• Anonym (tror?)

hur stor chans att jag får kvarsittningsrätt

Jag o maken hara nsökt om skilsmässa. Vi har en 2 årig son ihop och bor i en bostadsrätt som vi båda står för. Lånet står han för men bostadsrätten äger vi båda 2. Sonen är med mig alltid, mycket fäst vid mig. Maken är tidigare dömd för missshandel och även jag har anmält honom för misshandel,men det lades ner på brist på bevis. Nu tänkte jag anlita advokat för att få kvarsittningsrätt. Hur stor chans tror ni jag har att få det?? enligt Maken säger han att eftersom han står för lånet så har jag ingen chans? hur lång tid brukar det ta att få kvarsittningsrätt. har möte med advokat om en vecka

• Svar på tråden hur stor chans att jag får kvarsittningsrätt
  • Anonym (X)

Ni har lika chans på den, ni äger ju den lika mkt. Sen har den som har vårnaden om barnen större chans men den har ni väl delad? Om han är dömd eller ej spelar nog mindre roll.

• Anonym (rix)

Du har väldigt stor chans skulle jag vilja påstå. Din man verkar inte ha koll då det inte spelar någon roll vem som står på lån eller äger lägenheten utan den med störst behov har rätt att bo kvar. Bäst behov har den som ska ha barnet boende hos sig vilket jag antar är du? Det hade inte ens spelat någon roll om du inte stod som ägare bara lgh köptes för gemensamt bruk. SÅ du kan vara tämligen lugn. Dock måste du såklart lösa ut honom.

• Anonym (tror?)

jo, dottern ska självklart bo med mig. men tänk om han säger att hon ska bo med honom och ljuger ihop historier, han e väldigt bra på det. han kommer aldrig kunna ta hand om dottern men han kan göra allt för att ej lämna lägenheten.

• Anonym

Kvarsittningsrätt innebär rätten att bo kvar i gemensamma bostaden till dess att bodelning är gjord. När bodelningen görs så bodelas bostaden och då upphör kvarsittanderätten eftersom man då antingen tilldelar en av makarna bostaden eller så säljs den för att dela på pengarna.

Kvarsittningsrätt får den som har störst behov av att bo kvar tills bodelning görs. Oftast den som ska ha barnen eller som har svårast att skaffa sig ett nytt boende.

• Anonym (tror?)

men tänk om han säger att dottern ska bo med honom, trots att han vet att han ej kan ta hand om henne. Han kommer säkert säga så för att få kvarsittningsrätten. då kan d eju inte bedöma vem som ska få lägenheten

• Anonym (rix)

Anonym (tror?) skrev 2009-08-05 08:51:11 följande:

men tänk om han säger att dottern ska bo med honom, trots att han vet att han ej kan ta hand om henne. Han kommer säkert säga så för att få kvarsittningsrätten. då kan d eju inte bedöma vem som ska få lägenheten
    Men när ni ansökt om skilsmässa har ni väl också skrivit i hur vårdnaden, boende och umgänget ska se ut? Då behandlas ju den frågan också vid skilsmässan. Man kan ju inte bara säga att man ska ha barnet boende hos sig, det bör ju finnas i dom
  • Lilly mama

Ett mål om kvarsittningsrätt avgörs inte på några dagar, snarare månader eller något år. Ni kommer således ha löst det tillfälliga boendet på något sätt och då kommer dotterns boende spela en stor roll. Ditt ex kan inte bara påstå saker utan måste bevisa dem, på samma sätt som du måste bevisa dina påståenden. Den som kan visa att den har dottern boende hos sig i övervägande del kommer enligt min snabba bedömning få kvarsittningsrätt, först tillfälligt (interimistiskt) och sen varaktigt.

En annan sak är att du om du bor kvar givetvis måste ta över alla lån och kompensera ditt ex för bostadens värde vid bodelningen. Det kan ju vara nog så svårt i vissa fall.

