• mina12

Prematurer i Linköping/Norrköping med omnejd

Det fanns en tråd som nu bliit för gammal, där det samlades några föräldrar med prematurer från Linköping/Norrköping med omnejd.

Har det blivit någon träff? Det skulle ju vara kul! Kan vara bra att passa på nu när det är sommar och inte så mycket virus och dyl.

• Svar på tråden Prematurer i Linköping/Norrköping med omnejd
  • Jezan

Det var jag som startade den tråden, tyvärr var jag dålig på att hålla liv i den.
    Jag har inte träffat några av de andra prematurföräldrarna men de kanske har träffat varandra.

Min flicka har nu hunnit bli 7 mån okorr och jag har än så länge inte träffat andra föräldrar med bebisar (förutom på sjukhuset) och skulle tycka det vore kul med en träff.

• mina12

Jezan: Just det, våra döttrar är födda ungefär samtidigt (3jan). Vi får väl se om det är några fler som dyker upp här i tråden och vill träffas innan hösten kommer.

Jag känner 2-3 prematurer till här i Linköping som säkert kommer på en eventuell träff.

• Jezan

Okej det låter bra.

Blir inte av att jag umgicks ngt med de andra premisföräldrarna på sjukhuset alla höll sig på sin kant, sen var vi dessutom inlagda på karolinska det mesta av tiden så man kankse inte hade haft möjlighet att träffa dem senare ändå.

• Nanook

Hej! Här finns det en till Linköpingsbo. Vår tjej fyller 8 mån om några dagar (6 mån korr).

• Jezan

Våra tjejer verkar ligga rätt nära i ålder alla tre.

Hur ligger era till i storlek?
    Tycker min flicka växer så långsamt hon har precis börjat växa ur storlek 62 ska iväg till bvc nästa vecka och hoppas på att hon väger över 6 kg och har blivit åtminstone 63 cm lång hon är 7 månader prick okorrigerat idag.

Är inte orolig direkt då hon har följt sin kurva hittills och då hon har kommit långt från den 1,6 kg hon började med men lite extra hull hade nog inte skadat.

• Nanook

Vår tös växte jätte bra fram till 7 mån (1720g/42cm ->7410g/64cm).

Sen blev hon sjuk och allt bara rasade. Hon/vi inskrivna på barn på US. Hon vägrar både amma och allt annat mat (vi hade hunnit börja med smakisar), så hon har haft sond. Just nu är vi hemma på permis och provar utan sond, ska till bara imorgon igen för vägning.

• mina12

Vår tjej är ganska liten 5,3kg/59cm (620gram/31cm). 7 mån 3 aug, drygt 3 mån korrigerat. Hittills har hon dock följt -1 kurvan ganska bra, men nu är hon riktigt strulig med maten. Nanook82 - känner igen mig! Bortsett från att vår tjej inte varit sjuk, så halvvägrar hon det mesta... amning, gröt, puré. Så himla jobbigt! Berätta gärna om du har något tips om hur man kan få dem att äta bättre.

Nanook82: Hur har det gått att ha sond när hon är så "gammal"? Har hon slitit bort den många gånger?

Här är det fortfarande storlek 56 som gäller.

• Jezan

Ok ja jag hade ju gärna sett att hon vägde ngt kg till, men med tanke på att hon fick all sin näring genom sond de första två månaderna och inte kunde äta obegränad mängd, samt har genomgått 1 stor operation och 7 små under den här tiden så får man väl vara rätt nöjd.

Får se om hon lägger på sig bättre nu när vi börjat med smakisar. Hipps mangogröt gick hem här och potatis blandat med ersättning annars går det trögt och hon vill gärna ha sin flaska.

Så tråkigt när de bli sjuka har ju inga resurser att ta av.

• Nanook

Mina12: Tyvärr har inga bra tips trots att hon är matvägrare nr 2 i vår familj. Vår yngsta son var också likadan, även han prematur (född i v. 34). Honom helammade jag i 1,5 år och sen delammade tills han var 2år9mån. Idag är han 4år och fortfarande liten 13kg/95cm, och äter fortfarande riktigt dåligt periodvis. (tur att det finns näringsdyrck!)
    Ang sonden, det har fungerat ganska bra. I början tyckte hon det var jobbigt (och slet bort sonden några ggr), men sen efter 5-6 dagar vande hon sig. Nu är det inga problem, bara man kommer ihåg att tejpa den fast i ryggen så hon inte ser den.

• mina12

Nanook82: Låg ni på neo i Linköping (ser så ut på ditt foto på hennes kuvös iallafall)? När blev ni utskrivna?

Svar på tråden Prematurer i Linköping/Norrköping med omnejd