Vår katt är snart 4 månader, vi har haft honom sen han var 12 veckor. Vi bor på landet o här finns både rovfåglar o hankatter så vi vågar inte släppa ut honom själv än på länge. Jag kommer vänta tills han är kastrerad minst. Under tiden får han vara ute tillsammans med oss. Första vecka hade vi också sele, men han tröttnade på att vi följde efter varje steg han tog, så blev bara stressat för honom. Nu är han ju etablerad med oss i familjen, så han kan va ute o leka när vi är ute. Han håller sig automatiskt hos oss på tomten, följer efter om vi går till andra sidan, osv. Men tar sina små egna lovar, klättrar i träden o smyger i rabatten, där han har lite buskar o gömma sig i. Men kommer fram om vi ropar på honom, eller om vi sätter oss knäpptysta så vi verkar ha gått in, då kommer han direkt o letar efter oss.
Jag har tatt hans kissegrus, o slått ut längst tomtgränsen, för o hålla borta hankatterna, o det verkar ha funkat. En av dem som alltid kom till tomten varje dag har vi inte sett till mer.
Kattungen har redan fattat att han kan kissa ute också, så han gör både det, o använder sin låda inne. Har börjat säja till vid dörren på dagen, när han e kissig.
Jag tror absolut inte han kommer tröttna på utelivet, bara för att han inte får va ute ensam än. Jag e säker på att han kommer växa in i det, o klara det bra, när han är tillräckligt vuxen för det alltså. Men han kommer givetvis alltid få vara både inne och ute. Helst vill jag att han ska nöja sig med tomten, som är rätt stor o tillräckligt spännande tycker jag.
Jag tänkte om du undrar om katten kommer bli bekväm o sen inte vilja ut, så blir det nog inte, om den gillar att va ute nu så gör den det sen med. Fortsätt ta med henne ut, o när det känns ok, kan ni slopa selen o bara umgås med henne ute.
Sen gjorde jag att jag la lite kattsand på ett ställe ute, o visa honom. Han blev direkt kissig, o satte sig där. Sen går han dit om han ska kissa ute. Så dom lär sig lätt o fort. Du kan ju också ställa lådan ute när ni e ute, om hon är petig med material. För så hon inte börjar villa springa in bara för o kissa i lådan.