• Lilla fröet

mn dotter säger " jag har ont i magen" varje dag

ja, vad ska man tro egentligen, hon bli 3 år i november, pratar mycket o klart. I 2-3 veckor, nästan varje dag så säger hon, jag har ont i magen o peter på samma ställe varje gång, runt naveln. Hon har haft uvi o käkat mycket penicillin i 3 veckor, i samband med svinkoppar, därför så länge. Vi va på återbesök o dom klmäde då på magen o tog crp o kreatenin, men dom har ju inte hört av sig o det borde dom ju gjort om det vart nån fara?

Ingen feber eller så... hur stort allvar ska man ta dom små på?
    Vad jag har förstått så brukar dom ju inte kunna relatera till vart dom har ont nånsans utan det blir ofta just magen..

• Svar på tråden mn dotter säger " jag har ont i magen" varje dag
  • miramamma

Be läkaren kolla så att hon inte är laktosintolerant....min dotter hade ont i många år...på sjukhuset sa de att hon inte hade sådana symtom men det visade sig att det var det ändå. Det hade besparat henne många år av smärta. Lycka till!

• Thez

Så är det för vår 3 åringa pojke, han har klagat jättelänge nu över ont i magen, flera gånger om dagen. Vi kontaktade vc, och han sa att vi skulle utesluta alla mjölkprodukter i 2 veckor, vilket vi gjort nu, har kört med laktosfritt, vi tycker att han klagar mindre, men han klagar fortfarande ändå. Läkaren sa oxå att det kan vara funktionell magont, at barn bara brukar klaga på det, men vet inte varför. Vi vägrar godkänna det och kommer att fortsätta utreda detta. Finns det inget prov man kan begära så man kolla om det är för mjölken? Istället för att testa i 2 veckor, det måste ju finnas ett prov att göra väl?????

• örtagård

Man kan ta blodprov på gluten och i vartfall mjölkallergi.

Vår dotter är utredd för detta men har ingen allergi (i alla fall inte dessa) men däremot kroniska förstoppning. När hon blev äldre 3-4 år har hon börjat uttrycka att förstoppningen gör ont i magen.

Hon behandlas med mjukgörande vid sidan av kostlösningar.

Tömmer även tarmen med mirolax vid behov. Nu är magen mycket bättre då hon medicinerar. Innan bajsade hon hårt var tredje dag och hade väldigt svårt.

• Lilla fröet

bajsningen har hon inget större bekymmer med, men klagar titt som tätt, vid vilket tillfälle som helst under dagen. Vi kollade henne när hon var några månader men då visade det inget på pricktestet, vi äter dessutom laktosfritt då jag själv e intolerant på senare tid.

• Fridayyy

Hon säger det inte bara för att hon märker att ni reagerar`?

Vår dotter sa idag i blåbärsskogen..Åh jag har så ont i ryggen.

Hon brukar säga, Jag har såå stela ben.

Mormor säger ju detta!!

Men dottern har ibland ont i magen om hon dricker kallt för fort eller ibland säger hon det innan hon ska kissa eller fisa sen går det över.

• tessan27
    Thez skrev 2009-08-03 15:52:17 följande:
    Så är det för vår 3 åringa pojke, han har klagat jättelänge nu över ont i magen, flera gånger om dagen. Vi kontaktade vc, och han sa att vi skulle utesluta alla mjölkprodukter i 2 veckor, vilket vi gjort nu, har kört med laktosfritt, vi tycker att han klagar mindre, men han klagar fortfarande ändå. Läkaren sa oxå att det kan vara funktionell magont, at barn bara brukar klaga på det, men vet inte varför. Vi vägrar godkänna det och kommer att fortsätta utreda detta. Finns det inget prov man kan begära så man kolla om det är för mjölken? Istället för att testa i 2 veckor, det måste ju finnas ett prov att göra väl?????
    Måste bra fråga, om doktorns sa att ni skulle ta bort mjölkprodukter varför tog ni då bort laktosen...? det är inte samma sak... Tar man bort mjölken så tar man bort all mjölk dvs mjölkproteinet.
  • Lilla fröet

har oxå funderat om hon säger det bara för att få våran uppmärksamhet, men det e inte bara med oss hon säger det, o ibland känns det som om hon säger det för att hon inte vill äta mera mat eller har tråkigt?!
    Men ändå, så kommer det titt som tätt o säger att hon vill åka till doktorn när jag frågar vad jag ska göra för att det ska bli bra.
    Lurigt det där, det har pågått i ca 3 veckor nu.

• Olivers  Mamma

När min säger ngt så lyssnar jag alltid på honom.
    Han klagade över ont i magen,, mor min sa att det förmodligen är förstoppning, men magen hade ju ändå funkat. Efter en massa om och men och besök hos läkaren visade det sig att han faktiskt var förstoppad. Lyssna på henne och hellre ringa vc en gång för mycket.
    Lycka Till!

• Livet e toppen

Min son på 3½ klagade länge över ont i magen, efter ett tag blev han till och från lite lös i magen och avföringen var gulaktig, då tog vi kontakt med vc och fick ta prover på honom och utesluta mjölken, nu efter flera veckors uppehåll så har vi kommit fram till att det är laktosen han är känslig mot, inte allergisk utan överkänslig. Proverna visade inte något men det behöver dem inte göra vid mjölkallergi!

