• hundpuss

Tränar du viltspår?

Ja som frågan lyder,
    tränar du viltspår med din hund?

Varför? Var tränar du?

Vad har du för ras?

Funderar sj på att prova på viltspår med min hund,
    därav alla frågor.

• Svar på tråden Tränar du viltspår?
  • ninanen

Jag tränar viltspår med min cocker spaniel Theo. Det är det roligaste som finns och både jag och Theo älskar det!!!

• mannehund

Ja jag tränar och startar en del. Har weimaraner.
    Tränar för att hon tycker det är så otroligt roligt, plus att det gör slut på mycket energi på ganska kort tid... Tränar mest i skogen hemmavid men åker också till olika tränare emellanåt för att gå spår på andra platser... I bland tryter fantasin och vi behöver lite inspiration utifrån....

• hundpuss

Tack för svaren!

Min hund tycks ha en jäkla nos, något jag fått träna bort vid fotgåendet, i utställningsringen osv.
    Dvs han älskar att nosa sig fram till saker.
    Så jag tänker prova på någon form av spår så han kan få utlopp för det på ett "vettigt" sätt.

Hur märker man annars om en hund kommer tycka om viltspår?
    Det är väl nosen man går efter, och hur kul de tycker att det är att nosa o söka?

• Monica82

Vi tränar viltspår med våra hundar en chinese crested och en dvärgpinscher. Hundarna tycker det är jätte roligt och dessutom ökar de självförtrorndet för dem. Det är ju roligt för både mig och hundarna och hundar gillar ju att arbteta =)

• ninanen
    Vision400 skrev 2009-08-03 21:51:56 följande:
    Tack för svaren! Min hund tycks ha en jäkla nos, något jag fått träna bort vid fotgåendet, i utställningsringen osv. Dvs han älskar att nosa sig fram till saker. Så jag tänker prova på någon form av spår så han kan få utlopp för det på ett "vettigt" sätt. Hur märker man annars om en hund kommer tycka om viltspår? Det är väl nosen man går efter, och hur kul de tycker att det är att nosa o söka?
    Theo och jag provade först vanligt spår, alltså personspår, vilket han älskar och var sjukt bra på redan från början, därifrån hoppade vi på en viltspårskurs och nu spårar vi själva.

Lägg ett personspår, inget avancerat utan bara nått litet kort med nån godisbit mitt i eller så och se om han gillar det. Man ser det rätt tydligt på hundar som gillar spår =)
  • hundpuss
    ninanen skrev 2009-08-04 17:25:13 följande:
    Theo och jag provade först vanligt spår, alltså personspår, vilket han älskar och var sjukt bra på redan från början, därifrån hoppade vi på en viltspårskurs och nu spårar vi själva. Lägg ett personspår, inget avancerat utan bara nått litet kort med nån godisbit mitt i eller så och se om han gillar det. Man ser det rätt tydligt på hundar som gillar spår =)
    Vet du om det finns någon bra bok eller hemsida man kan läsa/kika på?

Jag skulle gärna vilja ha något pedagogiskt med bilder , så man förstår
  • ninanen
    Vision400 skrev 2009-08-04 17:52:35 följande:
    Vet du om det finns någon bra bok eller hemsida man kan läsa/kika på? Jag skulle gärna vilja ha något pedagogiskt med bilder , så man förstår
    Nu ska vi ta det från början så att du vet om att det är såhär att för att få lägga blodspår måste man ha tillstånd från jordbruksverket att göra det: Den här blanketten gör man det på: www2.sjv.se/webdav/files/SJV/blanketter/Djur/ovriga_djur/D153.PDF

Sen måste man ha markägarens tillstånd att få lägga spåret.

Sen vill jag bara nämna att den vars spårkurs jag gick hade verken tillstånd för att lägga spåret och la spåret på kommunal mark vilket inte är helt ovanligt. Jag upplyste övriga deltagare vad som gäller med tillstånd då instruktören inte gjorde det då jag anser att man ska veta om att det är så iaf om man sen väljer att inte införskaffa tillståndet är det ju på eget bevåg.

Det finns en bok som bra beskriver grunderna www.adlibris.com/se/product.aspx men det finns även bra beskrivet hur spår bör se ut i SKK:s regler för viltspårprov: www.skk.se/pdf/regler/viltsparregler_2007.pdf
  • redfox

Vi har prövat på viltspår med vår hund, en bullterrier och hon tyckte att det var mycket roligt. Nu söker jag med ljus och lykta efter en bra viltspårkurs i Stockholmstrakten. Så om någon vet av någon som startar nu i höst får ni gärna inboxa mig.

• mannehund

Det brukar finnas gott om viltspårskurser... Antingen i studiefrämjandets regi eller de lokala jaktföreningarnas, annars så har även flera rasklubbar viltspårsträning och då brukar även andra raser få vara med om det finns plats.
    Godkännandet att lägga viltspår är bara en ren formalitet som man fyller i för att visa varför man ska hantera blod och var man ska köpa det och att man inte får handha det hur som helst. Kostar ett par hundralappar, och man får det utan problem om man bara kan redogöra varför man ska ha det.
    Jag tycker definitivt att man behöver gå en kurs innan man börjar med blodspår själv, det är så lätt att missuppfatta hundens spårteknik och förstöra en bra spårhund. Med en kunnig kursledare så spar man många misstag....
    Du kommer säkert att hitta en kurs i höst och upptäcka hur fantastiskt roligt det är!

• hundpuss

Jag ska leta mig fram till något roligt, se om man hittar något i närheten som börjar till hösten.

Tack för alla tips. Ska leta vidare imorron bitti när jag är piggare i knoppen.

• redfox

Hittade en kurs via studiefrämjandet, hoppas nu bara att hon får plats på den. Tror inte att det vore så himla poppulärt med en tjurig bullterrier på någon rasklubbs viltspårträning.

Svar på tråden Tränar du viltspår?