• Lavish

Uppsägningstid för timanställning?

Hej!

Jag undrar om en sak och hoppas någon på FL vet. Som nyexaminerad student ser det ut som jag kommer att få hanka mig fram ett tag på ett par olika timanställningar. Jag är utbildad inom ett ganska litet och "svårt" fält och är därför angelägen om att bibehålla goda relationer med de arbetsplatserna där jag är timanställd. Men samtidigt söker jag givetvis fasta heltidstjänster.
    Nu har jag fått ett rullande schema från några ställen som är fram till jul, och som jag tackat ja till.

Frågan är vad som händer ifall ett erbjudande om fast tjänst dyker upp. Hur lång uppsägningstid har man som timanställd? Finns det några lagbestämda/kollektivavtals bestämda uppsägningstider för timanställning? Och vad hör till god sed? Vill som sagt inte stöta mig med de ställena jag jobbar nu men det kan ju inte vara så att jag måste jobba ända fram till jul nu, ifall det dyker upp något?

Tack så mycket för all hjälp!

• Svar på tråden Uppsägningstid för timanställning?
  • Louise Hbg

Jag är nästintill 100% säker på att vid vikriat dvs. du har ett schema med ett bestämt slutdatum så måste du arbeta denna tiden ut och det inte finns någon möjlighet till uppsägning. Däremot kan man alltid prataa med chefen, vilket jag själv fick göra och avbryta vikariatet 3 veckor tidigre.
    Som timanställd och in-hoppare, har man ingen uppsägningstid utan kan gå samma dag!

Ett tipps är att håll dig så nära ditt område som möjligt så att du kan skaffa dig bra referenser som är relevanta när det rätta jobbet dyker upp!!

• Lavish

Louise Hbg skrev 2009-08-02 23:27:46 följande:

Jag är nästintill 100% säker på att vid vikriat dvs. du har ett schema med ett bestämt slutdatum så måste du arbeta denna tiden ut och det inte finns någon möjlighet till uppsägning. Däremot kan man alltid prataa med chefen, vilket jag själv fick göra och avbryta vikariatet 3 veckor tidigre. Som timanställd och in-hoppare, har man ingen uppsägningstid utan kan gå samma dag!Ett tipps är att håll dig så nära ditt område som möjligt så att du kan skaffa dig bra referenser som är relevanta när det rätta jobbet dyker upp!!
    Det är inte precis ett vikariat, det är ingen som är sjuk utan de tar in timmisar för att fylla hål i schemat. Men det låter underligt att man inte får säga upp sig från ett vikariat. På ett normalt jobb är det väl 3 månaders uppsägningstid, kan det verkligen vara LÄNGRE tid för ett vikariat med sämre trygghet för den anställde?

Hur som helst räknas det nog mer till timanställd och det kan stämma att jag har rätt att gå samma dag. Men det skulle garanterat inte falla i god jord. Så det vore bra att veta vad som hör till schysst uppförande, hela 3 månader eller mindre?
  • Äppelskrutt

En timanställd hr inga förpliktelser...En som vikarierar och har skrivit på ett avtal där tiden (ex 2009-01-01--200912-31) står och har ett fast schema har ingen rättighet att säga upp sig, man har liksom förbundit sig till att árbeta tiden ut. VET detta då jag själv haft timmvik innan och nu har ett års vikariat som jag måste fullfölja........

• Lavish
    Äppelskrutt skrev 2009-08-03 22:00:44 följande:
    En timanställd hr inga förpliktelser...En som vikarierar och har skrivit på ett avtal där tiden (ex 2009-01-01--200912-31) står och har ett fast schema har ingen rättighet att säga upp sig, man har liksom förbundit sig till att árbeta tiden ut. VET detta då jag själv haft timmvik innan och nu har ett års vikariat som jag måste fullfölja........
    Ok, jag får ett schema men det är inget som skrivs på utan det är en muntlig överenskommelse som är löpande... dvs mitt schema kommer antagligen alltid ligga 6 månder framåt i tiden så i så fall kan jag aldrig sluta. Så om man som vikarie ändå bestämmer sig för att sluta, vad händer? Vilka sanktioner sätts in?

Men det här räknas nog som timanställning, och det är ju bra att veta att jag inte har några skyldigheter, men hur lång tid innan kan det räknas som god ton att meddela att man ska sluta?
  • Louise Hbg

Jag hade nog pratat med chefen när jag vet att jag har fått någon annan sysselsättning. Jag berättade 1,5 månad i förväg. Manmåste ju ändå ge dem en chans att hitta en bra vikarie i ditt ställe!

• Äppelskrutt

Vad står det för tid i ditt anställningsbevis? Står det visstidsanställd? Då måste du jobba kvar tiden ut, står det timmanställd? Då kan du sluta idag om du vill....Men som sagt, man vill ju inte komma på kant med någon som i framtiden kan vara en bra kontakt, så jag skulle nog säga till samma dag jag får ett fast jobb....Lycka till!

• Äppelskrutt

Såg nu att det bara är muntligt överrenskommet, då är det inga problem, tror alla arbetsgivare har full förståelse för om man lämnar ett muntligt timjobb för en fast anställning....Däremot kan du ju om du blir erbjuden en fast anställning någon annanstans, tala om det för din chef innan du tackar ja, så han/hon får en chans att göra om din anställning till fast tills vidare om de gärna vill ha dig kvar :D

• Lavish

Louise Hbg skrev 2009-08-04 13:45:19 följande:

Jag hade nog pratat med chefen när jag vet att jag har fått någon annan sysselsättning. Jag berättade 1,5 månad i förväg. Manmåste ju ändå ge dem en chans att hitta en bra vikarie i ditt ställe!
    Jo så fort det är klart att jag får en fast tjänst kommer jag givetvis meddela timviken det. Frågan var ju mer hur jag ska göra om jag erbjuds en tjänst med tillträde om säg 1 månad. Ifall man ska försöka skjuta på tillträdet då för att inte stöta sig. Om det överhuvudtaget är något att oroa sig för och laborera med.
Svar på tråden Uppsägningstid för timanställning?