Gravid och badtunnebad?
Vi har en vedeldad badtunna som vi badar i en-två gånger i månaden .
Nu till min fråga, kan det vara farligt för en "nygravid"
Vattnet byts varje gång så det är alltid rent och fräscht.
Vi har en vedeldad badtunna som vi badar i en-två gånger i månaden .
Nu till min fråga, kan det vara farligt för en "nygravid"
Vattnet byts varje gång så det är alltid rent och fräscht.
Beror väl på hur varmt vattnet är. Vattenkvaliten ska inte ha någon betydelse. Bebisen skyddas ju av både slempropp och hinnor.
Men så vitt jag minns avråds man från att bada i bubbelpool och att det är för att det brukar vara så varmt vatten i dem. Det är inte bra för bebisen om din kroppstemperatur höjs.
Jag badade i vedeldad tunna när jag var nygravid. Är nu i v 40 och tror inte att badandet påverkade något Dock är det väl så att man inte ska bada FÖR varmt FÖR länge eftersom fostret inte kan reglera sin temperatur. Jag tror du kommer känna själv ifall det blir för varmt eftersom du kommer påverkas mer och svettas mer isåfall. Det är ju mamman som temperaturreglerar istället för fostret för att hålla temperaturen i livmodern på 37 grader. Tror vattnet var kring/drygt 40 grader när jag badade så det är ju inga problem.. men att sitta timme efter timme i megavarmt bad/bastu skulle jag nog undvika.. Nu i slutet av graviditeten är det heller inte alls aktuellt för jag är såå varm och svettas som en gris redan.. Lyssna på din kropp och bada med sunt förnuft är mitt råd...
Jag är inte säker, men jag tror att det är farligare för barnet att få förhöjd temp tidigt i graviditeten än senare. Nån som vet?
Är själv gravid och undviker allt som har lite varningsflagg. Va hos en kompis där det badades i vedeldad tunna, men jag hoppade över =). Om inte annat så för min egen sinnesro. Men det är ju upp till var och en. Verkar inte finnas några tydliga direktiv. Lycka till! /explorern
Tack för tipsen!
Junibarn 07, du får ta badet när bebisen har tittat ut!!!=)
Du ska ju se allt oxå!!!
Fragile Flower skrev 2009-08-03 22:33:07 följande: