• Anonym (orolig)

Min kille är ledsen, snälla svara!

Jag har en son på 15år som är ganska liten till växten om vi jämför mot hans kompisar( Han är c:a 1.67 cm och väger 55kg). Nu har alla hans närmsta kompisar fått cross-mopeder och det vill han också ha. Rent ekonomiskt har vi råd att köpa en till honom. Men vi är rädda för att han inte behärskar att köra en så stor moped, att han ska välta och köra omkull. Han når knappast ner med tårna i backen! Och mopeden väger runt 100kg!

Om han inte får en sån moped blir han jätte besviken! Men tror in att det är farligt?
    Hur skulle ni gjort? Han vill absolut inte ha någon scooter för det är bara för tjejer säger han. Uch jag går här och grubblar...är så rädd att han ska råka illa ut i trafiken, men samtidigt vill jag ju inte göra honom ledsen. Tacksam för råd!

• Svar på tråden Min kille är ledsen, snälla svara!
  • Anonym

köp en scooter;)

Lr en mindre cross modell

• Anonym

Min systerson på 9 år har en cross. så de finns olika storlekar på dom

• Anonym

Han behöver väl inte ha den största modellen. Men ett måste är att ta eu-kortet innan iaf. Åtminstone om han ska ha en sån där "crossmoppe" som många kör med. Men de sorgliga är att måna föräldrar låter barnen slippa gå och ta kortet innan. Idiotiskt enligt mig.

Men tar han de innan så hjälper de nog honom på många vis.

• Anonym (meme)

Hmm.. Jag är vuxen och är 167 cm och väger 55 kg, har aldrig upplevt mig själv som ovanligt liten eller kort, smal, visst, men inte extremt! Okej, jag är tjej, men KAN inte normalbyggda tjejer köra vanliga cross-mopeder? Det trodde jag :S men förstår om ni är oroliga. Bara en fundering.

• Fyrbarnsmorsa

Tror absolut att ni kan köpa en sån till honom.Det är klart att han kan köra en sån.Det gjorde jag och tidigare än så och var dessutom mindre och ännu lättare.

• Suri

Han är ju större än vad jag är!
    Självklart skall han ha den moppen han vill ha.

• Anonym

skulle inte påstå att han är så liten min man som är 22 är lika lång men väger kanske lite mera men för sin åler tycker jag inte att din son är liten, beror väl på vem man genför med

• målvakten

vad har hur stor han är med att köra en cross-moped?
    jag skulle vara mer orolig för hur han beter sig i trafiken, ser dagligen ungdomar som inte kan reglerna och lever farligt i trafiken.
    gå till en affär som säljer sådan moppar som han vill ha och prata med dem om de finns altrenativ eller i olika storlekar.

kan lägga till att jag är 169 och man och jag känner mig inte liten till växten och jag är fullvuxen!

• wiwwi

Låter kanske lite löjligt men om ni köper en cross moped så kom överens med honom om att ni vill övningsköra lite där de inte är trafik först så ni ser att han behärskar den innan han ger sig ut i trafiken.
    Hoppas de var till någon hjälp och lycka till=)

• Anonym (orolig)

Tack för era svar! Min son har redan tagit EU-moppe kort så det är klart. Men vi trodde ju först att han ville ha en scooter som är mycket lägre.

Ja det finns crossmoppar för barn som man kör typ i skogen med, men det är en EU moppe vi är ute efter. Alla är ju i vuxenstorlek och väldigt höga, men det kanske inte är så farligt då? Ni är ju flera här som säger att ni klarar av att köra!

Det är ju mycket grupptryck från kompisar nu och han vill vara som alla andra!
    Därför är jag rädd att han blir besviken om han inte får en.

• Anonym (orolig)

Ni som kör crossmoppar vad har ni för modell? Märke?
    Kan ni rekommendera någon som passar min kille?

• målvakten

lite OT kanske, men att köpa en moppe till sin son med motivationen att alla hans kompisar har en?
    vill han ha en sådan för sen egen del eller bara för att alla andra har en sådan moppe?

kanske har fel nu, men de verkar som du inte vill att han ska var utan för mer än vad han kommer bli utanför om ni köper en moppe.
    är de du som känner att han blir ledsen eller vet du att han kommer bli ledsen?
    låter som att han blir bortskämt.

vill säga att jag inte gör något påhopp eller vill trampa på någons fötter.
    jag vill bara få klarhet i vart motivationen till detta ev köp ligger.

• Anonym (orolig)
    målvakten skrev 2009-08-02 22:16:00 följande:
    lite OT kanske, men att köpa en moppe till sin son med motivationen att alla hans kompisar har en?vill han ha en sådan för sen egen del eller bara för att alla andra har en sådan moppe?kanske har fel nu, men de verkar som du inte vill att han ska var utan för mer än vad han kommer bli utanför om ni köper en moppe.är de du som känner att han blir ledsen eller vet du att han kommer bli ledsen?låter som att han blir bortskämt.vill säga att jag inte gör något påhopp eller vill trampa på någons fötter.jag vill bara få klarhet i vart motivationen till detta ev köp ligger.
    Han säger att han absolut vill ha en sån moppe och annars kan det kvitta. Jag vet att han blir besviken om han inte får en. Men visst det är nog både och, eftersom jag inte heller vill att han ska känna sig utanför. Han är inte mer bortskämd än andra ungdomar vad jag vet.
Svar på tråden Min kille är ledsen, snälla svara!