Jag brukar se till att jag och alla eleverna får presentera sig lite, prata om ämnet - både mina och deras förväntningar mm. Jag försöker ge ett positivt och "välvilligt" intryck, samtidigt som jag tydligör vad som "gäller" - dvs ang närvaro, läxor, betygskriterier och kursplan. Sånt får de med sig hem att läsa på till gången efter, och så får de chans att ställa frågor om detta den gången... Då har man det avklarat och kan fokusera på själva undervisningen sen, istället för att varje gång svara på frågan "kommer det här på provet?"...
(som de då förhoppningsvis greppat att det antagligen gör, eftersom jag tagit upp det i undervisningen..).
Jag brukar låta eleverna "godkänna" kursplanen, och prata om varför man har med vissa moment mm (om de har frågor kring det), och i vissa fall ändra upplägget så att det passar gruppen bättre.
Men det viktigaste med första mötet tycker jag är att man försöker få en bild av vilka elever man har, och lära känna dem lite så att man snabbt kan lära sig namnen och veta vem som är vem, vad de har för tankar om ämnet (och annat för en delen) osv. Man hinner allt det andra ändå!
Lycka till på nya jobbet!!