Kattmat och kattsand
Nu är det dags att byta.
För det första. Vi har använt Royal Canins Indoor Long Hair 35 till våra två katter ett tag nu. Den ena är långhårig (mamma norskis) och den andra är korthårig. Det var kvinnan i djurbutiken som rekommenderade det här fodret efter en kort diskussion om våra katter.
Till en början tyckte jag att "ja, det här är väl bra", men vi har nu märkt att framför allt honkatten (den långhåriga) spyr en del. Det behöver ju inte bero på fodret - hon har väldigt mycket päls och det är framför allt hårbollar som kommer upp - men jag tycker inte att hon har spytt så här förut. I övrigt mår hon prima, är fin i pälsen, pigg, lagom hull osv.
Jag känner nu att jag skulle vilja prova på något annat foder ett tag, för att se om problemen ger med sig, men jag vet inte vad vi ska prova. Är det någon som har något tips på ett bra foder? De får för övrigt blötfoder också.
För det andra. Vi har använt oss av Katty Kattsand i princip ända sedan vi tog hem katterna som ungar och har alltid varit jättenöjda med den sanden. Men nu har man gjort om förpackningen (från stor plastsäck till en lite mindre kartong) och vi upplever det som att man även ändrat någonting med sanden - den är inte lika bra längre! Den klumpar rätt dåligt och man får ta bort mer sand än vad som egentligen är nödvändigt, för att vara säker på att få bort all kissig sand. Så, nästa fråga är alltså: Har någon ett bra tips på kattsand? Gärna klumpsand.