• fröken fru

prolaktin / stress

Sitter här och läser om diskussionen ang förhöjt prolaktinvärde och börjar känna mig obehaglig till mods då det påståds bli högre av stress. Hur stressad var inte jag under ruvning insättning hela baletten, det är inte lätt att påverka sin stressnivå och är man medveten om att det inte är bra för resultatet blir man iallafall jag ännu mer stessad. Så kan någon klok komentera detta, kan stesss/högt prolaktinvärde leda till tex missfall eller misslyckade försök pga att man är stressad ?
    Ffru

• Svar på tråden prolaktin / stress
  • Angla

stress inför IVF påverkar inte försöket negativt det finns det mycket forskning på. inför ett prolaktibprov ska man sitta ner ett tag innan för att få ett å korrkt värde som möjlig.

• Babe

Tack Fia2... Jag sökte just det =)

Alltså: stress påverkar inte den lill* att stanna, eller neg. vid IVF,
    men däremot vid långvarig hög stressnivå ändras/rubbas ju många hormonvärden, tillfälligt, vilket kan vara negativt för själva kroppens optimala funktion i allmänhet, även fertilitet, HÖG, LÅNGVARIG STRESS...

Sköt om Dig -Lycka till!
    Babe

• Babe

Vad jag förstått kan prolaktin-värdet pendla snabbt, som tex. blodtrycket, beroende på hur man mår/vad man gjort, från dag till dag... Rätta mig om jag har fel.
    Babe

• Linusida

Jag tror vi alla är väldigt stressade över den situation vi befinner oss i och då skulle nog ingen av oss lyckas via IVF i så fall om stress i dessa sammanhang skulle spela in.

• Skorpan

Hej!

Inför mitt tredje försök hade jag förhökt prolaktinvärde och min läkare skrev då så här till mig när han skickade hem svaret att prolaktinet var för högt:

"...beaktandes att man inte kan utesluta att detta kan innebära en missfallsrisk i den händelse du blir gravid, skulle jag dock förorda behandling med en låg dos Pravidel. Jag skulle vilja att du kommer för en ny kontrollprovstagning om en månad. Fortsätt medicineringen tills dess att vi säger att du skall sluta (tidigast efter att man med ultraljud kunnat verifiera en normal graviditet)."

Alltså, jag gjorde ytterligare en provtagning innan ägginsättning, som var ok, men fortsatte att ta Pravidel fram t o m två veckor efter positivt graviditetstest.
    Nu vet ju inte jag om läkaren ville detta p g a att jag fick missfall efter vårt första försök eller om detta gäller alla hans patienter.

I alla fall, jag blev gravid och födde en son för sex veckor sedan. Inte vet jag om det lyckades för att min prolaktinhalt var låg eller inte, men glad är jag i alla fall.

Kram och lycka till!

Skorpan

• Gnista

Jag har högt prolaktinvärde. Läkaren sa att de kunde bero på många olika saker, bl.a. kunde stress göra så att man får höjda prolaktinnivåer. En annan orsak kunde vara en ofarlig tumör i hypofysen. Jag hade en minimal assymetrisk stjälk på hypofysen (?) och äter pravidel mot detta. Prolaktinvärdet bör tas om ibland, just pga att de kan gå upp och ner snabbt. Antar att det kan bero på stressnivån i blodet till viss del. Om man inte har högt prolaktinvärde påverkar antagligen inte stress försöken märkbart. Det är ju många som blir gravida trots all stress ett ivf medför...

• MammaSusan81

stress under pågående ivf behandling påverkar enligt läkarna i Falun.....då tex äggen kan försämras i kvalité..........men jag har inte hört att de kan påverka att ägget stannar kvar eller ej.........

Svar på tråden prolaktin / stress