• Thez
    tessan27 skrev 2009-08-08 20:48:16 följande:
    Måste bra fråga, om doktorns sa att ni skulle ta bort mjölkprodukter varför tog ni då bort laktosen...? det är inte samma sak... Tar man bort mjölken så tar man bort all mjölk dvs mjölkproteinet.
    För det var doktorn som sa så, han sa att vi skulle ta bort mjölken, att det finns så många bra laktosfria mjölkprodukter att köpa i affären....så vi gjorde bara som han sa....jag har ingen aning om vad som e skillnad.
  • tessan27
    Thez skrev 2009-08-09 16:37:31 följande:
    För det var doktorn som sa så, han sa att vi skulle ta bort mjölken, att det finns så många bra laktosfria mjölkprodukter att köpa i affären....så vi gjorde bara som han sa....jag har ingen aning om vad som e skillnad.
    Min dotter är mjölkallergiker och kan då inte äta något som innehåller mjölk inga laktosfria produkter heller då utan helt mjölkfritt. I minna hjärna tar man bort all mjölk om man säger ta bort mjölken annars säger man ta bort laktosen ur mjölken... det var bara en fråga men är det så som doktorna sa så är det ju rätt.
  • lollipop25

Har endast läst ts inlägg,, vår dotter som är 3,5 år har sagt så flertal ggr, nu har det däremot krupit fram att hon kan säga det om hon inte t ex gillar maten el bara vill ha uppmärksamhet, finns det någon i er omgivning som pratar om magont? Ibland kan min dotter säga att hon har ont i ryggen el i halsen och då får vi tänka efter om någon sagt nåt och oftast har hon hört det från andra...

Vi har sagt till henne att hon får inte säga att hon har ont om hon inte har det (svårt). hon har alltid pekat vid naveln

En doktor sa en gång att ett barn pekar oftast där för dom kan inte riktigt klargöra om dom har ont var det sitter i tex magen

Men om hon ätit pc så kan det ju vara så att hon är lite kass i magen.

• Livet e toppen
    tessan27 skrev 2009-08-09 17:06:21 följande:
    Min dotter är mjölkallergiker och kan då inte äta något som innehåller mjölk inga laktosfria produkter heller då utan helt mjölkfritt. I minna hjärna tar man bort all mjölk om man säger ta bort mjölken annars säger man ta bort laktosen ur mjölken... det var bara en fråga men är det så som doktorna sa så är det ju rätt.
    Du kan vara allergisk mot antingen mjölkproteinet eller laktosen... är din dotter allergisk mot mjölkproteinet så kan hon givetvis inte äta mjölk över huvud taget, men som min son som är överkänslig mot laktosen kan med god aptit äta och dricka laktosfri mjölk.
  • tessan27

Livet e toppen skrev 2009-08-09 17:25:08 följande:

Du kan vara allergisk mot antingen mjölkproteinet eller laktosen... är din dotter allergisk mot mjölkproteinet så kan hon givetvis inte äta mjölk över huvud taget, men som min son som är överkänslig mot laktosen kan med god aptit äta och dricka laktosfri mjölk.
    Jo, det var ju det jag menade, men det är ju stor skillnad på att vara allegisk mot mjölk och att vara allergisk mot laktos, två skilda saker som oftast blandas ihop. När jag säger till någon som undrar om dottern är allergisk mot nått och säger mjölk så tror dem att hon kan dricka laktos fri mjölk. Tex, makens moster har gjort tårta och använt sig av laktosfri grädde. Vi säger att Maja tål inte mjölk så hon kan inte äta. Då får vi som svar: Men det är ju laktosfri grädde i den...Sen tog det lite närmre förklaring innan hon fattade att mjölkallergi inte var laktosallergi.
  • Livet e toppen
    tessan27 skrev 2009-08-09 23:32:21 följande:
    Livet e toppen skrev 2009-08-09 17:25:08 följande:
    Jo, det var ju det jag menade, men det är ju stor skillnad på att vara allegisk mot mjölk och att vara allergisk mot laktos, två skilda saker som oftast blandas ihop. När jag säger till någon som undrar om dottern är allergisk mot nått och säger mjölk så tror dem att hon kan dricka laktos fri mjölk. Tex, makens moster har gjort tårta och använt sig av laktosfri grädde. Vi säger att Maja tål inte mjölk så hon kan inte äta. Då får vi som svar: Men det är ju laktosfri grädde i den...Sen tog det lite närmre förklaring innan hon fattade att mjölkallergi inte var laktosallergi.
    Inte lätt för dem som inte är insatta i det hela. Hoppas Maja fick något annat gott att äta
  • Thez

Vi har själva inte tänkt på detta då vi inte vet nåt om allergier knappt. Men eftersom våran läkare sa att vi skulle ta bort mjölken och att det istället fanns laktos fri att köpa, så då hjorde vi ju det. Men vår läkare e lite speciell, vi var inte riktigt nöjd med honom. Han har skrivit en remiss nu till barnmottagningen istället och jag ska prata med läkaren där uppe istället.
    Men en fråga om detta med mjölkallergi, hur märker man det? Räcker det bara med ont i magen, eller måste dom vara lösa i magen oxå? Min son är normal i magen. Han klagar oavsett tidpunkt på dagen, det kommer inte bara i samband med mat, utan annars oxå.....

Svar på tråden mn dotter säger " jag har ont i magen" varje dag