• Floff

Föräldralön - hur funkar det?

Har just läst mig till att jag är berättigad till föräldralön från mitt jobb (Manpower). Men jag förstår inte riktigt hur det funkar.

Det står bara att hälften betalas ut när ledigheten börjar och hälften när man är tillbaks och har jobbat i tre månader. Om man Googlar lite så verkar det som att föräldralön brukar ligga på ca. 10% av en månadslön. Men det jag inte fattar är följande: får man 10% av EN månadslön EN gång, eller kommer det varje månad som man är ledig?

• Svar på tråden Föräldralön - hur funkar det?
  • Sofa

Hej.
    Föräldralön får man av sin arbetsgivare på vissa företag. Det är som du säger 10 % av din ordinarie månadslön inkl alla ersättningar som ob och ev löne/befattningstillägg. På andra företag kan det vara en annan ersättning där uträkningen görs utifrån andra beräkningsparametrar. Men 10 % är vanligast.

Oftast ( detta står i avtalet för det fack du tillhör ex Unionen) så betalas detta ut efter den första månaden som du varit föräldraledig. Halva beloppet då och andra halvan när du har varit tillbaka och jobbat i tre månader.

• Floff
    Sofa skrev 2009-08-03 13:01:20 följande:
    Hej.Föräldralön får man av sin arbetsgivare på vissa företag. Det är som du säger 10 % av din ordinarie månadslön inkl alla ersättningar som ob och ev löne/befattningstillägg. På andra företag kan det vara en annan ersättning där uträkningen görs utifrån andra beräkningsparametrar. Men 10 % är vanligast.Oftast ( detta står i avtalet för det fack du tillhör ex Unionen) så betalas detta ut efter den första månaden som du varit föräldraledig. Halva beloppet då och andra halvan när du har varit tillbaka och jobbat i tre månader.
    Men jag förstår fortfarande inte... Säg att jag har en lön på 20.000 i månaden. Får jag då 10% = 2.000 kronor totalt, och då uppdelat på två gånger? Alltså 1.000 kronor i början och 1.000 kronor efter att jag jobbat i tre månader?
  • Sofa

Ja, det stämmer. Sen finns andra bestämmelser också, som att en del företag har ex att om man jobbat i ett år så räknar man 10 % av den ord lönen under en månad. Har man varit anställd i två år får man 10 % av två månadslöner, alltså 20 000*2 = 40 000 * 10 % = 4000 kr osv. men oftast uppdelat på två utbetalningar som jag nämnde tidigare. det bästa är om du ringer ditt fack och frågar!

• Anne69

Hur föräldralönen ser ut varierar jättemycket mellan de olika avtalen, så det är svårt att säga precis hur det kommer att se ut för dig utan att se avtalstexten. Kan du kopiera den så kan vi säkert tolka den!?! Annars hör med ditt lönekontor, de är vana vid att hantera det.

Svar på tråden Föräldralön - hur funkar det?