• MH76

Ni som hade första barnet i säte, hur gick det med det med andra barnet?

Mitt första barn låg i säte och ville inte vända sig även om vi gjorde vändningsförsök. Eftersom hon legat på fel håll länge i min mage fick hon även höftledsluxation, med skena som följd i 3 månader. Nu är jag gravid igen (v.20) och hoppas väldigt mycket på att denna bebis vill vända sig rätt när väl tiden är inne för detta. Dels skulle jag vilja uppleva en vaginal förlossning och sen hoppas jag att vi slipper höftledsluxation på nästa bebis.

Hur har det gått för er andra som haft första barnet i säte? Har andra barnet lagt sig likadant eller har det vänt sig åt rätt håll?

• Svar på tråden Ni som hade första barnet i säte, hur gick det med det med andra barnet?
  • klara2006

min första tjej låg i odiagnostiserat säte så det blev snitt...med denna pojk(är iv 21) kommer jag få göra ett läges ultraljud..

• MH76

Ok, när kommer du få göra det?

Inga andra som har erfarenheter?

• Igloo79

Första barnet låg i säte. Gick inte att vända. Kejsarsnitt. Väntar andra nu och har BF om en vecka. Denna har fixerat sig med huvudet neråt och har sjunkit. Det har gjorts 3 lägesultraljud sen v 32 på mig för att försäkra att den ligger rätt. Barnmorskan sa nu senast att den här ligger där den ligger. Den kommer inte att vända sig. Om den mot förmodag gör det så KOMMER du att känna det. Så nu väntar vi bara på att förlossningen ska komma igång.

• MH76

Det var positivt att höra för min egen del Lycka till!

• MH76

Puffar

Inga andra med erfarenheter av säte och flera graviditeter?

• marial82

Första låg i säte o det slutade med snitt efter misslyckats vändningsförsök.

var bara tur o träff som gjorde så att sätet upptäcktes för vi var in på viktbeskattning inte lägeskontroll i v 36 när det upptäcktes. både bm o doktor var säkra på att han låg rätt men icke, han låg så galet så det kändes som det var huvud ner.

Är nu gravid med nr 2, är i v 34 nu och än så länge är det ett säte till. Den 12 aug ska jag till bm o har den inte vänt sig då så blir det vändningsförsök o sen får vi se. Misslyckas vändningen så blir det nog ett planerat snitt igen.'

Men jag hoppas att den lill* i magen vill ta ett skutt runt så jag får uppleva en vaginalförlossning. Kände mig blåst på avslutningen sist gång!

• MH76

Det gjorde jag också, så jag förstår verkligen att du hoppas att lillbebisen vänder sig rätt denna gång. Håller tummarna för dig

• Igloo79

Håller tummarna för er. Här väntar vi bara på att allt ska sätta igång. Förstår vad ni menar med att man känner sig blåst. Maken uppskattade dock första tiden med lillan vid kejsarsnitt. Han fick ha damen för sig själv medan jag låg på uppvaket.

• lugnåsbo

Vill bara rekommendera att iallafall ha med i tanken att föda vaginalt även om barnet ligger i säte (om man nu redan blivit snittad en gång så kan jag förstå att man gör likadant denna gång)
    Jag själv födde min tjej i säte eftersom jag hade tillräckligt stort bäcken.
    En liten klump på 4 kilo och det gick jättebra, skulle lätt göra om det igen om nästa ligger i säte.

Är så tråkigt att många sjukhus bara rekommenderar snitt.

Svar på tråden Ni som hade första barnet i säte, hur gick det med det med andra barnet?