• Solstrålen 82

När släppa ut kattunge

Vi fick våran lilla kattunge för ca 3 veckor sedan, underbar liten kise :) Tyvärr fick vi reda på senare att hon inte var tillräckligt gammal för att skiljas från mamman. Vi fick henne när hon bara var 9 veckor. Kanske inte har någon större betydelse? Hon är väldigt tillgiven men även enormt lekfull, rivs å bits.

Det är tänkt att våran lilla kattunge ska vara utekatt så min fråga är egentligen när man ska släppa ut dem? Hon är ute lite på dagarna (inte varje dag) i sele å går runt i trädgården. Har läst att man ska kastrera katten innan de går ut men det görs väl inte förrän de är runt 6 månader? Har inte kattungen lärt sig att vara inomhus då?

• Svar på tråden När släppa ut kattunge
  • Birgitta2

Jag tycker inte man släpper ut en kattunge utan sele förrän den är minst 6 månader gammal. Jo, det är bäst att kastrera katten. Du vill säkert inte ha ungar med någon hankatt du inte vet ens är frisk. Du kan mycket väl, redan nu, ta ut katten i sele. Då har du övervakning på den, och att lära att gå i sele är bara nyttigt. Ta det i kattens egen takt. Sitt på en filt i gröngräset, med sele på, och låt den utforska. Vill den gå iväg, så följ med. Allt i kissens takt.

Tänk också på att små kattungar är finfina byten för räven, rovfågeln och hunden.

• Zaria

man skall inte släppa ut en liten kattunge, detta för att den dels är ett lätt offer för rovdjur,andra katter som äger reviret lätt kör bort den varpå katten inte hittar hem igen samt att katten då är okastrerad.

Innan man släpper ut katten bör den vara kastrerad, vaccinerad och ID-märkt. Kattungar vet inte heller vad bilar är utan blir lättpåkörda.

Däremot är det bra om du förbereder genom att ta med kattungen i koppel och dyl så den lär sig känna omgivningen.

• mammaflickan

Vår katt är snart 4 månader, vi har haft honom sen han var 12 veckor. Vi bor på landet o här finns både rovfåglar o hankatter så vi vågar inte släppa ut honom själv än på länge. Jag kommer vänta tills han är kastrerad minst. Under tiden får han vara ute tillsammans med oss. Första vecka hade vi också sele, men han tröttnade på att vi följde efter varje steg han tog, så blev bara stressat för honom. Nu är han ju etablerad med oss i familjen, så han kan va ute o leka när vi är ute. Han håller sig automatiskt hos oss på tomten, följer efter om vi går till andra sidan, osv. Men tar sina små egna lovar, klättrar i träden o smyger i rabatten, där han har lite buskar o gömma sig i. Men kommer fram om vi ropar på honom, eller om vi sätter oss knäpptysta så vi verkar ha gått in, då kommer han direkt o letar efter oss.
    Jag har tatt hans kissegrus, o slått ut längst tomtgränsen, för o hålla borta hankatterna, o det verkar ha funkat. En av dem som alltid kom till tomten varje dag har vi inte sett till mer.
    Kattungen har redan fattat att han kan kissa ute också, så han gör både det, o använder sin låda inne. Har börjat säja till vid dörren på dagen, när han e kissig.
    Jag tror absolut inte han kommer tröttna på utelivet, bara för att han inte får va ute ensam än. Jag e säker på att han kommer växa in i det, o klara det bra, när han är tillräckligt vuxen för det alltså. Men han kommer givetvis alltid få vara både inne och ute. Helst vill jag att han ska nöja sig med tomten, som är rätt stor o tillräckligt spännande tycker jag.
    Jag tänkte om du undrar om katten kommer bli bekväm o sen inte vilja ut, så blir det nog inte, om den gillar att va ute nu så gör den det sen med. Fortsätt ta med henne ut, o när det känns ok, kan ni slopa selen o bara umgås med henne ute.
    Sen gjorde jag att jag la lite kattsand på ett ställe ute, o visa honom. Han blev direkt kissig, o satte sig där. Sen går han dit om han ska kissa ute. Så dom lär sig lätt o fort. Du kan ju också ställa lådan ute när ni e ute, om hon är petig med material. För så hon inte börjar villa springa in bara för o kissa i lådan.

