• Helena och Axel

Gymnasielärare - möta nya elever

Hallå!

På måndag börjar jag mitt första jobb som gymnasielärare. Och nu börjar det allt kännas lite pirrigt. Särskilt funderar jag över första mötet med eleverna. Första intrycket ni vet. Hur jag ska få dem att känna sig postivit inställda till mig och mina lektioner liksom. Så, frågan är, hur brukar ni göra när ni möter nya elever? Vad gör ni första lektionen?

• Svar på tråden Gymnasielärare - möta nya elever
  • llinaa

tycker att eleverna kan presentera sig och säha vad de har för förväntningar på framtiden

• Alvi

Hej, vad spännande!

Jag skulle nog komma med ett leende men på nåt vis ändå "verka hård".

Men hellre på den schyssta lärarstilen än på den hårda stilen... Man vill ju inte ge de störiga kidsen lillfingret så att de råkar ta hela handen, men ändå inte verka som Hitler...

Hmm, hoppas du får mer konkreta tips av nån annan!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • llinaa

Helena och Axel skrev 2009-08-05 10:24:09 följande:

Jag har samhällskunskap, svenska och svenska som andra språk.
    i svenska som andra språk kan de ju även tala om sin bakgrund då många lär vara flyktingar
  • Himlavis

Kommer fortfarande ihåg min första dag på gymnasiet fast det är 5-6 år sedan jag slutade trean. Gick sam/media så första dagen träffades vi i mediasalen som var som en tv studio. Lärarna hade spökat ut rummet med massa spindelnät och grönt ljus, klätt ut sig till häxor och så hade de på en skräckfilm i bakgrunden. Vi blev bjudna på popcorn och grön bål =)

Var ganska skönt och kul att första träffen var helt annorlunda än vad man hade väntat sig och det känndes inte stelt heller, och det var kul att lärarna vågade bjuda på sig själva =)

• Nuit

I forumet på www.lektion.se kan du möjligen få tag på fler lärare än härinne :)

Är själv utbildad grundskolelärare, men det skiljer sig ju en del åt ifrån ditt jobb.

Ett förslag skulle vara att låta eleverna få skriva ner sina önskemål på vad de skulle vilja göra under er tid tillsammans.

Lycka till!

• spidermanmamman

Jag är inte lärare men tänker på en film som jag såg för länge sen med Michelle Pfiffer tror jag där hon säger att just nu har alla bästa betyg och nu ska vi se till att alla behåller det :D (man kanske inte får säga det men jag tycker det är en rolig "push". )Lycka till iaf!!

• Tjycker

Jag brukar se till att jag och alla eleverna får presentera sig lite, prata om ämnet - både mina och deras förväntningar mm. Jag försöker ge ett positivt och "välvilligt" intryck, samtidigt som jag tydligör vad som "gäller" - dvs ang närvaro, läxor, betygskriterier och kursplan. Sånt får de med sig hem att läsa på till gången efter, och så får de chans att ställa frågor om detta den gången... Då har man det avklarat och kan fokusera på själva undervisningen sen, istället för att varje gång svara på frågan "kommer det här på provet?"... (som de då förhoppningsvis greppat att det antagligen gör, eftersom jag tagit upp det i undervisningen..).
    Jag brukar låta eleverna "godkänna" kursplanen, och prata om varför man har med vissa moment mm (om de har frågor kring det), och i vissa fall ändra upplägget så att det passar gruppen bättre.

Men det viktigaste med första mötet tycker jag är att man försöker få en bild av vilka elever man har, och lära känna dem lite så att man snabbt kan lära sig namnen och veta vem som är vem, vad de har för tankar om ämnet (och annat för en delen) osv. Man hinner allt det andra ändå!

Lycka till på nya jobbet!!

• Polly S

hej och grattis till jobbet!

jag brukar presentera mig, dra lite om min bakgrund och varför jag valt att bli lärare i just de ämnen jag har, varför jag tycker de är roliga & intressanta.
    brukar sen gå igenom och "översätta" mål & betygskriterier eftersom det inte alltid är lätt för dom att förstå vad som menas med det, och sen prata om kursupplägg och prata om hur jag tänkt och hur de vill göra.
    finns det tid kan de prata i smågrupper/skriva ner vad de vill fokusera på, hur de vill göra det.

jag tycker du ska komma ihåg att en del elever tycker det är skitjobbigt att prata inför klassen, även om det är en så enkel sak som en presentation av sig själva. är det en 1:a (så de inte känner varann alls) kan det ju vara bra att känna av vibbarna först.

• Smurfanna

Jag skulle inte låta eleverna presentera sig inför varandra på första lektionen. Lär dig namnen på eleverna innan, det gjorde jag med hjälp av skolkatalogen, det imponerade.

• Helena och Axel

Jag brukar vara ganska bra på att lära mig namn, men att fixa närmare 200 namn på ett par dagar innan skolstart blir nog för mycket.

Svar på tråden Gymnasielärare - möta nya elever