Russin till barn 8-12mån?
Undrar hur de är med att ge russin till små barn ? Typ 8mån framåt.Med tanke på,är där inte mkt socker i russin ?läser man på paketet verkar de vara på tok för mkt för att vara bra? Någon somv et? =)
Undrar hur de är med att ge russin till små barn ? Typ 8mån framåt.Med tanke på,är där inte mkt socker i russin ?läser man på paketet verkar de vara på tok för mkt för att vara bra? Någon somv et? =)
det är ju fruktsocker. inte tillsatt vanligt socker, så lite russin är det ingen fara med. Om du tänker så här, vad tror du det fruktsockret kan göra för skada?
Tänk bara på att det är laxerande, och såklart inte bra varken för mage eller tänder att äta för mycket. Men med måtta, varför inte!
Men visst, mycket socker är det.. kanske så att du till och med märker av det på barnet
Tycker personligen det är för tidigt att introducera så söta saker, men annars så är ju russin nyttigt, men de fastnar i tänderna o så små barn frågar ju inte efter "godis" så jag hade väntat att ge
Något av intresse?
www.alltombarn.se/halsa/russin-kan-vara-farligt-for-barn-1.506
Om fruktsocker:
www.sund.nu/docs/artikel.asp&art=175
www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1759723.svd
Lite länkar som jag hittade som hastigast.
Min åsikt? På tok för mycket socker i russin och inget jag skulle ge till ett så litet barn. VARFÖR vill du ge det? Känns som ganska meningslöst. Dessutom är de svårtuggade och lätta att sätta i halsen.
Ja jag hade definitivt inte gett russin till ett så litet barn. Dels så innehåller det massor med onödigt socker, plus att dom lätt kan sätta det i halsen. Sen så börjar ju tänderna att komma då, och russin fastnar superlätt i tänderna o kan då leda till karies (jag e tandsköterska).
Varför vill man ge russin till ett så litet barn? Det e ju inte så att barnet ber om att få russin i den åldern.
Enl vår tandläkare är just russin en av de sämre sakerna man kan ge sitt barn, med tanke på tänderna då. Russin har en tendens att klistra sig fast runt tänderna och fastna där, detsamma gäller t ex mariekex och kola. Enl henne så ska man helst ge (om man nu ska ge godis) godis som "försvinner" snabbt från munhålan, som choklad.