• Långan

Förskolor i Mariefred? Vill veta allt..

Vi funderar på att flytta dit i höst så nu vill jag veta allt som finns att veta om förskolor och gärna annan info. Vi flyttar från en söderförort till Sthlm. Vi har en son som är 2,5 år. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Förskolor i Mariefred? Vill veta allt..
  • moonbee

Jag bor i Mariefred och har min 5-åring på dagis och min ettåring ska också börja nu.
    Dem har gjort en massa förändringar här senaste åren, byggt nya förskolor, tagit bort "tillfälliga" och så.
    Nyaste bygget e precis nyöppnat och ligger i Marielund, ca 3 km från Mariefred, närmare Läggesta station.
    Den har sex avdelningar.
    Dem har även en relativt nybyggd o fräsch förskola vid vårdcentralen här, "Hammarängen" heter den.
    I närheten av den ligger en förskola som förmodligen även den är tillfällig (då den är en barrack), men tillfälliga brukar kunna stå i typ 8 år här...
    Nyponets förskola är förmodligen den äldsta, det är den där mina barn ska gå (Min son flyttar över dit eftersom hans har tagits bort nyligen).
    Den har fem avdelningar.
    Sen finns det ett till dagis, vad jag vet, uppe i Slottsbrinken, men det dagiset vet jag inte så mkt om.

Jag jobbar som lokalvårdare och har städat några av de förskolor som finns o fått lite insyn därav (då vi städar under pågående verksamhet, oftast tidiga mornar) och personligen så tycker jag Nyponets förskola verkar bäst o tur nog så ligger det även nära mig. =)

Men var funderar ni på att flytta? Har ni "spanat in" nåt?
    Dem flesta Stockholmare som flyttar hit brukar flytta till Marielunds ganska nybyggda hus.

Kan säga att Mariefred är en väldigt tråkig stad vintertid, men otroligt barnvänlig. =)
    Det e väldigt lugnt här. O finns lite d nödvändigaste: Konsum, Ica, Statoil, Systembolag, S.E.B, Swedbank (rekarne sparbank), Grill, pizzeria, ett par halvtråkiga resturanger och några fik.
    Finns även några småaffärer med bl.a. inredning.

Fråga gärna om d e nåt speciellt ni vill veta. =)

• Långan

Tack för svar!!! Hmm, låter som inte världens roligast ort då? Och trist med så stora dagis.. där min son går nu har de bara 2 avdelningar och det tycker jag känns så trevligt.
    Det är i närheten av Slottsbrinken som vi i så fall skall flytta till.. Finns tydligen ngt barackliknande dagis ner vid stora vägen innan man svänger upp till Slottsbrinken, och där finns det visst gott om plats sa de när vi ringde idag.. Ser bara såå förfärligt trist ut där..

Är Mariefred ett bra ställe att bo på? Är det ok vårdcentral, service osv??
    Tack igen för svar!

• moonbee

Hm, ja, d dagiset heter Hammarens förskola o där har jag städat o tyckte d verkade vara bra personal. Sen e d som sagt en vääääldigt tråkig gård, helt sant, men dem har ju skogen nära där (som också kallas hammaren) så jag antar att dem tar med barnen dit rätt ofta.
    O den förskolan har bara 3 avdelningar, tror d e den minsta nu.
    Där min son gick, det som dem nu tagit bort, hade också bara 2 avdelningar (men värdelös personal).

Ja, sommartid e Mariefred väldigt mysigt och d fullkomligt kryllar av folk (mest turister o mest tyska turister), medan som sagt, vintertid blir d väldigt segt, dött o trist. Dock brukar d vara julmarknad och sånt, lite jippon då o då som kan pynta upp stämningen. =)

Jag har personligen bara goda erfarenheter av vårdcentralen, framförallt barnmorskan o bvc e kanonbra! =)

Jag flyttade hit från Stockholm, Axelsberg, när jag va 6 år, o e nu 26, så jag har bott här väldigt länge. Det är som sagt en väldigt lugn och barnvänlig liten stad, trygg.
    Nackdelen e väl att d e en liten stad och d blir mkt skvaller, vilket man definitivt kan ledsna på!

