• Sigrid

Fyllning i bullar. Kan man ha mosade bär?

Jag tänkte baka lite bullar, men vill testa lite nya fyllningar. Det blir alltid smör/socker/kanel. Nu undrar jag vad ni tror om mosade bär som fyllning? Blåbär, kanske? Blir det jättetokigt?

Andra förslag?

Om man vill ha vaniljsmak, blandar man smör med vaniljsocker då?

• Svar på tråden Fyllning i bullar. Kan man ha mosade bär?
  • Viewsonic

Det blir jättegott med blåbär.

Ja, du kan ha vaniljsocker i smöret.

Prova även med att riva mandel eller mandelmassa

• majlin84

jajamensan jag har haft blåbär och det gick huuuur bra som helst. Blev riktigt poppis me dom, så man kan säkert ha andra bär me=) hade vaniljsocker med blåbären har jag för mig=) jag gjorde amerikanska bullar förra vecka, då hade man smör, farinsocker, valnötter och pecanötter o kanel som fyllning..inte dumt alls...kolla på leilas recept så finns båda sorterna=)

• Lovan

Om du funderar på att ha bär i som fyllning - tänk på att bären "saftar till sig" och bullarna kan bli väldigt blöta. Ett tips är att lägga dem först på ett hushållspapper och försiktigt trycka till dem så att de tappar lite av sin fuktighet/saft.
    Ha på bären + socker och sen potatismjöl som kanske kan fånga upp lite saft.

Har aldrig testat att göra bullar med bär i - men som sagt, tänk på att bär "saftar till sig" när de blir heta!

När jag gör vaniljbullar gör jag som så att jag inte har någon kardemumma i degen. Sen smetar jag på med smör/margarin när jag kavlat ut degen och så använder jag en tesil och "siktar ut" vaniljsocker.
    Rullar sen ihop till en rulle och gör vanliga bullar.

De blir mums-filli-baba.

Tänk dock på att använda mycket vaniljsocker, för annars smakar de inte så mycket.

*kommer rusandes med lim till MH's hjärta*
  • majlin84

förresten rivna äppel och kanel är me attans så gott=)

• Snorf
    Sigrid skrev 2009-08-03 23:26:27 följande:
    Om man vill ha vaniljsmak, blandar man smör med vaniljsocker då?
    Det fins vaniljsocker (vanillisocker) på affären, inte blanda i socker
    Du lägger först smör, sedan, socker, och sedan vaniljsockret (vaniljsockret kan du sikta i med en liten sil, då blir det jämnt fördelat)
    Mammas Prins Alvin
  • Virriga Vera

Vill man ha stark vaniljsmak så kan man använda vaniljessens. Det använder jag när jag bakar istället för vaniljsocker. Blir en kraftigare vaniljsmak.

Jag använder ofta äppelmos som fyllning i bullar.

• Heavenlyfaith

Jag använder ENDAST vaniljstång när jag bakar. Vaniljsocker ger knappt vaniljsmak, det är mest bara socker.

Däremot blandar jag gärna ner vaniljstång i vaniljsocker o smör o brer ut på degen.

• Heavenlyfaith

Andra förslag:

*Nötter, smör, socker

*Mandelmassa (riven), smör kardemumma, socker

*Muskot, kardemumma, smör, socker

*Havrefyllning:
    100 g smält smör, 1 dl strösocker, 1-2 dl hackad mandel, 2 dl havregryn
    Rör smör och socker vitt och pösigt. Hacka mandeln fint och blanda den med smörblandningen. Smula ner havregrynen i smeten och rör massan smidig.

*Kokos o citronfyllning:
    2 dl kokosflingor, ½ dl vispgrädde eller mjölk, 1 rivet skal av citron, 100 g rumsvarmt smör, ½ dl socker
    Lägg kokosflingor i grädde. Riv den gula delen av citronskalet och rör ner raspet i kokosblandningen. Låt blandningen stå och dra i ca en timme. Rör sedan smör och socker vitt och pösigt. Rör samman smörblandningen med kokosen till en smidig massa.

*Sirap, smör, farin

*Chokladsås, hackad choklad, smör

• Heavenlyfaith

Rivet äpple är oxå gott att ha i tillsammans med smör, socker, vanilj o gärna kanel o kardemumma eller saffran istället om man hellre vill det. Då torkar jag det rivna äpplet med papper o blandar med pudrat potatismjöl.

• Heavenlyfaith

*Russin o suckat

*Nougat, riven o blandad med smöret

*Kakao, smör, farinsocker

*Färskost, smör, rivet citronskal, floursocker

Svar på tråden Fyllning i bullar. Kan man ha mosade bär?