• Pumpkin

Kattmat och kattsand

Nu är det dags att byta.

För det första. Vi har använt Royal Canins Indoor Long Hair 35 till våra två katter ett tag nu. Den ena är långhårig (mamma norskis) och den andra är korthårig. Det var kvinnan i djurbutiken som rekommenderade det här fodret efter en kort diskussion om våra katter.

Till en början tyckte jag att "ja, det här är väl bra", men vi har nu märkt att framför allt honkatten (den långhåriga) spyr en del. Det behöver ju inte bero på fodret - hon har väldigt mycket päls och det är framför allt hårbollar som kommer upp - men jag tycker inte att hon har spytt så här förut. I övrigt mår hon prima, är fin i pälsen, pigg, lagom hull osv.

Jag känner nu att jag skulle vilja prova på något annat foder ett tag, för att se om problemen ger med sig, men jag vet inte vad vi ska prova. Är det någon som har något tips på ett bra foder? De får för övrigt blötfoder också.

För det andra. Vi har använt oss av Katty Kattsand i princip ända sedan vi tog hem katterna som ungar och har alltid varit jättenöjda med den sanden. Men nu har man gjort om förpackningen (från stor plastsäck till en lite mindre kartong) och vi upplever det som att man även ändrat någonting med sanden - den är inte lika bra längre! Den klumpar rätt dåligt och man får ta bort mer sand än vad som egentligen är nödvändigt, för att vara säker på att få bort all kissig sand. Så, nästa fråga är alltså: Har någon ett bra tips på kattsand? Gärna klumpsand.

• Svar på tråden Kattmat och kattsand
  • Chris Cross

Ever Clean kattsand är den sanden vi fastnade för efter många olika sorter. Vi köper den på djuraffären eller hos veterinären. Kostar 199 för 10 kilo och stämplar inköpen i särskilda kort som fås hos affärerna. Den 12:e förpackningen får man sedan gratis.

Finns i lite olika utförande. Vi blandar "Extra strenght unscented och scented - då passar det oss bra. En del utföranden dammar väldigt mycket så man får väl prova sig fram till vilket man gillar.

Lycka till.

• tes 75

testa royal canin digestive comfort, det funkar fint på mina katter där den ena tidigare var tvungen att äta dietfoder för magen & den andra hetsåt tills hon kräktes. digestive comfort har lite större bitar, så de tvingas äta långsammare & tugga mer. dock gjorda av fisk, så det luktar inte särskilt smarrigt. bajset får dock ok lukt.

• SailorGirl

Håller med Chris Cross om sand. Vad gäller mat tycker jag Hill's vanliga vuxenfoder är bra. Vi har två kvarts-norskisar, som blev korthåriga men väldigt pälsiga (och långhåriga för att vara korthåriga ). De kräks bara när de fått vänta för länge på maten och ätit lite för fort; aldrig av pälsen. Har för mig att Hill's har långhårsfoder.

• tes 75

..ska tillägga att jag har rexar, så mat för långhåriga katter har jag ingen erfarenhet av..

• Pumpkin

tes 75 skrev 2009-08-04 11:00:24 följande:

testa royal canin digestive comfort, det funkar fint på mina katter där den ena tidigare var tvungen att äta dietfoder för magen & den andra hetsåt tills hon kräktes. digestive comfort har lite större bitar, så de tvingas äta långsammare & tugga mer. dock gjorda av fisk, så det luktar inte särskilt smarrigt. bajset får dock ok lukt.
    Jag satt precis och läste om just Digestive Comfort. Honkatten äter gärna lite för fort och ibland när hon spyr så är det hela torrfoderbitar i det, så det där fodret kanske är precis vad hon behöver...
  • Pumpkin

Ja Everclean har man ju läst mycket om Den är dock 4 gånger så dyr som den vi använt nu, så det gör ju att man funderar lite. Är den verkligen värd så mycket pengar? Är den dryg?

• Chris Cross

Jag tycker absolut Everclean är värd sitt pris. Värt sitt pris i kvalitén!

Vi har två katter, den ena riktig grävare och vi köper i snitt ett paket var tredje. Plus extra när vi gör rent lådan.

