• StrawberryDaquiri

Inför valpköp!

Nu har jag och min sambo börjat funderat på att utökat familjen med en liten valp. Rasen vi har funderat på är Pomeranian (dvärgspets). Detta är inget som kommer ske än utan tidigast till vintern. Nu har jag lite frågor och funderingar som jag skulle vilja ha svar på av er med hunderfarenhet.
    Om man går på valpkurs, ungefär hur många gånger brukar man gå? Finns det olika valpkurser för olika raser eller brukar det vara uppdelat?
    Ungefär vad kostar det att skaffa hund om man bortser från själv hunden. Jag menar inte månadskostnaden utan kostnaden när man köper hunden. Sprutor, försäkringar osv.
    Och sen en sista fråga, när hunden blivit äldre och OM det blir aktuellt med hunddagis i framtiden, hur mycket brukar det kosta i månaden? Bor isthlm.

Som sagt har vi inte köpt hund än och kommer inte göra det heller förrän längre fram så inga påhopp om okunskap tack. Att jag frågade om dagis är bara för att jag är nyfiken inför framtiden utifall det skulle bli aktuellt. Självklarr planerar vi inte att lämna bort våran framtida valp.

• Svar på tråden Inför valpköp!
  • StrawberryDaquiri

Kom på en fråga till, vad ska man tänka på när man väljer kön på hunden?

• köttbullelydnad

Mitt tips: ring runt!

Ring olika uppfödare redan nu och "förhör" dem, då får ni bl a reda på priset på valp. Ring och kolla med de olika försäkringsbolagen hur mycket rasen kostar hos dem och om div tillägg som de kanske tycker att ni borde ha, ring olika veterinärer och kolla priser (de kan variera från veterinär till veterinär) och ring de olika hunddagisen och kolla priser där. Då får ni så bra info som möjligt Det är aldrig för tidigt att kolla upp sådant.

• köttbullelydnad
    StrawberryDaquiri skrev 2009-08-04 19:13:33 följande:
    Kom på en fråga till, vad ska man tänka på när man väljer kön på hunden?
    Att man tar en valp som det klickar med.
  • Mandragora

Valpkursen på brukshundsklubben var omkring 8-10 gånger (minns inte riktigt). I gruppen ingick alla möjliga raser.

Själva hunden kostar ju en del. Jag har ingen aning om vad din ras kostar - du får höra med olika uppfödare. Min dobermann kostade 10 000 kronor (det var för några år sedan).

• StrawberryDaquiri
    Mandragora skrev 2009-08-04 19:20:02 följande:
    Valpkursen på brukshundsklubben var omkring 8-10 gånger (minns inte riktigt). I gruppen ingick alla möjliga raser.Själva hunden kostar ju en del. Jag har ingen aning om vad din ras kostar - du får höra med olika uppfödare. Min dobermann kostade 10 000 kronor (det var för några år sedan).
    Okej, det är kanske olika beroende på var man gårr. :)

Ja precis, men jag var mest nyfiken på vad kostnaderna hamnar på om man bortser från själva hunden. Jag menar mer vaccinationer, chipmärkning, försäkring osv...
  • Molson Canadian

En seriös uppfödare har vaccinerat valpen en gång samt chipmärkt den. Beroende på hur gammal valpen är när du köper den, så behöver du betala för en ytterligare vaccination. Tror det går på runt 3-400 kr. Försäkringskostnad är olika beroende på ras. Tror vi ligger runt 3000 kr/året per hund.

Valpkurser på brukshundsklubben är som nämnts blandat och runt 10 gånger. Det är olika vad det kostar beroende på klubb, men jag skulle säga runt 5-600 kr. Sedan har du allmänlydnadskurs och fortsättningskurs som är att rekommendera.

Nu brukar seriösa uppfödare välja valp åt köparen för att matcha hund med ägare utifrån personlighet och livsstil. T ex är det kanske inte det bästa att välja den mest hyperenergiska valpen till tant Agda som vill ha hund enbart som promenadsällskap.
    Om du ändock ska välja själv, så skulle jag råda dig att tänka först på att INTE välja valpen som är så "söt och gullig där h*n ligger och trycker i hörnet". Välj en valp som är framåt och nyfiken. Jag skulle också särskilt kolla kamplusten i valpen, eftersom det underlättar enormt vid lydnadsträning. Det kan du kolla enkelt genom att ta en trasa och "vifta" framför valpen och se om och hur intensivt den då vill kampa med trasan.

