Motljus skrev 2009-08-04 12:21:34 följande:
Det där fattar jag ingenting av, varför skulle det bli så? Barnet är ju bältat i baljan och kommer ju inte i kontakt med handtaget någon gång.I vår bil når inte handtaget stolen framför när handtaget är nerfällt och eftersom alltihopa sitter fast så ser jag inte varför handtaget skulle åka in i stolen framför, däremot skulle ju handtaget vara ett extra stöd ifall det skulle bli så. Förklara för mig.
Är inte meningen att bebis ska komma i kontakt med handtaget utan handtaget ska agera krockbåge mot ryggen, det behöver inte nå fram till ryggen utan är en säkerhetsgrej vid krock, jag menar inte sätet framför utan sätet barnet sitter på.
När du har tid ta med babyskyddet ut till bilen utan bebis i, sätt fast det och simulera frontalkrock i slowmotion, alltså du tar tag fram på stolen som hänger över kanten på sätet och lyfter det uppåt så kommer du att märka att eftersom det sitter fast i nedre delen så kommer den tryckas mot sätet den sitter vänd mot, är bågen nere så kommer bebis aldrig i kontakt med sätet som det finns risk för om den är uppfälld.
Men som Annnan skrev att självklart är stolen säker även med handtaget är "fel" men den blir mycket säkrare om handtaget är rätt.
Kolla här på Logico S frontalkollision 1. Nu kör de bara i 50 men man får en uppfattning om varför handtaget bör vara nere, även om inte du kör fort så kan man bli påkörd av någon som kör fort
www.akta.se/o.o.i.s/42
Självklart Väljer du själv hur du vill göra med ditt babyskydd, o med tanke på hur våra föräldrar körde oss i bilen