• Boomchakalaka

Tavegyl -hur länge?

Hej!
    Jag är ny här och skulle behöva lite råd. Har en dotter som är drygt två år. Hon har hela sitt liv haft eksem. För ca 6 mån konstaterades att hon har äggallergi. Hennes eksem har blivit bättre men hon har fortfarande en hel del klåda på kroppen. Därför fick vi tavegyl utskrivet, vi fick två uttag på apotektet. Men jag undrar hur länge jag kan ge henne det? Har tänkt att jag ska ringa och fråga men ville ställa frågan härinne oxå.

Det jag även undrar över är om hon nog inte har någon mer allergi som spökar. Hon har en del eksem och sen den eviga klådan. Är det inte rimligt att tro att det kan vara nått mer? Man provade även för mjölk men det visade inget. Enligt läkaren så är det oftast de allergierna som barn i den åldern har.

Till saken hör att dottern alltid sovit hemskt dåligt. Med ca 10-15 uppvak varje natt.:( Ibland långa vakenperioder (2-3timmar) då hon är ledsen. Vi har sökt för det och de kan inte riktigt säga säkert vad det beror på. Kanske är det klådan, de vet inte. När hon får tavegyl vaknar hon bara 3-4 gånger -rena himmelriket!

Oj, långt det blev. Någon som får några tankar och funderingar som jag kan ta del av?

• Svar på tråden Tavegyl -hur länge?
  • Miralicia
    Boomchakalaka skrev 2009-08-04 20:27:04 följande:
    Hej! Jag är ny här och skulle behöva lite råd. Har en dotter som är drygt två år. Hon har hela sitt liv haft eksem. För ca 6 mån konstaterades att hon har äggallergi. Hennes eksem har blivit bättre men hon har fortfarande en hel del klåda på kroppen. Därför fick vi tavegyl utskrivet, vi fick två uttag på apotektet. Men jag undrar hur länge jag kan ge henne det? Har tänkt att jag ska ringa och fråga men ville ställa frågan härinne oxå. Det jag även undrar över är om hon nog inte har någon mer allergi som spökar. Hon har en del eksem och sen den eviga klådan. Är det inte rimligt att tro att det kan vara nått mer? Man provade även för mjölk men det visade inget. Enligt läkaren så är det oftast de allergierna som barn i den åldern har. Till saken hör att dottern alltid sovit hemskt dåligt. Med ca 10-15 uppvak varje natt.:( Ibland långa vakenperioder (2-3timmar) då hon är ledsen. Vi har sökt för det och de kan inte riktigt säga säkert vad det beror på. Kanske är det klådan, de vet inte. När hon får tavegyl vaknar hon bara 3-4 gånger -rena himmelriket! Oj, långt det blev. Någon som får några tankar och funderingar som jag kan ta del av?
    Du kan ge tavegyl så ofta som det behövs, inga problem att ge dagligen under långa perioder om det behövs. Det finns många som kan behöva ta Tavegyl eller någon annan antihistamin dagligen under hela pollensäsongen tex.

Men jag tycker att du är rätt ute i dina funderingar om att det är något mer än bara ägg. För det du beskriver låter inte normalt utan ganska typiskt "allergibeteende".

Det vanligaste allergierna är mjölk och ägg. De andra vanliga är soja, vete, fisk och även havre har ökat på senare tid i vanlighetsgrad.

Det kan mycket väl vara så att hon inte tål mjölk även om det inte visar något på tester. Det du beskriver om nätterna mm låter nästan exakt hur min dotter beter sig om hon skulle ha fått i sig mjölk eller soja. När det handlar om mjölk så är det bara i omkring hälften av fallen som det ger utslag på pricktest eller blodprov. Om jag var du så skulle jag testa med att i första hand utesluta alla former av mjölk (kolla alla innehållsförteckningar) ur kosten under åtminstone 3-4 veckor. Ersätt inte mjölkprodukter med sojabaserade ersättningsprodukter heller utan använd dig av ris- eller havrebaserade ersättningsprodukter.
Svar på tråden Tavegyl -hur länge?