• EmelieFiluren

Hur varmt i Grekland September/Oktober?

Jag funderar på en resa till Grekland men har hört att det inte är varmt mot hösten så jag undrar hur varmt det är i september/oktober och hur varmt det är i vattnet då ca??

• Svar på tråden Hur varmt i Grekland September/Oktober?
  • Panna82

Vi var i Grekland i mitten av September. Det var väl typ svensk sommar (åt det kallare hållet). Vattentempen var det inget fel på. Det regnade en del också. Jag skulle nog inte åkt i oktober om det var sol- och badsemester jag var ute efter.

• Panna82

Glömde skriva att det var kofta eller tröja som gällde på kvällarna.

• EmelieFiluren

Tackar, är tveksam till Grekland i oktober och även i september. Känns som att det är varmare på kanarieöarna den tiden iallafall eller har jag fel?

• Pyff

Kreta och Rhodos är fortfarande varmt och skönt ända in i oktober, var själv på Rhodos första veckan i oktober för två år sedan och hade 30 grader hela veckan. Man ska nog dock hålla sig till just Kreta eller Rhodos och inte öar längre norrut.
    Vill man vara lite mera säker på värmen så satsa på Cypern eller Turkiet som absolut ligger runt 30 grader en bra bit in i oktober.

EmelieFiluren skrev 2009-08-04 14:10:47 följande:
    Tackar, är tveksam till Grekland i oktober och även i september. Känns som att det är varmare på kanarieöarna den tiden iallafall eller har jag fel?
    Kanarieöarna är svalare än tex Turkiet eller Cypern vid den tiden..............
  • EmelieFiluren

Tittade runt lite igår på Turkiet och det verkade bra. Har nog haft förutfattade meningar om just Turkiet men tänkte spräcka dom nu. Turkiet har dessutom vettiga priser på hotell. God mat har jag oxå hört att det ska vara. Bara lite fundersam om man behöver vara orolig för att bli magsjuk eller så?!

• prinsesstårtan

det beror på vart i grekland du åker. Rhodos och kreta ligger väldigt sydligt och får in en vind från sahara i sep-okt. brukar vara ca 25

• enlitenbitkaka

var på Kreta sista veckan av säsongen, åkte dit 15 oktober. Vi hade kanonväder, varmaste oktober på ca. 40år där, så vi hade tur. Men annars är det typisk svensk sommar där i oktober.

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Panna82

Ska kanske tillägga att vi var på Korfu.

• kingan

Turkiet!!!
    garanterat varmare vid den årstiden

• blinkalilla
    EmelieFiluren skrev 2009-08-05 13:20:58 följande:
    Tittade runt lite igår på Turkiet och det verkade bra. Har nog haft förutfattade meningar om just Turkiet men tänkte spräcka dom nu. Turkiet har dessutom vettiga priser på hotell. God mat har jag oxå hört att det ska vara. Bara lite fundersam om man behöver vara orolig för att bli magsjuk eller så?!
    Så länge man tvättar händerna några extra gånger under dagen och dricker flaskvatten åker man inte på en magsjuka, så vida man inte äter på riktigt skumma ställen så att säga :)) hehehe.
  • Hemulia

Jag var på Naxos i slutet av september för några år sedan.
    Vi hade ungefär 30-35 grader i skuggan och vattnet var riktigt varmt. Själv föredrar jag nog att åka vid den tiden då det lugnat ner sig lite.

• EmelieFiluren

Det blir ön Lesbos och vi åker 24 september och det verkar som att det kan vara rätt bra väder då. =)

Svar på tråden Hur varmt i Grekland September/Oktober?