• Verkligen

Hur sjukskriva sig från en Bemanningstjänst?

Hej..

Jag blev sjukskriven i förrgår pga smärtsamma sammandragningar och förvärrad foglossning i samband med mitt jobb.
    Lyfter där mellan 500 kilo-1 ton varje arbetspass och det är slitande.

Iaf, så är jobbet ett sommarvikariat via en Bemanningstjänst.
    Idag ska jag ta tag i det hela och ringa dom, men är det nån som gjort nåt liknande?
    Tänkte om man ska ringa dom som sitter på kontoret på Bemanningstjänst eller om man bara ska ringa sjukanmälningnumret?
    Tror inte jag personligen behöver meddela själva jobbet utan Bemanningstjänst ska väl fixa det tror jag.

Har så sjukt dåligt samvete för att jag sviker alla..=( Och är rädd för att aldrig mer få jobb via dom. Men både BM & läkaren sa att jag absolut inte får jobba mer med tunga lyft & stress.

Vore tacksam för goda råd. Har sån telefonfobi och nu är jag rädd för att få massor med skäll av dom.

♥ BF 18 November 2009 ♥
  • Svar på tråden Hur sjukskriva sig från en Bemanningstjänst?
  • fjonkan

Har gjort exakt samma sak som du för manpower. Jag ringde först till arbetsplatsen som jag var på och sen till min kontaktperson på manpower. Sen åkte jag in till kontoret med sjukintyget.

• Floff

Ring till både din chef på bemanningsföretaget och till chefen på arbetsplatsen dit du är uthyrd. Det är det allra bästa tycker jag. Då får de reda på din frånvaro på en gång och kan börja leta efter en ersättare.

Jag jobbar på Manpower och ringer alltid till min konsultchef på Manpower OCH min chef på uppdraget om jag blir sjuk.

• Verkligen

Okej. Jag har dock ingen aning vem chefen på arbetet är. Har aldrig träffat den personen.
    Men då ringer jag bara en vanlig handläggare på Bemanningstjänsten och pratar med den. Antar att jag kan skippa sjukanmälantelefonen eftersom jag inte kommer tillbaka.
    Det känns så himla pinsamt. Dom kommer säkert bli jättearga..=(

♥ BF 18 November 2009 ♥
  • Floff
    Verkligen skrev 2009-08-05 10:39:35 följande:
    Okej. Jag har dock ingen aning vem chefen på arbetet är. Har aldrig träffat den personen.Men då ringer jag bara en vanlig handläggare på Bemanningstjänsten och pratar med den. Antar att jag kan skippa sjukanmälantelefonen eftersom jag inte kommer tillbaka.Det känns så himla pinsamt. Dom kommer säkert bli jättearga..=(
    Skit i det - blir de arga kan de köra upp sitt företag där solen inte skiner! Din och din bebis hälsa går först, punkt slut.
  • Cuthalion
    Verkligen skrev 2009-08-05 10:39:35 följande:
    Okej. Jag har dock ingen aning vem chefen på arbetet är. Har aldrig träffat den personen.Men då ringer jag bara en vanlig handläggare på Bemanningstjänsten och pratar med den. Antar att jag kan skippa sjukanmälantelefonen eftersom jag inte kommer tillbaka.Det känns så himla pinsamt. Dom kommer säkert bli jättearga..=(
    Du behöver inte prata med högsta chefen. Ring till företaget du arbetar på och be om att få komma till den avdelningen du jobbat på alternativt chefen för den avdelningen.

Vill du få en chans att komma tillbaka så ska du ringa till företaget och sjukanmäla dig precis som vanligt så att de inte står en man kort utan att veta var du är.