• Solstrålen 82

Okej tack för alla svar. Var inte alls som vi fått reda på. Vi hörde lite med de vi köpte vår kise från å de sa att vi kunde släppa ut henne nästa månad, själv... Jag tycker hon är för liten för det. Hon har börjat utforska trädgården i sele redan när vi är ute så det gillar hon. När hon är några veckor äldre ska vi nog prova att gå ut med henne när hon vant sig mer vid selen.

Mammaflickan: det med att strö ut hennes kattsand runt tomten verkar en bra idé. Annars har vi ganska många hankatter här som springer. Det ska vi testa. Tack för tipset.

• mammaflickan

Ja, folk tyckte jag va löjlig för hans kiss inte har "rätta" lukten än, men det har ju uppenbarligen funkat för katterna har inte synts till här mer.
    Sen tror jag att ju mer hon lär känna er, o vill va med er, så kommer hon inte sticka av även utan selen. Det gör inte vår iallafall. Han har stenkoll var vi är även om han tar sina små egna turer i rabatter o träd. Lycka till med eran lilla katt o hennes upptäcksfärd!

• CTMT
    Solstrålen 82 skrev 2009-08-04 12:49:57 följande:
    Okej tack för alla svar. Var inte alls som vi fått reda på. Vi hörde lite med de vi köpte vår kise från å de sa att vi kunde släppa ut henne nästa månad, själv... Jag tycker hon är för liten för det. Hon har börjat utforska trädgården i sele redan när vi är ute så det gillar hon. När hon är några veckor äldre ska vi nog prova att gå ut med henne när hon vant sig mer vid selen. Mammaflickan: det med att strö ut hennes kattsand runt tomten verkar en bra idé. Annars har vi ganska många hankatter här som springer. Det ska vi testa. Tack för tipset.
    Hon är absolut för liten för att släppas ut själv. Lätt byte för en rovfågel minsann.
    Alla som säljer kattungar och "föder upp" dem är inte alltid varken seriösa eller ens kattkunniga. Så man gör bäst i att leta fakta själv och/eller ringa t.ex. en veterinär och rådfråga.

Minst 8 månader - 1 år skulle jag säga, beroende på hur snabbt hon växer. Är hon fortfarande liten och tunn vid 8 månaders ålder så skulle jag väntat ytterligare. Och ja, kastrerad/vaccinerad/idmärkt är ett måste när man släpper ut sin katt, gärna ett halsband med ägarinformation också. Och då förutsatt att ni inte bor nära en massa trafikerade vägar eller annan uppenbar fara.

Att gå ut med katten i koppel i det område ni vill att hon ska hålla sig inom är en jättebra idé, så fortsätt med det så regelbundet som möjligt så känner hon sig hemma både inne och ute!
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Kattägd

Säger minst 6 månader, kastrerad, dubbelvaccinerad, idmärkt samt försäkrad innan du släpper ut henne.

• Trynträ

Jag tycker du ska fortsätta ha katten i sele alt. hägna in tomten eller ha det som innekatt. I alla fall om du bor i tättbebyggt område. Då lever katten säkrast.

• VåratLillahjärta

Allra bäst för katten är att kastrera den när den är 1 år och har vuxit klart.
    Släppa ut den kan du ju göra när den är stor nog att klara sig själv mot andra
    katter som kanske söker bråk.
    Finns det andra rovdjur i närheten ska den ju klara sig om den stöter på nåt sånt oxå. Att vänja katten är i sele ute är ju toppen när den är liten.

• Woodgrove

ALDRIG! Enligt lag har du lika stor skyldighet att alltid veta var din katt är som din hund är. Om man inte tänker ta hand om sitt djur på heltid ska man inte skaffa nått.

Svar på tråden När släppa ut kattunge