Vad gäller kön är det svårt att svara på, eftersom det är individuellt. Jag är heller ingen fena på dvärgspets, det ska gudarna veta. Men generellt tycker jag att tikar är smartare än hannar. De är listigare och när ett moment väl sitter så sitter det närmast orubbligt. Hannar uppfattar jag är mer ivriga att behaga och kan då gärna försöka göra allting samtidigt i hopp om att något blir rätt.

Det är viktigare att försöka få koll på vad det är för typ av hund än vad det är för kön. Som sagt, jag kan ingenting om dvärgspets, men alla hundar har olika hårdhet och belastbarhet. Med det menas, förenklat, olika förmåga och benägenhet att reagera på intryck. En hård hund är "svår" att korrigera, men kan samtidigt belastas mycket. En mjuk hund är "lätt" att korrigera, men klappar igenom vid för hög belastning. Vad som är rätt för er beror helt på vad ni har för syfte med hundägandet. Vi har både och. Och det är inte könet som är avgörande. Vi har en stenhård hane och en stenhård tik samtidigt som vi har en mjuk hane och en mjuk tik.

Löpet brukar väl vara det som hundköpare har tveksamheter kring. Jag brukar säga att visst, en tik löper ett par gånger om året. Å andra sidan löper en hane 365 dagar om året.

• Smiien

Håller med #6 ganska bra..

Jag har en liten Japanese chin, hans försäkring går på 1800 kr om året (hos agria), men har valt att betala halvårsvis.

De där med valpkurser behöver jag ju inte svara på, de har ju så många redan gjort :)
    Men i min grupp så hade vi inte liten pomerian, en hane. Han var hur söt som helst!

Om jag jämför med vad min Chin äter, så borde en pomerian absolut vara billigare i matväg, och min chin är redan billig! Ger Royal Canins junior foder, kommer nu inte ihåg hur många kilo påsen var på, men typ 3-4? Kostar 200 kr och räcker i 2 månader typ, kanske mer! Han får annat smått och gått vissa måltider.

Vaccinera gör du vid 12 veckors ålder, för oss gick de på 350 kr. Sedan är det vid 1 års ålder igen.

Sen vilket kön du ska ha.. Det är ju alltid olika från hund till hund. Men jag är en som fastnat för hanar. Det negativa med hanar, de är att dem kan börja lukta sur kiss när dem börjar bli könsmogna och är långhåriga, och vissa är så översexuella och ska sätta på allt (syftar på min chin, haha. Sätter på våra katter)

tikar har jag inte så stor erfarenhet av.. Men den tik jag haft, och dem tikarna jag träffat, dem har varit bra! Lite ettriga kanske enligt mig, men de är väl från hund till hund!
    Så skönt ändå med tik med tanke på att dem bara löper typ 2 ggr per år, medans hanarna ska gå omkring och stressa upp sig över tikar året runt! som #6 skrev, dem löper 365 dagar om året!

Hoppas jag kunde komma med några bra tips! :)

• hmcc

Du har valt en av dom sötaste raser som finns.

En dag ska jag också ha en sån men just nu är jag alldeldes för aktiv så det får bli när jag är äldre.

Jag har 3 hundar och tänker knappt på vad dom kostar så jag tror inte det du kommer märka av det särskilt mycket med en sån liten hund.

OM den inte blir sjuk men det kan drabba alla hundar.

Det är tävlandet om kostar hos oss, själva hundens kostnader är en skit i rymden

• StrawberryDaquiri

Tack för alla bra svar! Jätte tacksam, har fått mycket bra saker att tänka på!

• Zelmilainen

jag har för mig att vår valpkurs kostade ca 700 och det var för 10 ggr. sen kostar dagis här i stan ca 3000:- i månaden (norrköping)

Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden Inför valpköp!