• lunaria

fyllning till smörgåstårta

Vi har tänkt att göra smörgåstårta till vårt bröllop om två månader, ingen brådska med andra ord, men vi sitter ändå och planerar tårtorna. vi ska göra en smörgåstårta med lax och skaldjur och har allt klart i planeringen till den. pga eventuella allergier och några barn på festen så tänkte vi göra en med köttbullar, skinka, ost, grönsaker och frukt som dekoration, bara det att vi inte kommit på någon fyllning. önskar så många tips jag kan få på både tårtfyllning och eventuellt om nån har bättre idé på tårtdekor .

• Svar på tråden fyllning till smörgåstårta
  • MissLillan

fyllningar att ha i

leverpastej med bostongurka
    skagenröra
    pepparotsost (typ philadelphia) och hackad skinka
    mimosasallad
    finns ju creme cheese med olika smaker och sen ha hackade kräftstjärtar räkor skinka salami eller vad som på kan ju blanda i lite grädde eller creme fraich så det blir lite mer.
    fetaost soltorkad tomat och örter blandat med cremfraiche

på kan man ju ha ost/brieost skinka oliver vindruvor salami räkor kräftstjärtar stenbitsrom fetaost tomat gurka paprika melon parmaskinka ananas köttbullar rödbetssallad ägghalvor kallrökt lax apelsin citron m.m.
    sök på recept.nu eller dinnerbase.com eller arla så får du jätte mycket förslag=)

• beadis

majonnäs blandat med lite vispd grädde (så att det inte blir så "stark" majo smak) i den blandar man i hackad dill och kokt ägg.. Jättegott!

smältost med hackad rökt skinka och purjolök

gräddfil, kanske även lite majonnäs, tonfisk på burk, rödlök, hackad dill, hackad paprika

• beadis

färdigköpt västkustsallad är jättegott att ha i

• Ejin

majjonäs blandat med cremefraiche och sedan i med fruktcoctail.. det är gott...

• beadis
    snart3barnsmamma skrev 2009-08-02 20:09:30 följande:
    majonnäs blandat med lite vispd grädde (så att det inte blir så "stark" majo smak) i den blandar man i hackad dill och kokt ägg.. Jättegott! smältost med hackad rökt skinka och purjolök gräddfil, kanske även lite majonnäs, tonfisk på burk, rödlök, hackad dill, hackad paprika
    alltså hackad kokt ägg
  • lunaria

tack för alla tips . har spånat på många recept, men här fick jag ju så många fina idéer til vad man kan göra.

Ejin skrev 2009-08-02 20:11:12 följande:
    majjonäs blandat med cremefraiche och sedan i med fruktcoctail.. det är gott...
    så annorlunda att ha fruktcoctail. lät ju barnvänligt och bra
  • Ejin

de har vi ofta.. även till sådan med skladjur.. låter kanske konstigt men det blir supergott...

• lunaria
    Ejin skrev 2009-08-02 21:14:35 följande:
    de har vi ofta.. även till sådan med skladjur.. låter kanske konstigt men det blir supergott...
    nä faktiskt inte så speciellt konstigt i mina öron, låter faktiskt jättegott!!
  • emma04

Dessa fyllningar är riktigt smarriga:

Lager 1: Majonäs, Creme Fraiche, hackat, skalat äpple samt hamburgerkött (salt & peppar)

Lager 2: Majonäs, Creme Fraiche, hackad, skalad gurka samt strimlad rökt skinka (salt & peppar)

Absolut en barvänlig variant på fyllning och ack så god

Personligen tycker jag att det är godare med creme fraiche istället för grädde, tycker att det blir väl så mäktigt med grädde, men smaken är som baken...

• virren

Gräddfil och majonäs i alla lager, samt på..

Sallad, purjolök, tonfisk, bostongurka, leverpastej, skinka, ost,
    Sen brukar blanda dessa lite olika varje gång jag gör..

På brukar jag ha.. Skinka, rostbiff, tomat, gurka, sallad, räkor, ost, i mitten en citron.

Och på sidorna brukar jag ha rivna ostbågar..
    Jag vet det låter verkligen inte gott med ostbågar på, men det är skit gott faktiskt och sen blir det så fin "färg" på hela smörgåstårtan.

:D

• lunaria
    emma04 skrev 2009-08-03 20:12:36 följande:
    Dessa fyllningar är riktigt smarriga:Lager 1: Majonäs, Creme Fraiche, hackat, skalat äpple samt hamburgerkött (salt & peppar)Lager 2: Majonäs, Creme Fraiche, hackad, skalad gurka samt strimlad rökt skinka (salt & peppar)Absolut en barvänlig variant på fyllning och ack så god Personligen tycker jag att det är godare med creme fraiche istället för grädde, tycker att det blir väl så mäktigt med grädde, men smaken är som baken...
    ååh de lät ju riktigt barnvänliga. håller med dig, grädde är inget vi ska ha på, är nog av sånt i bröllopstårtan
  • lunaria
    virren skrev 2009-08-03 20:28:49 följande:
    Gräddfil och majonäs i alla lager, samt på..Sallad, purjolök, tonfisk, bostongurka, leverpastej, skinka, ost, Sen brukar blanda dessa lite olika varje gång jag gör..På brukar jag ha.. Skinka, rostbiff, tomat, gurka, sallad, räkor, ost, i mitten en citron.Och på sidorna brukar jag ha rivna ostbågar..Jag vet det låter verkligen inte gott med ostbågar på, men det är skit gott faktiskt och sen blir det så fin "färg" på hela smörgåstårtan.:D
    ååh ditt förslag om ostbågar paxar jag direkt, älskar ju att göra lite annorlunda grejer .
  • vanilla deej

Gjorde två olika tårtor till makens födelsedag och de hade fyllningar enligt nedan:

1. tonfisk, ägg, hackad inlagd gurka, kryddor, cremefraiche, majonäs
    2. hackade crabsticks, ägg, creme fraiche, majonnäs o kryddor
    3. räckor, ägg, creme fraiche, majonnäs, kryddor, dill

Anledningen till ägg i varje lager är att det binder ihop gojjan och gör den krämigare. Det var ca 2 ägg i varje fyllning och hade inget ägg på toppen istället.

Toppingen bestod av räkor, laxrosor och röd och svart rom. Salladsblad blev dekorationen på sidan av samt citronskivorna hamnade på en tallrik sidan av

Svar på tråden fyllning till smörgåstårta