• monkan1

Mat till 8-månaders

Hej! Jag undrar hur en matdag ser ut för era runt 8-månaders? Jag ska precis börja ge vår son mat två gånger per dag i stället för en gång. Jag ger gröt till frukost och nu får lillkillen även gröt på kvällen (han gillar inte välling). Så ammar han till mellanmål.

Har det gått lätt för er att introducera mat med större bitar? Vår kille gillar det inte riktigt och äter inte lika mycket när han får sådan mat. Härom dagen spydde han dessutom upp maten (pga bitarna tror jag).

• Svar på tråden Mat till 8-månaders
  • luzorsus

jag mixade barnmatsburkarna från 8 månader till en början, nu är hon 91/2 månad och äter burkarna som de är, iallafall en del.
    Hennes matdag har i princip sett likadana ut sen 7-8 månader..........

06-07 200ml välling

11-12 lunch, 2/3 burk-1 burk barnmat antingen köpt eller hemmalagad, till efterätt blir det fruktskrap eller 1/3 burk fruktpuré

16-17 samma som lunch

20-21 en flaska välling

• BettyJkpg

Så här ser Noah´s dagar ut:

8.00 gröt

11.00 lunch pasta/potatis/ris, kött/fisk/fågel. Oftast hemlagad mat

sover

14.00 mellis (frukt/puré)

sover

17.00 Middag (hemlagad mat, försöker jag göra oftast)

19.00 Välling ca 260 ml

sover för natten.'

Vi har precis börjat med mat med lite bitar, det går jättebra, men det är så klart lite ovant. Gillar inte alls 8-månaders burkarna. Det är så himla stora bitar i en del. Provade köttbullar häromdan och det låg ju hela köttbullar. Men Noah gillar över huvudtaget inte burkmat speciellt mycket.

• monkan1

Jag är så dålig på att laga mat till min lillkille. Det blir mest burkar. Men jag tänkte anstränga mig nu när han ska ha riktig mat två gånger om dagen och åtminstone laga mat en gång. Vi har varit borta mycket under dagarna och då är det ju smidigast med burkmat. Jag och min sambo är verkligen lata över huvud taget när det gäller att laga mat. Det blir ofta take away och vi äter mycket ute. Har ni kanske några smidiga recept på mat som både barnet och vi vuxna kan äta?

• sasse s

Från 8 månader har vår kille ätit all mat som vi lagat till oss själva, vi har bara skippat saltet till honom. (Haft i det sist). Sen kör man allt i mixer funkar kanon och tillsätter lite extra fett i form av rapsolja är bra!

• vadskajaghetadå

oscar

9 - gröt eller bröstmjölk

12 - lunch burk eller samma som vi äter (om det inte är för salt typ rökt lax)

sover......

15 nån frukt med gröt

18-19 -middag - burk eller samma som vi

21-22 - sover

• vadskajaghetadå

sasse jaså så ni kör i pureeform??

köpte en skitbra mixer..me han vill inte ha det mosat

• vadskajaghetadå

TS - oscar får ganska stora bitar

• Allium

Jösses!

Ser att era barn äter ganska få gånger per dag jämnfört med min tös. Denna dag har hitills sett ut så här:

Välling kl 2
    Gröt kl 7
    Välling kl 7,30 ( hon var inte nöjd med bara gröten...)
    Frukt kl 10
    Planerar:
    Lunch kl 13
    Gröt kl 17
    Välling 19

ska tillägga att hon är 8månader och mycket aktiv(kryper, står och nästan går). Smal är hon också.
    Någon fler med matglada barn ?

• BettyJkpg

Ugnstekt falukorv, potatis

1 st falukorvsring
    1 st paprika
    1 st tomat
    ost
    potatis

Sätt ugnen på ca 200°C. Lägg falukorven i en smord form och skär skåror i den. Skär paprikan i stavar och tomaten i klyftor. Lägg sedan paprika och tomat i varannan skåra. Täck över med ost. Tillaga i ugnen tills osten smällt och fått fin färg. Koka potatis (utan salt) vid sidan om. Mixa tillsammans med lite av spadet från potatisen.

