• Anonym (Undrande)

Föräldraledig under karens till a-kassa?

Om man säger upp sig på sitt arbete är det som jag förstått 9 veckors karens för att få a-kassa.
    Men kan man under den tiden använda föräldradagar man har kvar eller måste man vara helt utan ersättning under karensen till a-kassan?

• Svar på tråden Föräldraledig under karens till a-kassa?
  • Sandra80sjöbo

Jag tror inte du får ha ersättning från någonstans, eller fp. Man fyller ju i kassakort, o skriver du att du har haft fp där, så får du ingen a-kassa. Dit räknas nog oxå karensdagar.

• Anonym

Givetvis måste du vara utan ersättning. Är du föräldraledig är du ju inte arbetslös.

• The Black Lady

Klart man blir utan ersättning, det är ju "straffet" för at man har valt att säga upp sig... man har ju då valt att vara utan inkomst.. inget konstigt!

• Anonym (Jodå!)

Jag var föräldraledig under min karenstid för ett par år sedan, inga problem alls. Kolla med akassan.

• Anonym

Maken hade bara 5 karensdagar men han fick inte ta fp vilket känns rätt självklart. När han fyller i kassakorten ska han fylla i de dagar han tagit ut fp och då räknas han som arbetssökande de dagar han inte haft fp. Men hör med den a-kassa det gäller.

• Anonym (AF)

Jag jobbar visserligen inte som a-kassan, men jag kan i alla fall säga med stor säkerhet att du inte kan ta föräldrapenning under din karens. Du räknas nämligen inte som arbetslös under den perioden, utan just föräldraledig.

Men för att få säkert svar så är det bästa att kolla vad din a-kassa säger.

Sen finns det ju skäl som anses som giltiga för att säga upp sig. Kan vara medicinska skäl, men även där skulle jag kolla med a-kassan.

Svar på tråden Föräldraledig under karens till a-kassa?