• smultronsaft

Pälsvård på jack russel?

Vad jag har läst så ska man rycka en jack russell, det har jag också gjort hittills. Men min lilla hund tycker inte om att bli ryckt på vissa ställen på kroppen så det blir oftast bara ryggen som blir ordentligt ryckt.

Jag tycker att det hade varit jätteskönt att typ trimma henne eller nått, men jag har hört att pälsen kan bli förstörd. Så jag undrar vad som menas med förstörd liksom, för vi har inga planer på att ställa ut henne så det är inte så att hon måste se perfekt ut. Hade bara varit trevligt att se henne lite välfriserad någon gång:).

Är jättetacksam om någon kan svara:).

• Svar på tråden Pälsvård på jack russel?
  • Smiien

Om du inte ska ställa ut hunden så spelar det ingen roll om du trimmar henne. Men om du vill ha henne fin så finns det ju säkert någon som kan plocka pälsen på henne?
    I kommunen jag bor (norrbotten) så vet jag att det finns några stycken här som plockar hundar för en liten summa, och dem har varit duktiga. Min syster har en hund som hon låter plockas hos en av dem här, och dem är såå bra, för den hunden är gammal och får ont, men ju bättre dem är, desto mindre ont verkar de göra för hunden.. :)

Men som sagt, vill du inte ställa ut henne så är det bara att dra fram trimmern, enligt min åsikt! :)

• ja88

Nej, du ska INTE klippa en russellpäls. Du förstör den sträva pälsens funktion och alla dess värmande och vattenavstötande egenskaper. Du kommer att få en frusen hund som blir blöt ända in på skinnet för en nerklippt päls återfår inte sin korrekta struktur när den växer ut igen.

Det gör inte ont för hunden att rycka mogen päls, men om man rycker på fel sätt eller försöker dra en omogen päls gör det givetvis on - gå till en duktig trimmare som kan visa dig hur du ska göra. Det är viktigt att alltid bara rycka i pälsens riktning samt att hålla skinnet stramt hela tiden så att man bara rycker av själva hårstråna och inte sliter en massa i skinnet. Ju mer elastiskt skinnet desto noggrannare måste man vara med det.

• tinkerbell

hej
    jag har en jack russell tik som jag rycker pälsen på med jämna mellanrum,visst får man känna sig för då man själv känner sin egen hund bäst,men jag brukar inte rycka där hon visar att det gör ont,deras päls ska man inte trimma som någon skrev ovanför,man rycker de halvlösa hårstrån och det finns att köpa speciell ryckkniv eller vad det heter på djuraffärer.om du trimmar henne så förlorar hon dessa egenskaper som pälsen ämnad för,dvs vattenavstötning och värmning.på magen brukar det blir mycket hår och de ska man inte rycka ifall hon tycker det gör ont,men det brukar sen mogna och då brukar min tik iallafall tycka det e skönt att bli av med den pälsen,men tänk på ju mer du rycker i pälsen dessto strävare bli den och de hårar mer,runt munnen kan du klippa ifall det blir för långt och på huvudet och runt ögonen kan du rycka.

• smultronsaft

Tack för era svar:)

• Angel89

Jag har en JRT hane, och jag brukar använda en sån där karda och "borsta" ,"kamma", kalla de vad man vill, men han tycker det e kalasskönt när kardan kommer fram, och man får bort päls och det blir samtidigt en massage som är bra för djur..:D

• Jackrussell matte

Hej! Har bara haft min jackrussell i någon månad, hade aldrig någonsin trimmat hund tidigare. Men när han kom till mig såg han bara allmänt tuffsig och tråkig ut ( tror hans pälstyp är broken) så min envishet i att han skulle bli fin satte igång och testade försigtigt med att rycka. Använde mig delvis samma teknik som när man rycker hästman ;) nu en månad senare har han en blank, len och supersnygg päls påsela kroppen och ser ut som en jackrussell ska göra ;) vart ju inte så svårt att trimma själv, vilket jag faktiskt trodde det skulle vara. Dock svårt att få det riktigt snyggt på benen. Samtidigt närmar sig vintern, vill ju inte att han ska frysa om benen. Tips på att få det snyggt på benen utan att han blir kal ;) använder ni täcke på era Russells på vintern? Hur fort växer pälsen på dem? Får de vinterpäls?

Svar på tråden Pälsvård på jack russel?