Fläskfilé i sås med franska örter, ris

1 st fläskfilé (alt. 3-4 fläskkotletter)
    3 dl grädde
    1-2 morötter
    franska örter
    ris

Skär fläskfilén i lagom tjocka bitar. Bryn dom i stekpannan. Lägg sedan över dom i en kastrull. Häll lite vatten i stekpannan och häll över i kastrullen så du får med spadet. Häll över grädden och strö över örter efter behag och smak. Låt småputtra på låg värme en bra stund. Ju längre, ju mörare. Koka ris (utan salt) vid sidan om. Skala och skär morötterna i skivor och häll i när riset kokat ett tag. Mixa tillsammans med sås.

Köttfärsås, pasta

ca 500 g köttfärs
    1 burk krossade tomater
    1 burk majs
    1 gul lök
    svartpeppar
    pasta

Hacka löken och bryn i en stekpanna. Häll i köttfärsen. Häll i krossade tomater, majs och svartpeppar när köttfärsen fått lite färg. Låt småputtra. Koka pasta (utan salt) vid sidan om. Mixa tillsammans med lite av spadet från pastan.

Rödspättafilé, potatis

5 st rödspättafiléer
    1 st ägg
    ströbröd
    frysta ärtor
    svartpeppar/vitpeppar
    potatis

Knäck och vispa ihop ägget med en gaffel. Pensla spättafiléerna med ägg och vänd dom i ströbröd. Stek dom i stekpanna och krydda med peppar efter behag. Filéerna är färdiga när de har fått fin och knaprig stekyta. Tillaga ärtorna efter anvisningarna på förpackningen (uteslut salt). Koka potatis vid sidan om (utan salt). Mixa tillsammans med lite av spadet från potatisen.

Limekyckling, ris

6-7 kycklingfiléer
    2 st lime
    2 dl grädde
    1 st timjan- basilikabuljongtärning
    1 st hönsbuljongtärning
    vitpeppar
    ris

Skär kycklingfiléerna i lagom stora bitar och bryn i olja. Krydda några med peppar och lägg på ett fat. Lägg resten i en ugnssäker form. Häll lite vatten i stekpannan och häll sedan i grädden och pressa över juicen från limen. Värm upp och rör om. Ta undan lite sås. Tillsätt sedan buljongtärningarna. Häll såsen över kycklingen och tillaga i ugnen. Koka ris (utan salt). Mixa tillsammans med såsen och kycklingen.

Morfars gryta, ris

ca 500 g köttfärs
    1 st köttbuljongtärning
    frysta brytbönor
    gurka
    grön paprika
    soja
    ris

Stek köttfärsen och häll över i en kastrull. Skär gurka och paprika i småbitar och häll i grytan. Häll i brytbönor i grytan. Rör om och låt puttra en stund. Häll i lite soja. Låt puttra ännu en stund. Ta undan lite köttfärs och blanda sedan ner buljongtärningen och låt puttra ännu en stund. Koka ris vid sidan om (utan salt). Mixa tillsammans med köttfärsen och spad.

Detta är några tips som jag brukar laga till lillkillen och som resten av familjen ocksp kan äta...

• Mere

Agnes schema ser ut så här:
    07.30 300ml välling+lite gröt+smörgås
    9.30 frukt
    12.00 1-2 dl mat samt fruktskrap eller puré
    14.30 youghurt+frukt/mannagrynsgröt+frukt/keso+frukt
    17.00 samma som lunch
    18.30 200-300ml välling

Betty: Bra recept men jag måste bara fråga, när jag var på BVC sist och talade om att jag ger henne korv och skinka, youghurt och keso mm sa hon att man absolut inte skall ge detta eftersom det är för mycket salt i och inte mer än totalt max 2 dl mjölkprodukter/dag. Har du hört något om detta?

• luzorsus

Betty: Jag kopierar dina recept.............verkar bra.Här har jag några..........

Idag gjorde jag en sås på mjölk, grädde och vetemjöl, denna blandade jag med citron och dill. I denna slängde jag bitar av torsk, potatis och ärtor, så har du en fiskgryta.

