• LsH

Stela fötter/fotleder

Någon vecka efter förlossningen så har mina fötter och fotleder blivit jättestela. När jag suttit/legat en stund och ska kliva upp och gå så är de så stela så att jag får halta fram tills de har mjuknat upp. Men när det väl är mjuka så kan jag gå normalt och känner inget. Det har nu gått 3 månader sen förlossningen och det verkar inte bli bättre. Nån annan som upplevt samma sak? Försvinner det av sig själv eller måste man göra något?

• Svar på tråden Stela fötter/fotleder
  • One Wish

Hej!
    Upplever EXAKT det du beskriver! blir jätte stel när jag suttit ner en stund eller när jag vaknar på morgonen...man liksom stapplar fram tills lederna mjuknat....jätte jobbigt! Får även ont i knäna emellanåt.
    Fast mitt började relativt nyligen, och min son är nu 9 månader....
    undrar också vad det är!

• lerumstessan

Så har jag med!! Vad är detta egentligen? Jag hade massa vatten i fötterna under graviditeten, vet ej om det har med saken att göra, någon som har några kloka svar?

~¤~Ally 090617~¤~
  • ugglan

Samma här och problemen håller fortfarande i sig då minstingen nu är drygt 1 ½ år. Jag hade inte särskillt mycket vatten i fötterna under graviditeten så jag tror inte det är en reaktion på det.

• Hearty

Samma här, inte alls skönt!!!

• One Wish

hm...men undra vad det beror på? man kan ju inte undvika att bli lite orolig...

• One Wish
    nötskrikan skrev 2009-08-14 17:00:30 följande:
    Har dessutom konstant värk i ena foten och knäet.
    Så hade jag med förra veckan! konstant ont...känns mycket bättre denna veckan dock som tur är!
  • Hearty

Kan det ha att göra med att man vart så tung och det vart för tung belastning? Hmm..

• nötskrikan
    Hearty skrev 2009-08-15 22:31:19 följande:
    Kan det ha att göra med att man vart så tung och det vart för tung belastning? Hmm..
    Jag gick upp 9,5 kg, var inte speciellt tungt.
  • Hearty

Okej, kanske inte, själv var jag + 30 kg :P

• coCKa

Hallå! Hade likadant när jag hade fött min son. Gick till läkare eftersom vi har reumatism i släkten så jag var rädd att det var något sådant men dom tog prover och allt såg bra ut men fick höra från en annan sjuksköterska att det är något med hormonerna att göra. Att det var något som hon själv hade haft och att det var rätt ovanligt men drabbade en del. Nu var det mer en ett år sedan jag hade problem så jag kommer inte ihåg hur länge det höll i sig men det gick i alla fall över så det är nog inte något som ni behöver oroa er för! Jag var även stel i mina knän så när jag hukade mig ner hade jag jätte svårt att ställa mig upp igen. Vet inte om ni ammar allihopa men har för mig att jag läst någonstans att det kan hålla i sig så länge som man ammar så det är bara att härda ut=)
    hoppas att ni har samma som jag hade för då går det över snart!!

• solstickan41

Jag har samma problem. Jag hoppas att det går över efter att jag slutat amma som coCKa skriver.

• nötskrikan
    coCKa skrev 2009-08-15 22:53:12 följande:
    Hallå! Hade likadant när jag hade fött min son. Gick till läkare eftersom vi har reumatism i släkten så jag var rädd att det var något sådant men dom tog prover och allt såg bra ut men fick höra från en annan sjuksköterska att det är något med hormonerna att göra. Att det var något som hon själv hade haft och att det var rätt ovanligt men drabbade en del. Nu var det mer en ett år sedan jag hade problem så jag kommer inte ihåg hur länge det höll i sig men det gick i alla fall över så det är nog inte något som ni behöver oroa er för! Jag var även stel i mina knän så när jag hukade mig ner hade jag jätte svårt att ställa mig upp igen. Vet inte om ni ammar allihopa men har för mig att jag läst någonstans att det kan hålla i sig så länge som man ammar så det är bara att härda ut=) hoppas att ni har samma som jag hade för då går det över snart!!
    Låter lovande, har också hört att man kan få problem med ledvärk när man ammar.
  • Angela

PRECIS så har jag också det!!! Stel som attan på mornarna, stapplar fram en bra stund innan de mjuknat upp...!

Svar på tråden Stela fötter/fotleder