• Anonym (Ensam)

Gravid - killen vill inte bli pappa - hjälp

Jag fick igår veta att jag är gravid, med största sannolikhet blev barnet till för 2 veckor sedan (4-5 veckan nu alltså). Så det är fortfarande väldigt tidigt i graviditeten.

Det här var inte något vi planerat, vi har varit ihop på distans i ett halvår och flyttade ihop för knappt en månad sedan. Jag är 22 och han är 25. Vi brukar skydda oss men var korkade och ansvarslösa nog att slarva några gånger för mycket, och naiva nog att tro att det skulle vara svårare att bli med barn.

Jag känner mig väldigt kluven till det här, en stor del av mig vill vill vill så gärna ha det här barnet med den man jag älskar så mycket, samtidigt som en del av mig är rationell och tänker i banor som "vi har ju inte bott ihop länge alls", "klarar vi av ett barn?" "hur fungerar vår relation med ett barn?".

Min kille blev väldigt ställd och vi diskuterade, grät och pratade hela kvällen igår. Han vill inte bli pappa nu helt enkelt, han tycker att det gått alldeles för fort och ångrar bittert att vi inte skyddade oss. Han sa att hade det bara gått ett år/ett halvår till hade han blivit jätteglad över en oplanerad graviditet, men nu blev det ju inte så... Och det här får mig att må så dåligt, att ett barn blev till för tidigt för att kanske få ett liv.

Jag är förtvivlad, sitter här ensam i en ny stad utan att känna någon annan än hans familj och vet inte vart jag ska ta vägen

En abort skulle vara så "enkel" men samtidigt så fruktansvärd och jag vet inte om jag kan döda något som är vårat barn. Hans och mitt.

Samtidigt vill jag absolut inte behålla ett barn mot någons vilja.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Gravid - killen vill inte bli pappa - hjälp
  • Anonym

Men om han säger att han hade blivit glad för det om 6 månader så borde han kunna bli glad nu också.. Bara han får smälta det lite..

• Anonym

Om du vill behålla barnet så får han ta det. Ni var ju faktiskt två om att göra barnet och ni visste både om riskerna. Det är 9 månader tills barnet kommer så ni har gott om tid.

• Anonym

Fast så där kan man ju inte tänka heller!

Anonym skrev 2009-08-04 09:00:46 följande:
    Om du vill behålla barnet så får han ta det. Ni var ju faktiskt två om att göra barnet och ni visste både om riskerna. Det är 9 månader tills barnet kommer så ni har gott om tid.
  • Anonym (samma sak)

Jag och min kille var med om samma sak!!

Vi har i dagsläget varit tillsamman i 5 månader, bott tillsammans i två månader. När vi just flyttat ihop så blev jag oplanerat gravid. Vi bollade fram och tillbaka men bestämde oss för att det nog lutade åt abort. Han ville inte, jag var bara helt upp och ned och visste inte alls vad jag ville. Vi bestämde oss för att gå till abortkliniken för att göra ett vul och snacka av oss med någon proffessionell. Ett par dagar innan besöket så fick jag missfall.. då var vi ist helt knäckta över det. Haha! Helt galet.

Min kille blev jätte ledsen, super ledsen. Han reagerade inte alls som han trodde att han skulle göra. Detta slutade med att han tjatade på att vi skulle försöka igen och jag blev gravid på en gång direkt efter missfallet.. Så nu sitter vi här igen, i samma båt och är gravida. Allt känns toppen!

Men jag är glad att vi fick ta valet själva och inte blev tvingade till det ena eller andra.

Jag tror det är viktigt att tänka på hur det kan bli, en graviditet är inte ens dans på rosor och ett barn är det definitivt inte. Är ni starka i er kärlek? Jag mår just nu riktigt dåligt, kräks flera gånger om dagen och kan absolut inte ens pussas. Han får gå upp och göra frukost åt mig varje morgon och leva lite i min skugga.. Det är inte roligt, men vad ska man göra? Jag tror och hoppas att vi ska klara det här, trots att vi inte varit tillsammans så länge. Men tänk över värsta tänkbara scenario, klarar ni det?

Att bli gravid kan öppna många dörrar till nya vänner men samtidigt föra er längre i från varandra? Om han inte är redo kan det hända att han flyr genom att gå på krogen osv medan du sitter ensam hemma. Tänk, tänk och tänk.. är ni redo? Du vet ditt svar i hjärtat!

• Anonym (Ensam)

Jag sitter och läser det ni svarat och är väldigt tacksam för all respons. Just nu skulle jag kunna likna mina tankar vid en bergochdalbana, upp och ner, glädje och skräck, panik och allt vad man nu kan känna.

Vi måste tillsammans bestämma det här, och kanske eventuellt prata med någon utomstående. Kanske kan vara en bra idé?

• BamMyMan

Det är absolut en bra ide att gå och prata med en kurator som finns på abortklinikerna.
    Ta dessutom tid på dig i besutet, är du såpass tidig i din graviditet så har ni tid att smälta, prata, älta och vända på den här situationen!
    Jag tror att du till slut vet vad som är "rätt" om du bara ger det lite tid.

• Lady Dahmer

han valde att slarva, nu får att stå för konsekvenserna av det. Valet ligger hos dig. Följ ditt hjärta.

The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lillamirakel

Vi var iväg och träffade en kurator idag, och jag tyckte det var bra att han en utomstående person som ställde "rätt frågor"

Jag är lite i samma sits, fast jag har ett väldigt stabilt förhållande sen 5 år tillbaka. Trots det är det inget lätt beslut. Det är en stor förändring oavsett beslut.

Lycka till du med..

• Anonym (vetej)

Är i samma situation...
    min kille vill absolut inte ha barnet. det är hans mardröm säger han. jag har redan ett barn sedan innan så jag vill gärna ha ettt till.... men vill itne förlora killen eller göra mot hans vilja heller... har öppnat en tråd nyss om detta tror inte jag hnnit få svar, men kolla den under "graviditet" på känsliga rummet... "behöver råd" heter den..

Svar på tråden Gravid - killen vill inte bli pappa - hjälp