Av andra delen av torskblocket kokade jag morötter och potati si bitar, mixade ihop dem med lite av spadet till önskad konsistens, sen kokade jag bitar av torsk i det, hade i persilja och majs.

Två fiskrätter av ett block torsk

• mammamamma

12.30 1/2 burk barnmat, 1/2 burk dessert (cirka, ibland blir det kanske bara 1/3 burk mat), ev. nåt smörgåsrån att ha i handen

17.00 1/2 burk barnmat, 1/2 burk dessert (cirka, ibland blir det kanske bara 1/3 burk mat), ev. nåt smörgåsrån att ha i handen

18.30 En portion gröt

Fri amning däremellan. Har inte kommit in i någon rutin med t.ex. frukt eller så till mellanmål. Det är bröstet som gäller.

• väntar o längtar

Sonen 8 månader drygt äter som följande:

runt 7.30 stor portion gröt och 0,5-1 smörgås med leverpastej/mjukost
    12.00 8-månadersburk med mat och frukt till efterrätt
    runt 14-15 frukt (kanske 1 kiwi och 0,5 banan)
    17.00 som lunchen
    18.30 200 ml fullkornsvälling

nån gång ibland så äter han 100 ml välling på morgonkvisten (läs 03-05)

Sonen är väldigt aktiv och verkar vilja ha mer mat än så här. Han är allt annat än rund så det borde väl inte vara några problem... frågan är bara var nånstans man ska ge mer...

• vårsol

Oskar äter ungefär fyra gånger per dag:

ca 9: havregrynsgröt med fruktpuré
    ca 12: mellanmål av nå slag, typ banan eller rån
    ca 15: middag (kolhydrater, kokta grönsaker och numera även proteiner)
    ca 18,30: majsgröt med äpple och kanel

Dessutom ammar han ungefär varannan timma dygnet runt.

Vi har just börjat med lite bitar, tex små bitar av överkokt pasta, överkokta riskorn, små bitar av mjuka bönor eller hela röda linser.

• Paulo

I HIPP är inte bitarna stora då de tillverkar mat till barn i olika länder som är vana vid olika storlekar på mat eller något i den stilen du kan ju läsa själv på www.hipp.dk vår dotter äter och tycker det är gott.

• L2K

Så här ser det ut hos oss.

07,30 havregrynsgröt och smörgås
    11,00 lunch, burk eller hemlagat
    14,00 mellis, bannan, yoghurt, smörgås eller liknande
    16,45 middag, hemlagat (ibland burk)
    18,15 havregrynsgröt
    flaska när han hamnar i sängen
    välling under natten

Han är nio månader och äter för det mesta 1-årsburkarna och ibland mosar vi bitarna men för det mesta äter han dom i den storleken som är i burken. Han ätit så här sen 6-7 månaders ålder.

• BettyJkpg

Mere: På vår BVC sa de att från 6 månaders ålder är det ingen fara om man ger korv nån gång i veckan. Man ska bara inte tillsätta något salt i matlagningen. Funderade också på det, så jag frågade dom. Och enligt dom var det ingen fara då så jag går på det.

• Mere

Betty: Tack, Bra! då kör jag på som tidigare.

• jummie

oj vad vissa barn äter...jisses Jag föröker få Hugo att äta mer men han kräks om det blir för mycket men han går iaf upp i vikt som han ska...fattar inte att han klarar sig som han rör på sig

Ni som ger yoghurt vilken sort ger ni??

HUGO

7: 200 ml välling

10: ibland blir det ett rån eller lite kesomos +vatten

11,30: ½ stor eller en hel liten burk mat eller hemlagat + några msk fruktpuré..o vatten

14,30: frukt..banan eller nån annan skrapad frukt +vatten

16-17: gröt + fruktpuré (ska bytas ut nu till vanlig mat) +vatten

20: 200 ml välling

• Mere

Jag brukar ge turkisk youghurt, den är naturell (inget socket) och fet (10%) vilket jag tycker är bra.

Svar på tråden Mat till 8-månaders