• Pumpkin

Chris Cross skrev 2009-08-04 11:15:26 följande:

Jag tycker absolut Everclean är värd sitt pris. Värt sitt pris i kvalitén! Vi har två katter, den ena riktig grävare och vi köper i snitt ett paket var tredje. Plus extra när vi gör rent lådan.
    Var tredje vecka eller?
  • tinis77

Jag hade everclean förut, sen hade jag dåligt med pengar en gång och testade pussi kompact en gång. Nu använder jag bara pussi. Den klumpar lika bra som everclean, och är billigare. Har 3 katter och 3 lådor, rensar 1 gång om dagen och det luktar absolut inte kattlåda här.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Bebis 5/1-10*
  • Cinza

Måste också att säga att Everclean är värt sitt pris. Mycket bra klumpförmåga och framför allt är den i princip helt luktfri, eller rättare sagt det luktar ingenting om kattlådorna och den är dryg.

• MJAD

ever clean i sandväg och IAMS i foderväg.

Båda köper jag i djuraffär.

• Majsan70

Vi kör med Royal Canin Hairballcontroll. Det enda fodret som funkar för våra semilånghåriga katter. Minimalt med hårbollar av det= toppen!

Sand kör vi med Pet Plus. Billigare och drygare än Everclean som är helt överskattat tycker jag. Finns i 7 och 15 kilos påsar. 15 kilo kostar 159 kronor o räcker i 5-6 veckor till våra tre katter. Luktar ingenting dammar bara när man häller upp det och klumpar kanonbra.

• Pumpkin
    Majsan70 skrev 2009-08-04 11:30:06 följande:
    Vi kör med Royal Canin Hairballcontroll. Det enda fodret som funkar för våra semilånghåriga katter. Minimalt med hårbollar av det= toppen! Sand kör vi med Pet Plus. Billigare och drygare än Everclean som är helt överskattat tycker jag. Finns i 7 och 15 kilos påsar. 15 kilo kostar 159 kronor o räcker i 5-6 veckor till våra tre katter. Luktar ingenting dammar bara när man häller upp det och klumpar kanonbra.
    Vart kan man köpa Pet Plus?
  • Majsan70
    Pumpkin skrev 2009-08-04 11:49:13 följande:
    Vart kan man köpa Pet Plus?
    I vanliga djuraffärer. Jag köper på Grizzly så det är deras priser jag nämnt.
    Kan oxå nämna att det är bättre än Pussi compact som vi annars föredrar här hemma. Mer luktfritt o mycket drygare.
  • Pumpkin
    Majsan70 skrev 2009-08-04 11:52:40 följande:
    I vanliga djuraffärer. Jag köper på Grizzly så det är deras priser jag nämnt. Kan oxå nämna att det är bättre än Pussi compact som vi annars föredrar här hemma. Mer luktfritt o mycket drygare.
    Då ska jag kika om någon av våra djuraffärer har det!
  • Kattägd

Vi köper Olivers kattmat www.olivers-petfood.se och Cat's best öko plus "kattsand" den är klumpbildande och träbaserad så katterna luktar inte kattsand eller parfym när de varit på lådan.

• Susiepie

JAg har Orijen på mina katter har letat länge (jobbar i butik så jag har provat och läst på om de flesta ) ja är supernöjd dom håller sig i hull och kräksi ngeting som dom gjorde förr lätt av andra sorter!

Sand använder jga Ever Clean Skulle ALDRIG byta bort det!

Livet är fullt av kärlek!
  • candycandy

jag har provat massa olika kattsands sorter och nu har jag hittat en som är både billig och som klumpar sig,
    Det är Klumpes kattsand och den kostar runt 50 kr för 10 kilo på ica maxi

• Dundermamman

Jag använder Olivers kattsand, jag ger 65:- för 10 kg.
    Jag beställer den på http://www.olivers-petfood.se/Default.aspx , får den hemkörd gratis inom 2-3 dagar! Dock beställer jag alltid mellan 5-10 säckar åt gången!

Har länge använt Katty kattströ men tröttnade också när de gjorde om förpackningen från 10 kg plastsäck till 8 liter papplåda! Till högre pris dessutom!
    På Granngården kan man dock köpa i 20 kg´s plastsäck fortfarande.
    Jag har även provat Pet Plus, men tyckte det luktade barnpuder i hela huset eftersom det är just puder som "parfym" i den! Fick kväljningar av lukten,hua...

I foderväg är det Royal Canins Indoor Long Hair 35 och även Kitten som används.
    Mycket sällan några hårbollar som kommer upp!
    Jag har 5 norska skogkatter här hemma fn.

Kattungarna flyttklara, nya bilder under kattkullar!
  • VildVittra

Har två korthåriga kastrater, pojkar.

De äter RC indoors.
    Vi har trä pellets i kattlådan, plockar varje dag, gör hel-rent in gång i veckan.

Våra vänner och familj säger att det aldrig luktar kattlåda hos oss så det funkar för oss.

Svar på tråden Kattmat och kattsand