• Anonym (Baldrian despert)

Ge rogivande till barn?

Någon som vet eller har erfarenhet av att ge något avslappnade eller rogivande till ert barn innan läggdags.?Här har vi en fight med vår 5-åring varje kväll. Det slutar jämnt att vi blir arga och ledsna. Hon har såååå svårt att komma till ro fast vi har en traditionell ceremoni innan det är dags att sova. Tar lätt 2 timmar innan hon somnar. För två veckor sen slutade hon med napp (sent jag vet) och efter det har det varit ett rent h-vete.

Syskonen är inte alls på samma sätt. De slocknar smidigt.

Skulle man kunna testa Baldrian despert eller något liknande som finns receptfritt på apoteket? Det handlar inte om att ge henne sömnmedel utan att hon lättare ska kunna komma till ro nu när hon har det så jobbigt efter att ha slutat med napp.

• Svar på tråden Ge rogivande till barn?
  • Näckrosen

Det finns ju annars rogivande téer och tvål med lavendel som ska vara rogivande.
    Det kanske är bättre att testa något sådant först, innan mediciner.

Men hör med BVC, om de har något tips.

• Anonym (Ge inte)

Nej ge inte mediciner till barn på egen hand utan läkarkontakt/besök/undersökning.

Men om jag förstått det rätt så är det naturläkemedel. Vet att jag själv tog dem som ung. Även min mamma har berättat att när de var barn fanns det som droppar att ge till barn om de hade svårt att komma till ro.

• Bite me

Det är nog bäst att kolla med de som arbetar inom vården, då det är ett så litet barn. Men säkerligen kan de på apoteket svara om du frågar dem.

• Danitra
    Anonym (Baldrian despert) skrev 2009-08-04 20:57:11 följande:
    Men om jag förstått det rätt så är det naturläkemedel. Vet att jag själv tog dem som ung. Även min mamma har berättat att när de var barn fanns det som droppar att ge till barn om de hade svårt att komma till ro.
    Nej, det är inte naturläkemedel. Det är receptfritt för vuxna och barn över 12 år.
    Ni böhver dock vända er till en läkare om ni ska använda det till er 5-åring.
    Danitrass skrev 2009-08-04 20:59:46 följande:
    Nej, det är inte naturläkemedel. Det är receptfritt för vuxna och barn över 12 år. Ni böhver dock vända er till en läkare om ni ska använda det till er 5-åring.
    Ja jag har läst om det tidigare. Jag får väl kontakta bvc då och höra vad de säger. Har en kompis som verkligen fick sömntabletter till sin ett-åring så då trodde jag inte det kunde vara någon fara att ge lite rogivande till en femåring.
  • Bite me

Anonym (Baldrian despert) skrev 2009-08-04 21:08:12 följande:

Ja jag har läst om det tidigare. Jag får väl kontakta bvc då och höra vad de säger. Har en kompis som verkligen fick sömntabletter till sin ett-åring så då trodde jag inte det kunde vara någon fara att ge lite rogivande till en femåring.
    Men hon hade väl tagit läkarkontakt innan hon gav ettåringen medicin utgår jag ifrån. Det är alltid bra att rådfråga.
  • Ruggugglan
    Anonym (Baldrian despert) skrev 2009-08-04 21:08:12 följande:
    Men din kompis var i kontakt med läkare antar jag?
    Man ska aldrig ge sina barn medicin innan man rådfrågat läkare eller annan kunnig person. Vare sig det är läkemedel eller naturläkemedel.

Testa rogivande musik på svag volym, rogivande te (tex Kamomill) m.m. Hör med BVC.