Självklart pratar du med din konsultchef också men att ha kontakt med kunden du är ute hos är oerhört viktigt.
  • Floff
    Cuthalion skrev 2009-08-05 10:42:13 följande:
    Du behöver inte prata med högsta chefen. Ring till företaget du arbetar på och be om att få komma till den avdelningen du jobbat på alternativt chefen för den avdelningen.
    Precis, det var så jag menade. Säkerligen har du någon avdelningschef eller teamledare du kan prata med. Bara du tar kontakt med någon där.
  • Verkligen
    Cuthalion skrev 2009-08-05 10:42:13 följande:
    Du behöver inte prata med högsta chefen. Ring till företaget du arbetar på och be om att få komma till den avdelningen du jobbat på alternativt chefen för den avdelningen.Vill du få en chans att komma tillbaka så ska du ringa till företaget och sjukanmäla dig precis som vanligt så att de inte står en man kort utan att veta var du är.Självklart pratar du med din konsultchef också men att ha kontakt med kunden du är ute hos är oerhört viktigt.
    Okej..
    Men när jag var på Info-träff på ProAros Bemanningstjänst så sa dom att man enbart kontaktar Bemanningstjänsten när det gäller precis allt. Att inget går via stället man jobbar på.
    Är man sjuk så skickar dom nya vikarier, arbetsstället får tydligen inte ta in personal på egen hand.
    Men jag börjar med att ringa Bemanningstjänst och ser vad dom säger.
    Ska man lämna sjukintyget hos dom oxå? Tog flera kopior iaf så FK får en.

Kommer inte jobba på det här stället igen som jag vart på nu, men hoppas på andra ställen OM det skulle tryta med jobb annars. Då är ju Bemanningstjänst bra att ha..=)
    ♥ BF 18 November 2009 ♥
  • Cuthalion
    Verkligen skrev 2009-08-05 10:46:22 följande:
    Kommer inte jobba på det här stället igen som jag vart på nu, men hoppas på andra ställen OM det skulle tryta med jobb annars. Då är ju Bemanningstjänst bra att ha..=)
    Du har större chans att få nya uppdrag om de tidigare kunderna varit nöjda med dig. Upplever kunden att du bara försvunnit så kan de bli oerhört negativt inställda till både dig och bemanningsföretaget.

Du behöver inte prata med kunden om att du ska vara sjukskriven eller att du inte kommer tillbaka utan bara att du inte kommer imorgon t.ex.. Men är du osäker, ring snarast till bemanningsföretaget och fråga om råd så att de kan kontakta kunden så fort som möjligt.
  • Verkligen
    Floff skrev 2009-08-05 10:45:03 följande:
    Precis, det var så jag menade. Säkerligen har du någon avdelningschef eller teamledare du kan prata med. Bara du tar kontakt med någon där.
    Jag jobbade i köket och ingen där tar några beslut när det gäller nåt. Utan dom jobbar under nån annan, vem vet jag inte. Hoppas det räcker att ringa Bemanningen...Så himla läskigt...

Tack för alla era svar..
    ♥ BF 18 November 2009 ♥
  • Floff
    Verkligen skrev 2009-08-05 10:46:22 följande:
    Okej..Men när jag var på Info-träff på ProAros Bemanningstjänst så sa dom att man enbart kontaktar Bemanningstjänsten när det gäller precis allt. Att inget går via stället man jobbar på.Är man sjuk så skickar dom nya vikarier, arbetsstället får tydligen inte ta in personal på egen hand.Men jag börjar med att ringa Bemanningstjänst och ser vad dom säger.Ska man lämna sjukintyget hos dom oxå? Tog flera kopior iaf så FK får en.Kommer inte jobba på det här stället igen som jag vart på nu, men hoppas på andra ställen OM det skulle tryta med jobb annars. Då är ju Bemanningstjänst bra att ha..=)
    Mjo, men med det menar de nog bara att allt "formellt", allt pappersarbete, sköts centralt på ProAros. Det kan ju ändå vara schysst att ge arbetsplatsen en vink om att du inte kommer dit mer.

Men ring ProAros först du, de kommer säkert säga åt dig precis vad du ska göra.
  • Verkligen

Puuuuh... Dom var jättesnälla...
    Jag skulle bara komma in med sjukintyget till Bemanningstjänsten så att jag får betalt för dom inbokade passen framöver. Dom skulle söka ny vikarie på en gång och kontakta arbetsplatsen. Jag frågade jättenoga om jag skulle göra det men jag slapp.

♥ BF 18 November 2009 ♥
  • Floff
    Verkligen skrev 2009-08-05 11:02:46 följande:
    Puuuuh... Dom var jättesnälla...Jag skulle bara komma in med sjukintyget till Bemanningstjänsten så att jag får betalt för dom inbokade passen framöver. Dom skulle söka ny vikarie på en gång och kontakta arbetsplatsen. Jag frågade jättenoga om jag skulle göra det men jag slapp.
    Härligt
Svar på tråden Hur sjukskriva sig från en Bemanningstjänst?