• Mama Africa

Hur motionera hamster utan att den rymmer?

Jag har en liten dvärghamstertjej som är 4 månader. Jag har haft henne ungefär 1 månad. Hon är supersocial, klättrar högst upp i buren när jag närmar mig, riktigt rolig. Han har en bur med två våningar, lite gömställen, en bro och ett hjul. Hon är dock väldigt aktiv, tror hon behöver mer stimulans. Men frågan är hur man "rastar" en så liten, kan ju inte släppa henne på köksgolvet som jag gör med marsvinen, finns sååå många ställen där hon kan försvinna in. Ikväll fick hon knata runt lite på köksbordet när jag satt och passade så hon inte kom nära kanten. Har funderar på en sån där "hage" men de är ju heller inte så stora.
    Hur rastar/motionerar och stimulerar ni era hamstrar?

• Svar på tråden Hur motionera hamster utan att den rymmer?
  • Bonus

Det finns bollar som de kan springa i på golvet....
    Sedan har jag sett att det nu finns koppel till hamstra.

• Mama Africa

Ok, tack, en boll kanske kan vara något, är de alltså inuti bollen och springer, som ett hjul fast instängda?

Hmm, det är en liiiten dvärghamster, tror inte att koppel vore så smidigt där...

• Bonus

Ja det är en boll man stänger in hamstern i.. Finns 2-3 olika storlekar. Mycket rolig...

• Gnista

Aktiveringsboll skulle jag också rekommendera.

Annars är ju nya leksaker som toarullar, köpta tunnlar, hamstervadd...

Nya spännande saker att äta, såsom zoophobas (larver man köper i djuraffären) är också ett tips.

• Mama Africa
    Gnista skrev 2009-08-03 21:02:21 följande:
    Aktiveringsboll skulle jag också rekommendera.Annars är ju nya leksaker som toarullar, köpta tunnlar, hamstervadd...Nya spännande saker att äta, såsom zoophobas (larver man köper i djuraffären) är också ett tips.
    Toarullar och hamstervadd har hon redan.
    Ska ta ett varv förbi zooaffären i veckan ock kika på deras utbud, men en sån där boll låter ju bra, om jag fattat rätt så kan hon då springa "fritt" på golvet utan att kunna rymma in bakom kylskåp...
  • Lavish

Vi har våra hamstrar lösa. Inte i alla rum utan i rum där vi först har kollat att det inte finns någonstans för dem att gömma sig och inte gå att få ut. Finns det inget rum där du kan spärra av dess möjligheter och släppa ut den? Hamstrar utvecklar mycker mer personlighet när de får mer möjligheter att upptäcka, och blir trevliga husdjur på det sättet.

• Mama Africa
    Lavish skrev 2009-08-03 21:40:52 följande:
    Vi har våra hamstrar lösa. Inte i alla rum utan i rum där vi först har kollat att det inte finns någonstans för dem att gömma sig och inte gå att få ut. Finns det inget rum där du kan spärra av dess möjligheter och släppa ut den? Hamstrar utvecklar mycker mer personlighet när de får mer möjligheter att upptäcka, och blir trevliga husdjur på det sättet.
    Nej, tyvärr har jag inget hamstersäkert rum, hon är så liten så hon skulle ju kunna ta sig in nästan vart som helst. Köket är det mest gnagarvänliga rummet jag har (inga möbler att gömma sig i eller bakom, inga sladdar på golvet etc. Men hon kan ju lätt krypa in bakom spis, kyl osv. Fast iofs om man sätter för dessa gömslen och sedan passar henne? Hmm, får fundera. Ja, hon är så ny hos oss men är redan jättesocial, mycket gosigare än mina förra hamstrar som jag tog över efter en annan familj.
  • Lavish

Mama Africa skrev 2009-08-03 21:44:09 följande:

Nej, tyvärr har jag inget hamstersäkert rum, hon är så liten så hon skulle ju kunna ta sig in nästan vart som helst. Köket är det mest gnagarvänliga rummet jag har (inga möbler att gömma sig i eller bakom, inga sladdar på golvet etc. Men hon kan ju lätt krypa in bakom spis, kyl osv. Fast iofs om man sätter för dessa gömslen och sedan passar henne? Hmm, får fundera. Ja, hon är så ny hos oss men är redan jättesocial, mycket gosigare än mina förra hamstrar som jag tog över efter en annan familj.
    Jo spisen är ju en klassiker förståss :-S Vi har satt för en del hål med stora petflaskor som man klämmer in lite i hålet. Kanske kommer ni på något? Det är värst när de är nya och inte handtama och därför svåra att fånga. Annars brukar de komma ut själva när man ropar på dem och knackar i golvet utanför. Jag har inte provat den där bollen, det kan ju vara ett alternativ för den att röra mer på sig, men den får ju inte chansen att lukta, känna och klättra på saker som de annars gillar.
Svar på tråden Hur motionera hamster utan att den rymmer?