcka, eller har känslig mage. Jag tycker hur som helst att han ska åka till en doktor för en koll. De kan gå ner i magsäcken med en sond och titta. Det kan vara väldigt farligt med blödande magsår, om det är det han har.

Anonym (Orolig sambo) skrev 2009-08-02 17:16:33 följande:

Okej, men svar till första så drack han inte vin, enbart ljust öl. Men är det verkligen så att han bör uppsöka läkare? Det kan inte vara att magen över huvudtaget blev irriterad av alkoholen utan att det var magsår innan?
  • Iorlover

Om man spyr eller bajsar blod så ska det nog alltid kollas upp! Hellre en gång för mycket än en gång för lite!

Sparka iväg han till doktorn o hälsa att han tar det lugnt med alkoholen!

Lyca till!

• Mymlan80

Det där har hänt min mamma oxå, det var så det upptäcktes att hon hade flera blödande magsår. Han bör absolut söka läkarvård!

Liten BF 091117
  • Anonym

Svårt att säga något säkert om detta med så lite info om din sambos övriga hälsa och sjukhistoria, det bästa är nog att uppsöka läkare. Blodiga kräkningar är ett symptom man brukar ta på allvar. Ibland när man kräks kraftigt kan det dock vara så att man får en spricka vid övre magmunnen som blöder. Då brukar det bli så att an först kräks vanligt magsäcksinnehåll, och först senare blod. Detta blod brukar dock vara hyfsat ljust, då det är färskt.

• Anonym (Orolig sambo)

Inget rödvin nej, bara öl. Men ska nog försöka få iväg honom till doktorn eftersom det var mörkt. Han säger även att det"kom upp" något mörkbrunt, av sig självt, efter att han kräkts. Det kom bara upp, fast utan kräkreflex om ni förstår... Låter väl inte så superbra tycker jag ...

Svar på tråden Han kräktes mörkt blod dagen efter festande!?