• busfrösmamma

Bärhandtag på babyskydd

Jag och min man hade en diskussion i går ang bärhandtaget på vårt babyskydd. I bruksanvisningen står det att handtaget skall vara uppfällt när man har stolen i bilen. Jag är noga med detta och har inte reflekterat över detta. Min man undrar varför det ska vara uppfällt? Är det ur säkerhetssynpunkt eller?

För några år sedan hyrde vi babyskydd och då skulle bärhandtaget vara nerfällt...

Vi har en "britax baby safe römer" (har jag för mig att den heter).

Finns det någon klok person som vet anledningen till varför bärhandtaget skall vara uppfällt?

• Svar på tråden Bärhandtag på babyskydd
  • Motljus

Vi har en Akta Graco och där ska det vara nerfällt ur säkerhetssynpunkt. Den skyddar ju också vid en frontalkrock.

Men ja, de har väl provat sig fram och kommit fram till att det är bäst om handtaget är uppfällt.

• Dr Mupp

Och på vårt står det att handtaget kan vara som man vill. Så olika det kan vara.

• cicci85

Ska det inte va uppfällt för att stolen inte ska slå runt när man krockar? Då tar ju handtaget emot ryggstödet... Såg iaf på ett krocktest och då slog ju babyskyddet nästan runt...

• Ledilnaan
    Motljus skrev 2009-08-03 15:49:12 följande:
    Vi har en Akta Graco och där ska det vara nerfällt ur säkerhetssynpunkt. Den skyddar ju också vid en frontalkrock. Men ja, de har väl provat sig fram och kommit fram till att det är bäst om handtaget är uppfällt.
    Menar du inte att det ska vara uppfällt? På vårt Akta Graco babyskydd står det att handtaget måste vara uppfällt.
  • Suri

Någon funktion har det säkert. Jag är också noga med att fälla upp handtaget, är säker på att det skyddar på något sätt. Kanske fångar upp någon stöt (framifrån) vid en krock. Annars är ju barnet rätt oskyddad framifrån.

• Motljus
    Ledilnaan skrev 2009-08-03 16:07:06 följande:
    Menar du inte att det ska vara uppfällt? På vårt Akta Graco babyskydd står det att handtaget måste vara uppfällt.
    Jag ska kolla igen, men har bestämt för mig att det ska vara nerfällt.
  • Tjohalia
    Motljus skrev 2009-08-03 17:08:31 följande:
    Vi har också haft acta graco och där skulle det vara uppfällt i bärläge när man hade det i bilen. Detta är JÄTTEVIKTIGT för handtaget tar emot mot ryggstödet om man krockar.
  • Joico

Handtagen spelar mycket lite roll i hur babyskydd presterar i krock. Men regelverket i standarden kräver att det sägs hur handtaget ska användas under färd. Alltså skriver alla fabrikanter upp eller ner, men alla testar likväl i alla tänkbara lägen. Så man behöver inte vara orolig om man skulle någon gång göra "fel.

• Ledilnaan
    Motljus skrev 2009-08-03 17:08:31 följande:
    Var själv inne på Aktas hemsida och läste, där står det också att det är viktigt att handtaget är i bärläge när man åker bil.
  • cicci85

Men på de gamla akta babyskydden, innan autobaby kom, ska det väl va nerfällt, har sett bilder på det så iaf... är det ett så gammalt babyskydd du har Motljus?

• LillaFlamman

På Gracon sonen hade (2006) var det JÄTTEVIKTIKT att handtaget var i bärläge (som en krockbåge) annars vid krock så "mosas" bebis mot ryggstödet på sätet.

• LAV0LINA
    Ledilnaan skrev 2009-08-03 16:07:06 följande:
    Samma här, vi har akta graco, köptes i våras.
  • Motljus
    LillaFlamman skrev 2009-08-03 21:20:37 följande:
    På Gracon sonen hade (2006) var det JÄTTEVIKTIKT att handtaget var i bärläge (som en krockbåge) annars vid krock så "mosas" bebis mot ryggstödet på sätet.
    Det där fattar jag ingenting av, varför skulle det bli så? Barnet är ju bältat i baljan och kommer ju inte i kontakt med handtaget någon gång.
    I vår bil når inte handtaget stolen framför när handtaget är nerfällt och eftersom alltihopa sitter fast så ser jag inte varför handtaget skulle åka in i stolen framför, däremot skulle ju handtaget vara ett extra stöd ifall det skulle bli så.
    Förklara för mig.
  • LillaFlamman
    Motljus skrev 2009-08-04 12:21:34 följande:
    Det där fattar jag ingenting av, varför skulle det bli så? Barnet är ju bältat i baljan och kommer ju inte i kontakt med handtaget någon gång.I vår bil når inte handtaget stolen framför när handtaget är nerfällt och eftersom alltihopa sitter fast så ser jag inte varför handtaget skulle åka in i stolen framför, däremot skulle ju handtaget vara ett extra stöd ifall det skulle bli så. Förklara för mig.
    Är inte meningen att bebis ska komma i kontakt med handtaget utan handtaget ska agera krockbåge mot ryggen, det behöver inte nå fram till ryggen utan är en säkerhetsgrej vid krock, jag menar inte sätet framför utan sätet barnet sitter på.
    När du har tid ta med babyskyddet ut till bilen utan bebis i, sätt fast det och simulera frontalkrock i slowmotion, alltså du tar tag fram på stolen som hänger över kanten på sätet och lyfter det uppåt så kommer du att märka att eftersom det sitter fast i nedre delen så kommer den tryckas mot sätet den sitter vänd mot, är bågen nere så kommer bebis aldrig i kontakt med sätet som det finns risk för om den är uppfälld.
    Men som Annnan skrev att självklart är stolen säker även med handtaget är "fel" men den blir mycket säkrare om handtaget är rätt.

Kolla här på Logico S frontalkollision 1. Nu kör de bara i 50 men man får en uppfattning om varför handtaget bör vara nere, även om inte du kör fort så kan man bli påkörd av någon som kör fort
    www.akta.se/o.o.i.s/42

Självklart Väljer du själv hur du vill göra med ditt babyskydd, o med tanke på hur våra föräldrar körde oss i bilen
  • Brapappa

Det här är ett sent svar men kanske kan hjälpa andra i framtiden, handtaget ska vara i ?bärläge? i bilen för att då låses funktionen som tillåter att ?sätet? kan vinklas upp och ner i barnvagnen.

Detta gäller alltså Britax Römer.

Svar på tråden Bärhandtag på babyskydd