• Lavish

Uppsägningstid för timanställning?

Hej!

Jag undrar om en sak och hoppas någon på FL vet. Som nyexaminerad student ser det ut som jag kommer att få hanka mig fram ett tag på ett par olika timanställningar. Jag är utbildad inom ett ganska litet och "svårt" fält och är därför angelägen om att bibehålla goda relationer med de arbetsplatserna där jag är timanställd. Men samtidigt söker jag givetvis fasta heltidstjänster.
    Nu har jag fått ett rullande schema från några ställen som är fram till jul, och som jag tackat ja till.

Frågan är vad som händer ifall ett erbjudande om fast tjänst dyker upp. Hur lång uppsägningstid har man som timanställd? Finns det några lagbestämda/kollektivavtals bestämda uppsägningstider för timanställning? Och vad hör till god sed? Vill som sagt inte stöta mig med de ställena jag jobbar nu men det kan ju inte vara så att jag måste jobba ända fram till jul nu, ifall det dyker upp något?

Tack så mycket för all hjälp!

• Svar på tråden Uppsägningstid för timanställning?
  • Louise Hbg

Jag är nästintill 100% säker på att vid vikriat dvs. du har ett schema med ett bestämt slutdatum så måste du arbeta denna tiden ut och det inte finns någon möjlighet till uppsägning. Däremot kan man alltid prataa med chefen, vilket jag själv fick göra och avbryta vikariatet 3 veckor tidigre.
    Som timanställd och in-hoppare, har man ingen uppsägningstid utan kan gå samma dag!

Ett tipps är att håll dig så nära ditt område som möjligt så att du kan skaffa dig bra referenser som är relevanta när det rätta jobbet dyker upp!!

• Lavish

Louise Hbg skrev 2009-08-02 23:27:46 följande: