• gravid84

Inga kläder passar! Tips på affärer i Sthlm med bra mammakläder?

Är inne i en period där jag inte tycker att något passar i klädväg. Allt sitter åt och man känner sig inte fin i något. Jag är i v 33 och har gått upp 7kg, vilket egentligen inte alls är mycket! Är det någon som känner likadant?

Ska till Sthlm i helgen och se efter lite fina kläder, är det någon som har något bra tips på affärer som säljer mammakläder, gärna till bra pris då det känns onödligt att inhandla dyra kläder då det inte är så värst länge kvar. Kan även vara nång butik som har bra kläder som passar gravida behöver inte nödvändigtvis vara mammakläder!

• Svar på tråden Inga kläder passar! Tips på affärer i Sthlm med bra mammakläder?
  • Krusbär

På Vero Moda i Glashuset (Drottningatan) säljer de Mamalicious som är deras mammakollektion. Det är fina, lite roligare, mammakläder till vettiga priser. Tyvärr är det ofta ganska utplockat, men man kan ju ha tur.

• sasan

Jag hittade faktiskt kläder på h&m igår, deras höstkollektion. Köpte ett par byxor i svart lite cargomodell som satt bra och ett par jeansblå leggings, en längre top och ett linne.
    Du har som sagt inte så länge kvar så du behöver ju inte några varma kläder, men jag tycker du ska prova jeans leggingsen! det var verkligen jättesköna! så kan du ju köpa vanliga topar till om du vill. Jag brukar tänka på att toparna/klänningarna ska vara skurna under bysten så brukar det mesta sitta OK. Lycka till!!

• Mymlan80

Mammornas Secondhand. T-bana:rådhuset

www.mammornas.se

Har inte vart där själv ännu, men fått det rekommenderat.

Liten BF 091117
  • Floff
    Mymlan80 skrev 2009-08-03 17:37:19 följande:
    Mammornas Secondhand. T-bana:rådhusetwww.mammornas.seHar inte vart där själv ännu, men fått det rekommenderat.
    Jag har varit där. Det ungefär lika stort som en garderob och har inte sådär jättemycket tyckte jag. En hel del i konstiga färger och mönster som man kan förstå att folk vill göra sig av med. Men jag kanske hade otur och var där när det var väldigt urplockat

Själv tycker jag att det är sketasvårt att hitta underdelar - både byxor och kjolar - att ha på jobbet, trots att jag bara är i v. 28. Överdelar kan jag hitta en del på vanliga damavdelningen eftersom jag har S i vanliga fall och då ofta bara kan gå upp en storlek. Men underdelar är fanimig omöjligt...
  • SkåneAnna

Jag har handlat mycket på Proud som har en butik på Karlavägen på Östermalm. De har även en webbshop på www.proud.se , men jag föredrar att gå till butiken där man kan prova i lugn och ro och se hur plaggen verkligen ser ut.

De är speciellt bra på byxor och kjolar som är klassiska och snygga. Kostar ca 500-700 för en underdel så det är ju inte direkt billigt, men värt det.

• OPPIE

Hej!

Kolla mamastore. dom har både internet butik och butik på söder tror jag. Det var centralt i alla fall. Hade kläder upp till 48-50 i alla fall. Mycket och fina kläder.

Mvh Sophie

• Krusbär

Jag har också leggingsen som Sasan skriver om. Köpte dem i v 30 och de funkar fortfarande i v 38+! Kostade knappt 200 kr.

Sen håller jag med Floff om att Mammornas secondhand inte har så mycket att erbjuda. Har varit där flera gånger men aldrig hittat nåt. Märkesgrejerna är ganska dyra för att vara begagnade. Sen har de mycket H&M också som bara är lite billigare än i affärerna. Då köper jag lika gärna nytt. Men det kan ju vara värt ett besök om du har tid och ork eller är i krokarna, man kan ju ha tur.

• Plockepinn

Jag har gjort några fynd på Mammornas secondhand på Kungsholmen, så ett tips är nog att besöka den vid ett par olika tillfällen.

Nu vet jag inte om de finns kvar, men jag handlade före sommaren några jätteschyssta "jeanstajts" på Vero Moda + KappAhl. Inga gravidplagg, men de är av tunnare jeanstyg, bakfickor (ett stort plus för att känna sig mer klädd!) och resår i midjan. Det kräver förstås ett riktigt långt linne och kanske en fluffigare top/tunika över, för att du ska dölja den töntiga resårkanten. Men den sitter därmed under magen utan att du tappar brallorna och det är skönt. Ser ut som vanliga stuprörsjeans och du får en smal silhuett.

Var helt uppgiven innan jag handlat dessa eftersom det verkade totalkört att hitta bra mammabyxor. Jag har dock hittat två par blå mammajeans på HM (innan det blev utplockat). Och nu ska jag nog sluta handla, för den här tiden är trots allt begränsad... :) är i v 27.

Jag köper inte heller gravidtoppar - det finns ju hur mycket bra "modeplagg" som helst som funkar med magen. T ex har Gina Tricot nu långa tunikor i tunt skönt tyg. Funkar på jobb med ett smalt skärp över magen och tajta brallor. Jag köpte 3 st... :)

Lycka till med shoppingen!

• Chokladälskaren

Som Plockepinn skriver är Mammornas secondhand på Kungsholmen suverän! Jag har köpt alla mina mammakläder där - ser ut som nya (de flesta) till bra priser och stort sortiment! Du "måste" gå dit!

• stor grön drake

även jag har haft tur på mammornas second hand, men iom att det är second hand så varierar ju utbudet enormt från gång ttill gång.

Jag köpte iof hm jeanns där, MEN i den gamla modellen, då den nya fastnar med grenen vid knäna på mig, för jag ahr så breda lår.

• Plockepinn

Wintgear - haha, jo jag förstår vad du menar med fastnar i grenen, HM har ju inte stretch i sina nya! Men jag kämpar på, och de har tänjt ut sig en smula och blivit bättre i passformen efter hand. Funkar om man ska stå/gå runt - mindre bra på t ex en middag... (faktum är att resårkanten är ganska låg/kort också, så man kan nästan få glipa där bak även med resårmudd - lite miffo faktiskt!). Däremot är de som sagt supersnygga just när man står upp.. (vem sa att det skulle vara praktiskt? ;) )

Svar på tråden Inga kläder passar! Tips på affärer i Sthlm med bra mammakläder?