• CMN

Ska jag behöva betala rotfyllningen 2 gånger?

Under min tandläkares semester fick jag akut tandvärk och var tvungen att rotfylla en tand. Denna gjordes på två besök och allt är betalt, cirka 5500 kr. Har idag fått ont i samma tand igen och nu har den tandläkaren som gjorde jobbet semester och jag har fått tid till min ordinare tandläkare idag. Oroar mig nu för att jag ska behöva betala en ny rotfyllning. Nån som vet?

• Svar på tråden Ska jag behöva betala rotfyllningen 2 gånger?
  • ingensignatur

jag fick betala igen o sedan igen, men då rådde de mig att ta bort tanden för att om du väl har fått en infektion så kommer de i princip aldrig ge sig, även om de går nåt år mellan varje..

• CMN

Så det finns ingen typ av garanti? Det är bara 2 veckor sedan jag fixade den....

• ingensignatur

helt ärligt så vet jag inte, men efter 2 veckor så borde de inte vara ditt fel på något vis, då borde de göra det gratis!

• guztav06
    CMN skrev 2009-08-05 08:17:47 följande:
    Så det finns ingen typ av garanti? Det är bara 2 veckor sedan jag fixade den....
    Min man har haft problem med sin förra tandläkare att det blev slarvigt gjort när han gjorde en rotfyllning och behövde göra om det någon vecka senare! men han behövde inte betala andra gången eftersom det gått så kort tid! Tror dom har någon tidsfrist för det där faktiskt!
  • CMN

Fast nu har den tandläkaren semester så han som jag ska till idag har inte rotfyllt.

• Moflo

Håller på att göra en rotfyllning nu, men det skulle ta tre besök. Första besöket var rensning av rotkanalerna, andra besöket blir igenfyllning av rotkanalerna och tredje besöket blir en vanlig fyllning då.
    Hade gjort en fyllning på samma tand strax före jul, så nu sa min tandläkare att jag inte skulle behöva betala för den.

• Ellih73

Hej!
    Jag har också gjort en rotfyllning, första gången blev det inte bra, så hon fick borra upp tanden igen, rensa å lägga i jod för att få bort bakterier. Detta hjälpte inte heller, men hon sa att det kan ta en månad innan tanden blir bra så vi väntade. Jag hade mindre ont vissa dagar, men en kväll bet jag på en hård godis å spräckte tanden rakt igenom, inget trevligt kan jag säga .. *ryser* Så det var bara till att dra den! Jag har betalt över 6000 kr. Tandläkarna har säkert vissa taxor de måste följa, sen tror jag att det beror lite på hur tandläkaren ser på saken, om man ska betala mer eller inte. Har för mig att jag fick betala 1300-1500 extra för rotfyllning nr 2.

Lycka till!

• Menhir

Tandläkare 2 kan inte gärna bjuda på sitt arbete men om du går tillbaka till tandläkare 1 borde han/hon antingen göra om arbetet eller ge besked om hur besvären skall lindras.

Det finns ingen lagstadgad garanti på rotfyllningar eller lagningar med de flesta tandläkare brukar ge 1-2 års garanti på sitt eget arbete (men givetvis inte på andras).

Det är inte säkert att det är fel på rotfyllningen bara för att det gör ont. Det KAN givetvis vara det men det kan också vara en spricka i roten eller överbelastning av tanden pga den nya fyllningen är för hög.

Så: gå till din ordinarie tandläkare eftersom du har ont, låt henne/honom kolla tanden (och betala för det). Ska rotfyllningen göras om så vänta om du kan tills den tandläkaren är tillbaka från semestern så får du troligen arbetet omgjort utan kostnad.

Lycka till!
    Menhir, leg tandläkare

Svar på tråden Ska jag behöva betala rotfyllningen 2 gånger?