• Anonym

Lilly mama skrev 2009-08-05 09:01:10 följande:

Ett mål om kvarsittningsrätt avgörs inte på några dagar, snarare månader eller något år. Ni kommer således ha löst det tillfälliga boendet på något sätt och då kommer dotterns boende spela en stor roll. Ditt ex kan inte bara påstå saker utan måste bevisa dem, på samma sätt som du måste bevisa dina påståenden. Den som kan visa att den har dottern boende hos sig i övervägande del kommer enligt min snabba bedömning få kvarsittningsrätt, först tillfälligt (interimistiskt) och sen varaktigt. En annan sak är att du om du bor kvar givetvis måste ta över alla lån och kompensera ditt ex för bostadens värde vid bodelningen. Det kan ju vara nog så svårt i vissa fall.
    Kvarsittningsrätt är alltid interimistisk eftersom kvarsittningsrätt endast handlar om rätten att bo kvar tills bodelningen görs. Alltså ska ett sånt beslut fattas snabbt av tingsrätten.

Kvarsittningsrätt handlar alltså inte om att man sen tilldelas bostaden i själva bodelningen. Det är nämligen en senare fråga som avgörs vid bodelningen. Men om man tilldelas bostaden vid bodelningen ska man givetvis lösa ut den andre ur bostaden.
  • Anonym (tror?)

av det jag berättat, vem tror ni får kvarsittningsrätten??

• majkensmatte

Du! Det kommer handla om dottern ej om lånen.

Varför skaffar du inte något eget på en gång? Kvarsittningsrätten är ju bara ett tag och det är väl jobbigt med en extra tvist?

• Anonym (tror?)

om jag skaffar eget komemr han inte låta mig ta något från vå lägenhet. komemr ej ha råd med möbler säng, köksgrejer emd mera. han är jättesvår att ha med

• Lilly mama

Men kommer du ha råd att ta över alla lån för lägenheten och/eller kompensera honom i bodelningen?

• majkensmatte

Men så går det ju inte till, skaffa ett ombud så yrkar den på att tr utser en bodelningsförättare. Ni ska dela på lösöret och värdet på lägenheten.

• Anonym (^^^^)

Tänk på att du ska ha råd att betala lånen själv och lösaut honom ur lägenheten sen. Eller vill du bara bo kvar tillls den skall säljas?

• Anonym (tror?)

men kvarsittningsrätten om jag får den så behöver ju jag inte lösa ut honom dirket. det e ju 6 månader efter o då blir man väl tvungen att sälja. lånen är inte så jättemycket. det blir ungefär 1000 kr i mån med lite amortering

• Anonym (X)

Anonym (tror?) skrev 2009-08-07 09:34:59 följande:

men kvarsittningsrätten om jag får den så behöver ju jag inte lösa ut honom dirket. det e ju 6 månader efter o då blir man väl tvungen att sälja. lånen är inte så jättemycket. det blir ungefär 1000 kr i mån med lite amortering
    Tänk på att du ska betala ut retroaktivt sen om ni säjer den under den tid du bor där under kvarsittningstiden.
  • Anonym (tror?)

vad är det jag ska betala för?? för att jag varit i mitt eget hem och betalat av skulder med mera? vad är det han ska få

• Anonym (X)

Anonym (tror?) skrev 2009-08-07 14:14:01 följande:

vad är det jag ska betala för?? för att jag varit i mitt eget hem och betalat av skulder med mera? vad är det han ska få
    Ni äger den ihop och bor du i den undertiden så får du betala det som han ska ha sen. Sen att amortera av hans lån vore ju knepigt, när det är han som står på dem...jag hade kontaktat en advokat och löst allt innan man tvistar om sånt här. Varför ens vilja bo kvar och inte skaffa nytt och börja på ny kula?
Svar på tråden hur stor chans att jag får kvarsittningsrätt