Alkoholrelaterade relationsproblem
Vi har stora problem i vår relation sedan vårt barn (3 år) föddes. Jag upplever det som att jag får dra det tyngsta lasset hemma medan sambon tycker att jag bara tjatar. Det har inneburit en massa bråk och ?pajkastning?. Jag har vid ett flertal tillfällen även blivit kallad olika könsord även inför vårt barn. Under våren fick jag dock med min sambo på familjerådgivning och vissa saker har därefter förbättrats. Vi har lyckats fira semester tillsammans utan bråk vilket varit hoppfullt inför framtiden.
Däremot återstår ett stort problem, dvs, min sambos drickande. Vanligtvis har det varit koncentrerat till helgerna, men under semestern har det varit så gott som dagligen. Han dricker uppemot 10 (stora) starkölsburkar per dag (kanske 4-5 ggr/vecka under semestern). När det inte är semester blir det ca 16-20 burkar under helgen.
Jag har tagit upp detta med honom ett stort antal gånger och han blir alltid lika sur. Han tycker inte att han dricker för mycket utan han gillar bara att dricka öl. Han tycker att jag smutskastar honom genom att säga att han dricker för mycket. Han blir sur för att jag räknar burkarna etc.
Jag oroar mig för hur hans drickande påverkar vårt barn. Enligt sambon påverkas vårt barn inte alls av detta och tycker inte att det är ett problem.
Funderar mycket på om jag ska lämna honom på grund av detta, men inser att det kanske inte är den bästa lösningen. Då lämnar jag ju min son i sticket. Min son älskar så klart sin pappa som är hans stora idol. Men om vi inte bor tillsammans så innebär det ju växelvis boende och hur blir det då på helgerna när pappa gillar att dricka öl?
Min sambo har sedan tidigare ett barn som nu är 14 år. Hon valde för 3 år sedan att bo heltid hos sin mamma. Innan dess bodde hon hos oss varannan vecka och jag vet att hon tyckte det var jobbigt när min sambo drack öl. Sambon kommenterade alltid det hela med att jag är vuxen och dricker så mycket jag vill. Jag vet inte den egentliga anledningen till att 14-åringen valt att inte bo hos oss, men jag misstänker att detta kan vara en bidragande orsak.
Tacksam för råd