• li bi

Kolsyra juice?

Är det någon som vetom man kan kolsyra annat än vatten i en soda streamer eller liknande? Alltså inte smaksätta i efterhand.

• Svar på tråden Kolsyra juice?
  • Mammut och Papput

Man ska inte he annat än vatten i soda streamern - om man vill hålla det fräsch. Man kan ju fysiskt ha i annat med men då blir den nog äcklig och svår att rengöra, och juice kanske gör att den slammar igen i ledningarna..

• Mymlan80

Nej, bara vatten vad jag vet. Kolsyran reagerar med sockret etc(eller vad det nu är i det man ska "bubbla") tror det kan svämma över ungefär som när man öppnar en skakad flaska.

Liten BF 091117
  • Anova

Självklart går det att kolsyra annat än vatten..
    Här har du lite "do's and don'ts"

• Pendulum

Det går jättebra. Dom testade det i ett program jag såg men man ska ändå inte göra det. Man förstör sin sodastreamer. Det sa dom i programet med. När man kolsyrar annat än vatten blir det till slut bakterier i munstycket och en annan massa dåliga saker jag inte minns.

Det var dock lite kul att se när de kolsyra mjölk, juice och vin

• Drakfisk
    Pendulum skrev 2009-08-02 17:57:27 följande:
    Det går jättebra. Dom testade det i ett program jag såg men man ska ändå inte göra det. Man förstör sin sodastreamer. Det sa dom i programet med. När man kolsyrar annat än vatten blir det till slut bakterier i munstycket och en annan massa dåliga saker jag inte minns.Det var dock lite kul att se när de kolsyra mjölk, juice och vin
    Kolsyrat rödvin har jag druckit en gång. Det var ingen höjdare kan jag berätta, det är inte värt att förstöra sin sodastreamer genom att kolsyra vin
  • WZZ

När du kolsyrar så blir det under en kort stund ett litet baktryck, vilket kommer att suga upp en liten del av det du kolsyrar.

Tar vi juice tex så kommer små bitar juice åka tillbaks. Där kommer det sedan att odla fina bakterier.

Sedan kommer kolsyran och sockret att bilda en reaktion om det finns socker i. Kör du kolsyra + saft tex som kommer det blir ett förbannat stort tryck. Du kan själv lätt se effekten genom att lägga i en sockerbit i coca cola. Bubblar som attan och drar ur all kolsyra.

Svar på tråden Kolsyra juice?