• Kevlarsjäl87

Jag behöver höra positiva saker om förlossningen

Hej alla! Nu är det så att jag har 22 dagar kvar till beräknad förlossning och det är mitt första barn, och det är nu på den senaste tiden jag börjat tänka mycket på den och börjar bli riktigt nervös och rädd.

Anledningen till att jag är rädd är för att jag hört/läst så mycket om förlossningar som verkar vara "skräckförlossningar" Och när nära och kära berättat om sina har de inte heller låtit särskilt roliga. Det som jag tycker är det jobbigaste är att inte veta när det kommer ske, hur det kommer ske eller hur det kommer kännas. Allt det hade jag gärna velat veta i förväg.

Jag har en massa funderingar om allt möjligt t.ex. kring värkarna, hur pass jäkla ont gör dom...går dom att jämföra med något annat? Bra tips att ta sig igenom dom? Hur lång tid tog eran första förlossning? Och utav alla de timmarna hur många timmar var dom absolut värsta?

Ja detta är bara ett fåtal av alla frågor som dyker upp i mitt huvudet speciellt när jag ska sova.

Vill känna att detta kommer jag fasen att klara! Så peppa gärna lite och berätta om era förlossningar.

• Svar på tråden Jag behöver höra positiva saker om förlossningen
  • LindaMamman

Tyvärr kan jag inte berätta om tidigare förlossning då jag också bär på mitt första barn, och har 79 dagar kvar! Däremot har jag också funderat lite kring detta, och då jag bor utomlands känns det extra 'spännande' då allt är så annorlunda här.

Jag tror dock inte att du ska oroa dig, du är kvinna och din kropp vet vad den ska göra. Lyssna på den och lyssna på personalen på BB så kommer det att gå bra. Visst kommer det att göra ont, men i urminnes tider har kvinnor klarat detta - så varför inte du?
    Försök hitta 'solskenshistorier' om födslar också.. det är så lätt att bara höra och minnas "skräckförlossningarna". Alla är inte sådana!

Ps. Om det var sååå fruktansvärt skulle inte en människa ha syskon - eller hur?

Lycka till och kram på dig!

• BlommyNess12

Jag behöver höra positiva saker om förlossningen:

När huvudet och axlarna är ute så är det bara ett par sekunder kvar innan hela ungen är det!

• nerja99

Det är ett mirakel som sker och du kommer att klara det!! Du ska få se din bebis för första gången!!

• Buttelina

jag har två barn och har BARA positivt att säga om att föda barn!! gör det gärna igen! Det är världens häftigaste upplevelse!!

Jag födde mina barn ganska snabbt 2 1/2 timmar ca.. så smärtan var inte så långvarig men ack så intensiv. när jag fick min dotter gjorde värkarna mest ont och när jag fick min son så gjorde krystvärkarna mest ont. Jag födde med lustgas och tyckte att det funkade bäst för mig! Tveka inte att ta smärtlindring om du får ont så att det är jobbigt!

Mitt största tips är att slappna av och och ta en värk i taget. Gå mycket underförlossningen om du kan för det underlättar/gör så att du öppnar dig snabbare (oftast)

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Mullinuffan

Hej

Det är synd att alla nära och kära ska tala om hur hemskt det är med en förlossning...

Min första blev jag igångsatt med och jag har bara positivt att säga

Visst det gör ont men smärtan försvinner så fort bebisen är ute, det är en sån häftig upplevelse att få föda fram sitt barn

När min svägerska fick sitt första barn så ringde hon under sitt värkarbete och skrek på mig hur fan jag kunde sagt att fölossningen var en av det bästa sakerna i livet Jag peppa henne och sa vänta och se När hon ringde några dagar senare så bekräfta hon det jag sagt!

Hon hade bara fått hört hur ont och jävligt det gör...

Lycka till

• bebisgalen

Kvinnan ær unik...du kommer klara det.
    Min førlossning tog 12 timmar efter att vatnnet gått.
    Man kænner klart att det e værkar før ja, dom gør ont.
    Men det e ett gott ont, din bebis kommer ut till dig ju och du vill bara få ut den.
    Det e det du kæmpar før, och det bæsta ær att nær bebis e ute e all smærta borta och du kænner dig som super kvinnan! :) Det kommer gå jættebra.

• Krickelin med Naemi

Hej! Jag tycker själv att jag hade en positiv förlossning utan skräckupplevelser.

Jag vaknade 01.50 juldagsnatten, gick på toa och vattnet, slemmisen och teckenblödningen gick *splasch*. Ringde förlossningen och de sa att jag skulle sova och återkomma 10 nästa morgon. Klockan 2 kom första värken.

Jag hade i princip bara 1 värk i tre timmar så jag och förlossningen trodde att det var falskvärkar så jag låg och andandes i min säng och försökte slappna av. Jag räknade med att det skulle bli mycket värre i smärtskalan. Kändes som stark mensvärk och lätt kramp ung. Hanterligt!

Helt plötsligt känner jag att barnets huvud tränger ned i bäcken och jag vill krysta. Sambon ringer ambulans och vi åker in. 05.20 är vi inne och jag är öppen 10cm! Det är bara att köra och det värsta är över utan att jag märkt det! strax efter kl sex får jag krystvärkar igen och efter en krystning är Naemi ute. Utkrystningen känns ju givetvis men jag trodde att det skulle vara värre.

4 timmar totalt. Det enda som var chockerande var att det inte var så hemskt som folk sagt.

Jag hade föreställt mig en snabb, lätt och positiv förlossning som ett mantra innan det var dags och så blev det ju!

• Kevlarsjäl87
    LindaMamman skrev 2009-08-04 09:36:20 följande:
    Tyvärr kan jag inte berätta om tidigare förlossning då jag också bär på mitt första barn, och har 79 dagar kvar! Däremot har jag också funderat lite kring detta, och då jag bor utomlands känns det extra 'spännande' då allt är så annorlunda här. Jag tror dock inte att du ska oroa dig, du är kvinna och din kropp vet vad den ska göra. Lyssna på den och lyssna på personalen på BB så kommer det att gå bra. Visst kommer det att göra ont, men i urminnes tider har kvinnor klarat detta - så varför inte du? Försök hitta 'solskenshistorier' om födslar också.. det är så lätt att bara höra och minnas "skräckförlossningarna". Alla är inte sådana! Ps. Om det var sååå fruktansvärt skulle inte en människa ha syskon - eller hur? Lycka till och kram på dig!
    Ja det är det jag känner att jag vill höra och läsa "soleskenshistorier" Så att man kan bli lite mera peppad, och inte bara höra allt negativt som folk sagt hittils. Lycka till du med me din lille bebis! :)
  • Desirée

Min först förlossning tog 7,5 h och det gjorde ont nästan hela tiden och jag tror det beror på att epiduralen tagit fel för vid andra förlossningen var det helt under bart efter att jag fått bedövningen, var som att trycka på en knapp så var all smärta borta. Den förlossningen tog 6 h och 2-3 h gjorde riktigt ont, sen var jag tillräcklogt öppen för epidural och de sista 3 h var i princip smärtfria, förutom precis när hon kom ut. Mina tips till dig är dels: åk inte in för tidigt, om det "bara" molar är det förmodligen förvärkar och för det andra så var inte rädd för att be om epidural om det blir för jobbigt (får säkert mothugg om det här och vill betona att det bara är min personliga åsikt) Lycka till!

• Kevlarsjäl87

Tack alla för ni delar med er av era förlossningar och kommer med tips och ideer, det uppskattas verkligen! :)

Svar på tråden Jag behöver höra positiva saker om förlossningen