• Midwinter

Kliar sönder mina fingrar....

Jag vaknar på nätterna av att jag kliar på mina fingrar. Inte lite nätt, utan river i sönder. Även just nu kliar det som en tok. Ser för himla äckligt ut för det första, samt att det e väldigt irriterande.

Är det någon som vet vad som kan hjälpa?

Jag smörjer med mjukgörande, men kliar efter jag tagit på det. Även sovit med bomullsvantar efter jag tryckt på massa smörja. Som det är nu(öppna sår) så funkar det inte med mjukgörande.
    Har stark kortison, betnovat. Men det hjälper inte, inte just nu. Inte alls. Inget annat jag har provat (allt på apoteket) hjälper...

Ngn som upplevt samma o vet vad jag ska göra åt detta?

• Svar på tråden Kliar sönder mina fingrar....
  • morriis

En släkting till mig har något liknande som du beskriver.
    Hon fick tabletter i samband med salvor och krämer och grejer
    och det hjälper om hon inte är i vatten med händerna

The Kelly Family - An Angel
  • Midwinter

Att inte vara i vatten kommer ju bli oehört svårt med tanke på att jag har småbarn, samt jobbar på förskola

Kanske värt att kolla hos hudläkare om det inte blir bättre (vilket jag har sagt i ett år nu) Men det är bättre stundtals, men när det väl sätter igång så e det obeskrivligt jobbigt

• Annelis Mamma

Gå till vårdcent. och be om tavegyl tabl lindrar klådan och sen finns det en salva som heter protopic som är jätte bra , men den skriver de bara ut om man inte har effekt på kortison. Det finns ju en klass 3 kortison som heter elocon som funkat för oss. Lycka till !!

• Midwinter

hade tavegyl ett tag, tror det var under graviditeten (minnet sviker). Har för mig att de inte hjälpte så bra, men kan alltid försöka igen!

• Dorian Ertymexx
    Midwinter skrev 2009-08-05 08:22:30 följande:
    Jag vaknar på nätterna av att jag kliar på mina fingrar. Inte lite nätt, utan river i sönder. Även just nu kliar det som en tok. Ser för himla äckligt ut för det första, samt att det e väldigt irriterande.Är det någon som vet vad som kan hjälpa?Jag smörjer med mjukgörande, men kliar efter jag tagit på det. Även sovit med bomullsvantar efter jag tryckt på massa smörja. Som det är nu(öppna sår) så funkar det inte med mjukgörande.Har stark kortison, betnovat. Men det hjälper inte, inte just nu. Inte alls. Inget annat jag har provat (allt på apoteket) hjälper...Ngn som upplevt samma o vet vad jag ska göra åt detta?
    Eh, kolla med hudläkare. Inte vänta. Ring idag. Seså, knuff knuff!

Det kan vara allergi, det kan vara någon form av atopiskt exem... men kolla upp det.
  • susannemalmö

Helt klart värt att gå till hudläkaren. Sådär har jag haft det sen jag var liten och det enda som hjälper är jättestark kortison fast när det är riktigt illa kan jag behöva gå till sjukhuset och sola händerna nån gång i veckan ett tag.

• Midwinter

Jag hade atopiskt eksem som liten och har alltid haft massa eksem. I högstadiet började det att klia såhär på mina ben och de kliade jag också isönder. Fick då betnovat som hjälpte (men fick ta i omgångar i något år). Nu har det alltså flyttats till fingrarna
    Benen kan man iaf gömma

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-05 08:36:08 följande:

Eh, kolla med hudläkare. Inte vänta. Ring idag. Seså, knuff knuff!Det kan vara allergi, det kan vara någon form av atopiskt exem... men kolla upp det.
    Bra ngn knuffar på Jag är en "skjutaupp-människa" hehe
  • tjockislina

Hm... du kanske kan fråga en expert på Vårdguiden.se eller Godoc.se? De ger svar snabbt!

lycka till med klieriet!

• k girl

Jag är allergiker/atopiker och det är ju skitsvårt att bli av med, sådant här. Det kliar för att man har en hudreaktion (vad den då än beror på). Man kliar. Och i och med att man kliar kan man få bakterier och skit som irriterar och ger upphov till små infektioner, som i sin tur förvärrar ursprungsproblemet. Gå till hudläkare, pronto!

Svar på tråden Kliar sönder mina fingrar....