• mannehund

Kan du något om norsk mat..?

För ca 10 år sedan var vi i nordnorge hos en släkting. Där fanns något att äta som hon kallade söst... Det var som en brunare keso, med russin i och syrlig smak... Troligen någon form av färskost egentligen... Vet du vad jag pratar om?
    Vi var i södra Norge idag och jag tittade efter det i affären, men hittade inget som liknade det. Finns det bara i nordnorge? Finns det inte alls längre? Heter det något helt annat? Frågade även en expedit som inte alls kände igen beskrivningen.
    Hjälp mig så jag kan köpa det nästa gång eller beställa om det är det som behövs!

• Svar på tråden Kan du något om norsk mat..?
  • Kryddburken

Söst är gott och äts ofta till våfflor i norge, eller bara med grädde med lite sylt och tjocka ostskivor.

Söst är gjort av koncenterard sockrad filmjölk + havregryn + russin!

• mannehund

Bra, tack! Men säljs det då under något annat namn än söst i affären eftersom jag inte kunde hitta det?

• Kryddburken
    mannehund skrev 2009-08-03 22:27:53 följande:
    Bra, tack! Men säljs det då under något annat namn än söst i affären eftersom jag inte kunde hitta det?
    Hmm... De vet jag tyvärr inte, men det är en sån typ av "rätt" som de flesta gör hemma själva! Som våran ris a la malta typ!
    Jag hade provat med kondeserad mjölk (säljs på konserv i de flesta livsmedlesaffärer) blanda med havregryn av fin kvalité och russin! Proportionerna får du nog gå på känn med! Prova vet ja och återkom gärna i tråden isåfall!
Svar på tråden Kan du något om norsk mat..?