Vi hade en rent helvete här hemma första tiden vi tog bort nappen från vår dotter. Men det släppte efter en tid.
    BF 19 januari.
    Bite me skrev 2009-08-04 21:10:37 följande:
    Anonym (Baldrian despert) skrev 2009-08-04 21:08:12 följande: Men hon hade väl tagit läkarkontakt innan hon gav ettåringen medicin utgår jag ifrån. Det är alltid bra att rådfråga.
    Ja det var ju receptbelagd medicin!
    Fragile Flower skrev 2009-08-04 21:14:06 följande:
    Men din kompis var i kontakt med läkare antar jag?Man ska aldrig ge sina barn medicin innan man rådfrågat läkare eller annan kunnig person. Vare sig det är läkemedel eller naturläkemedel.Testa rogivande musik på svag volym, rogivande te (tex Kamomill) m.m. Hör med BVC.Vi hade en rent helvete här hemma första tiden vi tog bort nappen från vår dotter. Men det släppte efter en tid.
    Ja testa går ju alltid. Känns som inget kommer fungera smidigt med den damen. En mer viljestark unge får man leta efter!
  • Ruggugglan
    Anonym (Baldrian despert) skrev 2009-08-04 21:20:18 följande:
    Ja testa går ju alltid. Känns som inget kommer fungera smidigt med den damen. En mer viljestark unge får man leta efter!
    Vi har det likadant hemma Dottern har kommit in i en trotsperiod som heter DUGA. Nu de närmaste veckorna så har vi fått henne i säng först vid tio, elva.. {#lang_emotions_surprised} Om inte senare. Det heter "Vill inte!" eller så lyssnar hon inte alls. Snart börjar dagis igen så hon måste komma i de vanliga rutinerna igen. Det är inte lätt. Men jag är lika envis
    Det gäller att inte ge sig. Vi provar med ljudböcker här hemma och de funkar förvånadsvärt bra
    BF 19 januari.
    Fragile Flower skrev 2009-08-04 22:15:39 följande:
    Vi har det likadant hemma Dottern har kommit in i en trotsperiod som heter DUGA. Nu de närmaste veckorna så har vi fått henne i säng först vid tio, elva.. Om inte senare. Det heter "Vill inte!" eller så lyssnar hon inte alls. Snart börjar dagis igen så hon måste komma i de vanliga rutinerna igen. Det är inte lätt. Men jag är lika envis Det gäller att inte ge sig. Vi provar med ljudböcker här hemma och de funkar förvånadsvärt bra
    Ja jag har testat det tidigare men då gick det inte särskilt bra! Kanske ska testa det igen. Vår äldsta har varit trotsig sen hon föddes

Sååå himla krävande och får såna utbrott om det inte går hennes väg. Får tåla både sparkar och nyp när hon vägrar sova. Hon är dessutom väldigt stark. De senaste garna har det slutat i krig sen att hon har fått lägga sig i soffan och kolla på tv. För vi orkar verkligen inte hur länge som helst varje kväll.
  • Bite me

Anonym (Baldrian despert) skrev 2009-08-04 22:22:54 följande:

Ja jag har testat det tidigare men då gick det inte särskilt bra! Kanske ska testa det igen. Vår äldsta har varit trotsig sen hon föddes Sååå himla krävande och får såna utbrott om det inte går hennes väg. Får tåla både sparkar och nyp när hon vägrar sova. Hon är dessutom väldigt stark. De senaste garna har det slutat i krig sen att hon har fått lägga sig i soffan och kolla på tv. För vi orkar verkligen inte hur länge som helst varje kväll.
    Det fungerar inte om ni lägger er bredvid henne? Men det kanske ni redan provat? Jag tänker om ni ligger o läser o sjunger i ca 15/20 minuter innan hon ska sova, sedan när ni släcker kan ni kanske ligga o mysa tills hon somnar?

Nu vet ju inte jag, ni kanske redan har provat det, men om inte så är det kanske en ide?
    Bite me skrev 2009-08-04 22:42:22 följande:
    Anonym (Baldrian despert) skrev 2009-08-04 22:22:54 följande: Det fungerar inte om ni lägger er bredvid henne? Men det kanske ni redan provat? Jag tänker om ni ligger o läser o sjunger i ca 15/20 minuter innan hon ska sova, sedan när ni släcker kan ni kanske ligga o mysa tills hon somnar? Nu vet ju inte jag, ni kanske redan har provat det, men om inte så är det kanske en ide?
    Tack för ditt förslag. Det är så vi gör varje kväll. Först läser vi och räcker inte det brukar vi sjunga för henne om hon vill det. Ligger alltid bredvid till hon somnar. Men men. Ska ringa bvc imorgon och rådfråga. Känns som vi är i behov av hjälp nu för att orka med.
Svar på tråden Ge rogivande till barn?