Men jag bor kvar, tror d e främst för mina barns skull.

Får jag fråga varför ni flyttar?

Det e bara o fråga om ni vill veta nåt mer. =)

• soolim

Har mina barn hos en privat dagmamma men vad jag hört ska Bjönmossan i Slottsbrinken och Nyponet vara att föredra. Björnmossan är ett litet dagis som verkar väldigt mysigt. Det kommer dock att dra ner på öppettiderna, vad jag hört, och stänga kl 17. Sen finns det även ett föräldrakooperativ i Slottsbrinken- Ängshyddan- som ska vara toppen, men då krävs det ju en arbetsinsats från föräldrarna.

• Långan

Tack för svar! Nu har vi köpt huset och kommer flytta i november Nervöst, spännande och roligt! Hoppas det blir bra bara..
    Vi var lite trötta på stan och längtar till landet ( huset ligger utanför MAriefred) och har alltid sagt att vi ngn gång skall flytta. Sen att det skulle bli redan nu var en liten överraskning
    Har blivit lite nervös inför hur förskolorna är i Mariefred, har hört lite olika, och inte alltid toppen kanske, är bara att hoppas!

• fulltilt

Hej där. Jag bor en mil utanför Mariefred. Håller just nu på att skola in min son, 2,5år på förskolan i Marielund. De verkar vara en jätte bra förskola. Visst e den stor men toppen lokaler och utemiljö och personalen e kanon. Som sagt, första intrycket e jätte bra sen får vi väl se hur allt blir. Han kommer dock bara gå 3dgr i v. Jag flyttade t Mariefred 2005 från Sthlm, Hägersten. Har ännu lägenheten kvar där. VI ville oxå till landet å jag tycker Mariefred är kanon mysigt. Att de är trist på vintern har jag liksom inte märkt av. Är mkt i Sthlm å så oxå, jag tycker det är en så mysig småstad där allt som behövs finns. Jag trivs iaf kanoners. Välkommen hit å hör gärna av dig kan vi kanske synas...Kram Anna

• Långan

Hej! Det låter toppen! Vad roligt att höra.. Vi kommer från Älvsjö, och kommer bosätta oss ca 4 km utanför MAriefred. Vore absolut kul att ses! Det blir ju som sagt i november.. Vi kan ju hålla kontakten!

fulltilt skrev 2009-08-19 12:50:39 följande:
    Hej där. Jag bor en mil utanför Mariefred. Håller just nu på att skola in min son, 2,5år på förskolan i Marielund. De verkar vara en jätte bra förskola. Visst e den stor men toppen lokaler och utemiljö och personalen e kanon. Som sagt, första intrycket e jätte bra sen får vi väl se hur allt blir. Han kommer dock bara gå 3dgr i v. Jag flyttade t Mariefred 2005 från Sthlm, Hägersten. Har ännu lägenheten kvar där. VI ville oxå till landet å jag tycker Mariefred är kanon mysigt. Att de är trist på vintern har jag liksom inte märkt av. Är mkt i Sthlm å så oxå, jag tycker det är en så mysig småstad där allt som behövs finns. Jag trivs iaf kanoners. Välkommen hit å hör gärna av dig kan vi kanske synas...Kram Anna
  • KasperSixten

Det finns ett föräldrakopperativ som jag bara har hört bra saker om. Själv har jag sonen i marielund och är hur nöjd som helst.

Håller med tidigare inlägg: mariefred är inget roligt vintertid. Det var en chock förra hösten när allt bara stängde. Men vi trivs hur bra som helst här i alla fall.

Svar på tråden Förskolor i Mariefred? Vill veta allt..