• Viggo06

Hur mycket ersättning ger ni som delammar?

delammar min son som är 7 dagar idag, ammar först och ger ersättning efteråt för att han inte blir mätt. frågan är hur mycket ersättning jag ska ge honom, jag har gett mellan 30-60 ml, då han blivit mätt på det. på bvc säger dom att jag ska hålla mig till 30 ml... hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Hur mycket ersättning ger ni som delammar?
  • Mälaröbo

När mina fick ersättning så körde jag på samma regel som vid amning: Fri tillgång. Värmde lite i taget tills de inte ville ha mer.

• Mamma matte hustru

gett tills han blev mätt o nöjd jag delammar men ger bröstmjölk varannan gång och ersättning varannan gång 100 ml har han fått av båda ibland 150 sen han var tre dagar bvc säger att det äöår helt oki

• onlyangelika

Jag delammar också. Kör lite olika mängd på ersättningen, men runt 50 ml ligger vi på nu o han käkar nog omkring var 3-4 timme. Han är 9 dagar idag. Jag ammar först o ger ersättningen efteråt. Ammar kanske 4-5 ggr på ett dygn.

• Thursday

Det beror väl på vad målet är? Vill du öka på amningen så ge så lite som möjligt så att han nätt och jämt är nöjd, men annars kan du ju ge mer?

• Pralin M

Säger som ididpidis. Det beror ju på om du har som mål att fortsätta amma och på sikt kanske helamma, eller om du hellre ger ersättning? Vill du fortsätta amma så bör du ge så lite ersättning som möjligt och istället amma så ofta som möjligt. Amma då från bägge brösten, gärna ett par gånger, tills han inte vill suga mer och ge sen så pass mkt ersättning att han är nöjd en liten stund, och sen börjar du om igen På så sätt ökar du din produktion.

• Titinea

Till min tre månaders tjej ger vi 85ml nu vid varje mål, men ammar före och efter om hon vill ha mer. Vi håller på att minska ner ersättningen, för att kunna helamma, nu när hon har bra vikt. Då är det viktigt att inte ge för mycket ersättning, eftersom hon då ammar mindre... Så jag tycker du ska försöka hålla dig till 30ml och amma mer efter ersättningen om han vill ha mer och blir han inte nöjd då så kan ni ge mer ersättning

• Pralin M

Om du vill försöka helamma så kan du gärna gå in på min blogg där jag skrivit lite tips om hur man kan öka sin mjölkproduktion:
    www.magdis.se/

Svar på tråden Hur mycket ersättning ger ni som delammar?