• bullemamman

plocka blåbär i göteborg?

Hej...

Är det någon som har bra koll på vart man kan plocka blåbär i Göteborg. Förmodligen är det väl bara att traska ut i skogen. Men vart? Har inte bott här så länge så jag har ingen koll alls...

Vill ju ut nu när det sägs att det ska vara sjukt mycket blåbär i skogarna

• Svar på tråden plocka blåbär i göteborg?
  • God cares

Puffar upp - Jag vill också veta! Och så undrar jag om det fortfarande finns blåbär eller om det är för sent nu?

• Ärta

Det ska finnas massor kvar enligt mina kollegor. Och överallt. Bor man inte nära någon egen skog så finns ju alltid Delsjön.

• Kan inte bli bättre än såhär

Det finns, åk mot Landvetter ju längre bort desto mer.

• Tatty

Har nu en massa blåbär på bergsväggen ner till vår odlingslott i Rannebergen! Bör ju finnas en hel del i skogen med då! Eller uppemot vättlefjäll på bergen. Allt beror väl lite på vart du bor?

• God cares
    Ärta skrev 2009-08-14 18:28:05 följande:
    Det ska finnas massor kvar enligt mina kollegor. Och överallt. Bor man inte nära någon egen skog så finns ju alltid Delsjön.
    Delsjön låter bra, dit kan man ju åka kollektivt! Är det bara att vandra in i skogen ungefär varsomhelst? Har aldrig plockat bär annat än vinbär i mammas trädgård
  • God cares
    Tatty skrev 2009-08-14 18:31:20 följande:
    Har nu en massa blåbär på bergsväggen ner till vår odlingslott i Rannebergen! Bör ju finnas en hel del i skogen med då! Eller uppemot vättlefjäll på bergen. Allt beror väl lite på vart du bor?
    Jag bor nära Sisjön i Askim, men ska försöka lura ut svärfar som har bil och kan åka en bit bort.
    Tack för svaren!
  • Tatty

God cares skrev 2009-08-14 18:32:01 följande:

Delsjön låter bra, dit kan man ju åka kollektivt! Är det bara att vandra in i skogen ungefär varsomhelst? Har aldrig plockat bär annat än vinbär i mammas trädgård
    Det är bara till att vandra upp och kolla lite. Det brukar ju finnas rejält med buskar där de väl finns! :)
  • God cares
    Tatty skrev 2009-08-14 18:33:42 följande:
    God cares skrev 2009-08-14 18:32:01 följande:
    Det är bara till att vandra upp och kolla lite. Det brukar ju finnas rejält med buskar där de väl finns! :)
    Får väl ha koll ordentligt så jag inte går vilse bara, det har hänt förr
  • Tatty

God cares skrev 2009-08-14 18:35:39 följande:

Får väl ha koll ordentligt så jag inte går vilse bara, det har hänt förr
    Haha, är det din vovve? Ta med den, hittar väl hem förr eller senare :)
    Ta med dig någon annars! Jag är själv en sån där som går vilse i en telefonkiosk...
  • God cares
    Tatty skrev 2009-08-14 18:38:19 följande:
    God cares skrev 2009-08-14 18:35:39 följande:
    Haha, är det din vovve? Ta med den, hittar väl hem förr eller senare :) Ta med dig någon annars! Jag är själv en sån där som går vilse i en telefonkiosk...
    Japp, det är min hund och han följer förmodligen väldigt gärna med Annars får jag sätta upp spårsnitlsar (som jag använder när jag spårar med hunden) i träden och följa dem tillbaka. Men...hur är det med ormar? Jag är lite orolig för det, visst är det vanligt att de håller till vid blåbärsris?
  • Tatty

Ingen dum idé med spårsnitsar!

Ta på rejäla skor och stampa lite när du går. Oftas försvinner ormarna själva om man gör lite väsen av sig.

God cares skrev 2009-08-14 18:40:35 följande:

Japp, det är min hund och han följer förmodligen väldigt gärna med Annars får jag sätta upp spårsnitlsar (som jag använder när jag spårar med hunden) i träden och följa dem tillbaka. Men...hur är det med ormar? Jag är lite orolig för det, visst är det vanligt att de håller till vid blåbärsris?
  • God cares
    Tatty skrev 2009-08-14 18:42:51 följande:
    Ingen dum idé med spårsnitsar!Ta på rejäla skor och stampa lite när du går. Oftas försvinner ormarna själva om man gör lite väsen av sig.God cares skrev 2009-08-14 18:40:35 följande:
    Jag får säga till hunden att skälla då, det gör han så gärna Tror inte jag åker iväg ensam ändå, då skrämmer jag bara upp mig själv och går runt och är rädd. Tack!
  • God cares

Idag var vi i Delsjön, vid golfbanan ungefär, och jag hittade massor av blåbär! Jag fick med mig ca 600 gram, nästan 1,5 liter och då fanns det jättemycket kvar om jag hade orkat mer. Och inga ormar! Det borde vara förbjudet att köpa blåbär i affären när det finns så mycket gratis i skogen

• Lolion

Inte tänker jag avslöja vart det finns massa blåbär inte!

• bullemamman

oj här har det ramlat in tips ser jag...

jag gjorde själv ett försök till plock i delsjö området. men det var det fler som gjort. fick knapt ihop till en paj...

som tur var så stötte jag på min gamla (min ex) svärmor som gav mig fem liter från hennes frys... plockar, rensat å klart! man tackar!

• God cares

Jag var i Delsjön igen förra måndagen, den 24:e och hittade på samma plats som sist ännu mer blåbär! Fick ihop drygt 1,5 liter = 800 gram på ungefär 3 timmar. Och nästa måndag ska jag till Lindometrakten för där har jag hört att det ska finnas kvar fortfarande, en kompis hade varit där i lördags och sett massor av stora fina blåbär :)

Svar på tråden plocka blåbär i göteborg?