• Anonym (Ensamma mamman)

billiga recept och tips om hur jag får denna månad att gå runt!

Vill starta med att säga att detta är ingen tiggar tråd!!

Jag är en ensamstående mamma med 5 barn. Denna månad var en dyr månad med räkningar och tyvär finns knappt pengar kvar.
    Jag har räknat ut att vi har 25 kr om dagen att leva på i 17 dagar.

Jag har blöjor som räcker så de behöver jag inte oroa mig över men välling och vanlig mat till oss öviga måste handlas...
    Jag själv kan skippa att äta men hur får jag 25 kr om dagen/5 kr om dagen per barn att räcka till övriga 5?

Jag är jätte tacksam för tips!

• Svar på tråden billiga recept och tips om hur jag får denna månad att gå runt!
  • levandecharader

Usch, låter jobbigt.

Hur många måltider om dagen är det som behövs?
    Frukost, lunch, middag, mellanmål?

• Empan81

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m46074593.html

Har precis startat en tråd som ska vara med billiga recept. Kolla in där så hoppas jag att den fylls på snart :) Men jag kan ge dig lite tips här oxå

Gör storkok varje gång du lagar mat o frys in det som blir över så kan ni äta samma mat nån mer gång i månaden

Åk till typ Lidl eller nåt för att handla billig pasta etc

Pasta med Tomatsås (krossade tomater som du värmer med valfria kryddor)
    Korvgryta
    Kycklingklkubbor Kostar ca 25:- för ett helt kg o brukar vara 8-10st i en påse-bara o pensla med smör o valfri krydda o steka i ugnen.
    Potatis o Pusjolökssoppa
    Falukorv o Makaroner
    Potatismos och korv (falu//hot dogs)

• korven72

vet att det finns en del sånna här trådar där du också kan söka om du vill läsa mera =)...

mina tips

handla först och främst i större kedjor där priserna är pressade.

baka bröd
    gör storkok på sånt som är billigt (blandfärs+ extraerbjudanden)
    skippa läsk och chips ersätt med popcorn och vatten med isbitar och saft
    käka havregrynsgröt till mellanmål

gör egen kikärtsröra som ni kan ha på mackor tillsammans med tomat =)

• Nyfiken gul

Kan ni på något sätt få så många som möjligt att äta någon annan stans än hemma?

Förstå mig rätt här nu... men jag tänker på måltider på dagis/fritids och att man kan luncha på något vettigt sätt på jobbet osv...

på så sätt får ni mer pengar över att lägga på dom måltider som familjen behöver.

Gröt är billigt och bra och går utmärkt att äta flera ggr om dagen.

Känner ni någon som har tillgång till frukt och bär på sin egen tomt? Smila in er där och då har ni genast flera möjligheter till sylter och safter av olika slag.

Nudlar är kanske inget för växande barn men en nödvändig räddningsplanka när man inte har pengar.

Tänk nödsituation - skippa kött och sånt och satsa hellre på att köpa en 25-kgs säck med potatis tex och en säck med ris. Kokt potatis med lite smör och salt kommer man långt på.

Nyttja bekanta - kolla vart välling är absolut billigast någonstans - skicka dit den som bor närmast att handla vällingen.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Nyfiken gul

Passa på att nyttja dom matvaror ni redan har hemma också.

Gå igenom skafferi, kyl och frys grundligt.  Vad har ni hemma redan och kan äta av? Ni ska se att det finns åtskilliga maträtter av det som ni redan har hemma.

Dryga ut maten med tex att riva ner morötter eller skiva ner vitkål.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Indianica

Är barnen på dagis nu så de äter ett mål där? Då kan du iaf äta själv också (ordentligt) för de lider inte av ett ordentligt mål per dag. Satsa på goda soppor som kvällsmål, gröt och baka brödet själv. Potatis är annars en billig basvara du kan göra mkt av och det mättar länge. Du kan t.ex. göra egen "bakpotatis" av vanlig potatis, servera en enkel röra till (kolla recept på nätet) och ni får dricka vatten.

• Anonym

Havregrynsgröt funkar som måltid till nöds med euroshoppers äppelmos och mjölk. ( mjölkpulver om färsk mjölk är för dyrt. Funkar också super i matlagning och oboy t ex ), formfranska från eldorado eller Henningfranska räcker långt, cirka 11-12 kr per styck. Perfekt till frukostbordet. Blodpudding är billig populär mat i vår familj. Pasta är ju billigt och bra. Finns många billiga såser att göra till baserade på krossade tomater och lök eller en sås av mjölk och mjöl med något mera i. Euroshoppers fiskpinnar är ju också billigt. Samt diverse soppor speciellt med linser i.

( Har också flera barn och dåligt med ekonomin oftast. Det har alltid gått i hop varje månad hittills men knappt i bland )

• banansmoothie

Ris är billigt, råris mättar bättre. Jag brukar göra en "fried rice", kokar ris, värmer ärtor och majs (frysta) och blandar, sen blandar jag i äggröra eller en burk tonfisk. Mättar bra och det är göööörbilligt.

Korvsoppa. Köp potatis och en falukorv. Koka soppa på potatisen och skär korven i bitar, blanda i.

• Anonym (carpe diem)

sök här på fl så hittar du flera trådar med billiga tips!

• Anonym (lo)

Euroshoppers havregryn 1 kg kostar bara 11 kr eller liknande, köp ett sådant om dagen och ät det till frukost och kanske kvällsmat ibland om barnen äter i skola/dagis riktig mat. Blodpudding är superbilligt med och knäckebröd.

Svar på tråden billiga recept och tips om hur jag får denna månad att gå runt!