• Calandivaa

Blåa eller bruna ögon?:)

Vet inte riktigt vad jag skulle lägga tråden men..

Har lagt upp en bild i mitt galleri, undrar vad ni tror min son får för ögonfärg :) Jag har blåa, min pojkvän har mörkbruna.. Han har en dotter sen innan och hon har fått blåa ögon nämligen så det är väl därför jag undrar :))

Så vad tror ni? :)

• Svar på tråden Blåa eller bruna ögon?:)
  • Venla

Enligt min biologibok så är brunt dominant arsvanlag och enligt den så blir barnen alltid brunögda om den ena föräldern är brunögd, men enligt dagens lära så är det inte riktigt så mera. Barnet får antingen den ena eller den andras ögonfärg. Jag gissar på blåa!

• HimlenÄrOskyldigtBlå

blå och brunt är båda starka i sig så det blir nog vad som helst.
    Hade det varit tex grönt och brunt dominerar brunt men för det mesta "vinner" brunt över blått..

• Calandivaa
    Venla skrev 2009-08-04 20:47:05 följande:
    Enligt min biologibok så är brunt dominant arsvanlag och enligt den så blir barnen alltid brunögda om den ena föräldern är brunögd, men enligt dagens lära så är det inte riktigt så mera. Barnet får antingen den ena eller den andras ögonfärg. Jag gissar på blåa!
    Jo men så har jag också alltid tänkt! Tills jag träffade min sambo och så har hans dotter klarblåa ögon! Helt skumt, men han måste väl ha den blå genen någonstans i släkten (adopterad.)
  • HimlenÄrOskyldigtBlå
    Calandivaa skrev 2009-08-04 20:48:38 följande:
    Jo men så har jag också alltid tänkt! Tills jag träffade min sambo och så har hans dotter klarblåa ögon! Helt skumt, men han måste väl ha den blå genen någonstans i släkten (adopterad.)
    Är han från Indien eller Srilanka kan han ju ha engelst blod i sig långt ifrån och då kan han vara bärare av den "blå genen" :) Jag är från Indien och har svarta ögon, min man blå men ett av barnen ljusbruna de andra mörk bruna.
  • Calandivaa
    HimlenÄrOskyldigtBlå skrev 2009-08-04 20:53:35 följande:
    Är han från Indien eller Srilanka kan han ju ha engelst blod i sig långt ifrån och då kan han vara bärare av den "blå genen" :) Jag är från Indien och har svarta ögon, min man blå men ett av barnen ljusbruna de andra mörk bruna.
    Han är adopterad från Colombia (dålig på geografi :P)
  • HimlenÄrOskyldigtBlå

åh, jag med.. men .. nä jag vågar inte säga ngt *S*

• Calandivaa
    HimlenÄrOskyldigtBlå skrev 2009-08-04 21:05:55 följande:
    åh, jag med.. men .. nä jag vågar inte säga ngt *S*
    Säg :P
  • HimlenÄrOskyldigtBlå

ja men jag tror inte det finns ngt sånt "blågen-band" där?! Eller? Det enda jag är säker på är att just indien är lite halvkänt för sina blå ögon som en del har och det kommer ju från engelsmännen *S*

• Harlow

Åhå du, det där var en 'tough call'.
    Ser ut som om de kan bli både bruna och blå, men jag tycker mig ana att det lutar liiiite åt det bruna hållet.
    Själv är jag dotter till en mor med bruna ögon och en far med ljusblå, jag fick själv riktigt mörkblå. Så mörka att folk ofta tror att jag har bruna ögon.

www.mypregnancy.blogg.se - fråga så får du lösen! :o)
  • Calandivaa
    Harlow skrev 2009-08-04 21:34:55 följande:
    Åhå du, det där var en 'tough call'.Ser ut som om de kan bli både bruna och blå, men jag tycker mig ana att det lutar liiiite åt det bruna hållet.Själv är jag dotter till en mor med bruna ögon och en far med ljusblå, jag fick själv riktigt mörkblå. Så mörka att folk ofta tror att jag har bruna ögon.
    A verkligen! När han föddes var dom mörkblåa men nu har dom ändrats lite så frågan e ju hur mycket :P.. generna är allt bra knasiga ;P
    HimlenÄrOskyldigtBlå skrev 2009-08-04 21:32:21 följande:
    ja men jag tror inte det finns ngt sånt "blågen-band" där?! Eller? Det enda jag är säker på är att just indien är lite halvkänt för sina blå ögon som en del har och det kommer ju från engelsmännen *S*
    Nee jag har ingen aning. Men hans dotter är en exakt kopia av min pojkvän så han är ju definitivt pappan :P..
    Våran son är även han lik sin far väääldigt mkt o just nu är dom halvmörkblå.. :P
  • HimlenÄrOskyldigtBlå

Fast alla barn föds med ngt blått i ögonen och sen ändras det gradvis på de som ska ha annan färg. Mina barn hade en blå kant runt det bruna i ca ett år, den minsta har kvar den ännu.

• Calandivaa

Någon mer som vågar sig på en gissning ;)

HimlenÄrOskyldigtBlå skrev 2009-08-04 21:46:45 följande:
    Fast alla barn föds med ngt blått i ögonen och sen ändras det gradvis på de som ska ha annan färg. Mina barn hade en blå kant runt det bruna i ca ett år, den minsta har kvar den ännu.
    Min pojkvän har också har en möörkblå ring runt sina bruna och han är ändå 26 :P
Svar på tråden Blåa eller bruna ögon?:)