• Monismonis

Anmäla föräldraledighet till arbetsgivaren

Jag vet att man ska meddela arbetsgivaren senast 2 månader innan man planerar att gå på föräldraledighet. Anmäler man det genom att bara berätta det/maila till arbetsgivaren eller finns det en blankett man borde fylla i? Och då menar jag inte försäkringskassans blanketter. Hur har ni andra gjort för att meddela arbetsgivaren?

• Svar på tråden Anmäla föräldraledighet till arbetsgivaren
  • Vår stora lillbebis

Det beror ju på era interna rutiner på arbetsplatsen, på min arbetsplats fyller du i den vanliga ledighetsansökan (som används vid semester m.m).

• rabarben

jag berättade för min chef när jag va i 12 veckan att jag var gravid. Vi har tillsammans planerat hur jag skulle göra nu i sommar med ledighet och sånt. Då sa jag ju även till min chef att jag kommer inte att komma tillbaka på ett år lite drygt. Detta för att de ska hinna skaffa ersättare till min plats på jobbet.

Måste väl nästan kännas skönare att gå dit och prata personligen än att lägga ett mail om du har möjlighet.

Så nu går jag bara och väntar på att lillknodd ska komma ut

• Vår stora lillbebis
    rabarben skrev 2009-08-03 20:02:50 följande:
    jag berättade för min chef när jag va i 12 veckan att jag var gravid. Vi har tillsammans planerat hur jag skulle göra nu i sommar med ledighet och sånt. Då sa jag ju även till min chef att jag kommer inte att komma tillbaka på ett år lite drygt. Detta för att de ska hinna skaffa ersättare till min plats på jobbet. Måste väl nästan kännas skönare att gå dit och prata personligen än att lägga ett mail om du har möjlighet.Så nu går jag bara och väntar på att lillknodd ska komma ut
    Jo att man planerar sin ledighet med sin chef är väl ganska givet men hos oss är du olovligt frånvarande om du inte har fyllt i ledighetsansökan men det beror väl på hur det fungerar där man jobbar...
  • rabarben

okey, nej hos oss, behöver vi inte lämna in någon ledighetsansökan.

Men som sagt de är väl olika hos alla :9

• Monismonis

Tack för svar! Det är just den där blanketten jag undrar över. Jag har inte hittat någon på mitt jobb och ingen verkar veta något. Samtidigt är det ju lite märkligt att man ska ansöka om något som man har all rätt att ta ut. Jag menar, vad är det som ansökan ska pröva? Om arbetsgivaren ska följa lagen eller inte? Jag skulle bättre förstå om det var en anmälningsblankett, alltså där man mer meddelar att man tänker vara ledig.

• Vår stora lillbebis
    Monismonis skrev 2009-08-03 21:17:01 följande:
    Tack för svar! Det är just den där blanketten jag undrar över. Jag har inte hittat någon på mitt jobb och ingen verkar veta något. Samtidigt är det ju lite märkligt att man ska ansöka om något som man har all rätt att ta ut. Jag menar, vad är det som ansökan ska pröva? Om arbetsgivaren ska följa lagen eller inte? Jag skulle bättre förstå om det var en anmälningsblankett, alltså där man mer meddelar att man tänker vara ledig.
    Nja alltså vi har tidsystem på datorn på vårt jobb, varje dag registreras när vi stämplar in och ut. När man ansöker om ledigt läggs ledigheten ut på dessa dagar, om man inte ansöker blir dagarna tomma, tomma dagar=inget löneunderlag.

Men jag menar, på en annan arbetsplats kanske man sköter allt detta bara muntligen... Fråga den som sköter din lön, vore mysko om inte den personen vet.
  • Anne69

Det du ska göra hos arbetsgivaren är att "anmäla" att du ska vara föräldraledig. På de flesta arbetsplatser finns nog en blankett. Har du kollat med den som ansvarar för era löner? De brukar ha koll på sådant.

Om det inte finns någon blankett är det ändå viktigt att du anmäler skriftligt till arbetsgivaren - det ligger i ditt intresse! Skriv ett mejl till din chef där du anger när du tänker gå på föräldraledighet och när du avser att komma tillbaka. Be också om en bekräftelse på att chefen har tagit del av din "anmälan".

Svar på tråden Anmäla föräldraledighet till arbetsgivaren