• angeni

Flytt till Luleå, var ska man bo?

Hej.

Jag och min sambo och vår dotter på 3 månader funderar på att flytta till luleå.

Jag har varit på universitetet förut och kände att här vill jag gå.

Vi ska söka dit båda två tills nästa höst och hoppas att någon av oss kommer in.

Då kommer nästa fundering . Var ska man bo?

Vi vet ju ingenting om Luleå så vilka områden rekommenderar ni?

Krav:
    Barnvänligt
    Gångavstånd till centrum - ca 20-30 minter som max
    Gärna cykel eller gångavstånd till universitetet.

Hoppas någon glad människa från Luleå kan hjälpa oss med våra funderingar

• Svar på tråden Flytt till Luleå, var ska man bo?
  • Me o Mike

Hej hopp!! Min man är från Luleå och han har bra koll...

Detta skrev han nyss på msn:

Bergviken. bergnäset, lulsundet, i viss mån bredviken, skurholmen, i viss mån björksgatan, mjölkudden..
    universitetet ligger på porsön , nära björkskgatan samt ganska nära lulsundet

• Me o Mike

och sen skrev han: hahaha med 30 minuter till stan så kan man bo vart som helt i luleå!

• angeni

Zack o Bella skrev 2009-08-05 14:12:22 följande:

och sen skrev han: hahaha med 30 minuter till stan så kan man bo vart som helt i luleå!
    Okej, det visar vilken stor koll vi har att det inte är så stort:P
  • Me o Mike

Nej det är inte så stort!
    Vi har själv pratat om att flytta upp, men jag är lite rädd att jag ska få klaustrofobi där!

angeni skrev 2009-08-05 14:14:09 följande:
    Zack o Bella skrev 2009-08-05 14:12:22 följande:
    Okej, det visar vilken stor koll vi har att det inte är så stort:P
  • angeni

Var bor ni nu?

Själva så bor vi i Hallstahammar och den hålan är ännu mindre.

Vi har tröttnat på att ha släkt så nära pga alla bråk som har blivit så vi vill bort. och samtidigt är det ju bra att utbilda sig

• Me o Mike

Vi bor i Täby/Sthlm. Så för liten stad kan vi inte skylla på!

Men han vill väl upp till sin familj plus att man får ett SLOTT där uppe för mindre pengar än en liten lägenhet kostar här där vi bor..

angeni skrev 2009-08-05 14:17:14 följande:
    Var bor ni nu?Själva så bor vi i Hallstahammar och den hålan är ännu mindre. Vi har tröttnat på att ha släkt så nära pga alla bråk som har blivit så vi vill bort. och samtidigt är det ju bra att utbilda sig
  • angeni

Zack o Bella skrev 2009-08-05 14:18:45 följande:

Vi bor i Täby/Sthlm. Så för liten stad kan vi inte skylla på! Men han vill väl upp till sin familj plus att man får ett SLOTT där uppe för mindre pengar än en liten lägenhet kostar här där vi bor..
    Jo det är helt klart sant! Det är ju lite dyrare i sthlm.

Men jag kan ju förstå klaustrofobikänslan

Jag är så trött att alla nära lägger sig i vår uppfostran av dottern.. Men samtidigt så lever man bara en gång
  • Me o Mike

Förstår att det är jobbigt!
    Men hur långt är det till luleå från er?

angeni skrev 2009-08-05 14:20:10 följande:
    Zack o Bella skrev 2009-08-05 14:18:45 följande:
    Jo det är helt klart sant! Det är ju lite dyrare i sthlm.Men jag kan ju förstå klaustrofobikänslan Jag är så trött att alla nära lägger sig i vår uppfostran av dottern.. Men samtidigt så lever man bara en gång
  • angeni

Zack o Bella skrev 2009-08-05 14:20:56 följande:

Förstår att det är jobbigt! Men hur långt är det till luleå från er?
    94 mil ungefär, vilket skulle innebära att hans mor inte kan komma inklampande när som helst och störa utan att ens ringa på dörren
  • Me o Mike

haha OJ! Ja det var ju raka puckar här kan man säga!

Ja nästan som vi har. Vi har väl ca 90 mil.

angeni skrev 2009-08-05 14:25:07 följande:
    Zack o Bella skrev 2009-08-05 14:20:56 följande:
    94 mil ungefär, vilket skulle innebära att hans mor inte kan komma inklampande när som helst och störa utan att ens ringa på dörren
  • Seldonia

Bergviken, Ötermalm eller Kallkällan om ni vill vara närmare stan.
    Lulsundet och Björkskatan har också fina, lugna områden, men lite längre in till stan.
    Som sagts tidigare, så tar du dig ganska långt på 30 minuter med cykel i den här stan.
    Har haft vänner som bott på Porsön, alltså nära universitetet, och trivts bra där. Men det blir lätt att man känner sig lite utanför stan där ute. Det är också stor omsättning i bostadsområdena, och tyvärr lite stök i vissa delar.

• Seldonia

Aha, 30 minuters gång till stan såg jag nu... Då blir det väl "Björx" och Porsön som kanske är lite för långt bort, från de övriga områdena hinner man in till stan på under halvtimmen.

• angeni

Zack o Bella skrev 2009-08-05 14:26:11 följande:

haha OJ! Ja det var ju raka puckar här kan man säga! Ja nästan som vi har. Vi har väl ca 90 mil.
    Jo skulle kännas så skönt att komma ifrån sådant

Det är ju ingen resa man bara gör utan att ringa och kolla så att man är hemma. Det enda som känns taskigt är att de missar så mycket av barnbarnens uppväxt. Men vi får väl fundera innan vi bestämmer oss för att flytta.
Svar på tråden Flytt till Luleå, var ska man bo?