• Marija Thomas

När en förälder är ledig

Min bror ska snart ha barn och när den lille har tittat ut skulle jag vilja åka upp och hälsa på (jag bor i skåne och han i sthlm). Tyvärr kan min man inte ta ledigt från sitt jobb utan jag hade tänkt åka själv typ torsdag - söndag.

Vi har två barn som går på förskola och eftersom det inte är så populärt att ta med sig två förskolebarn till en nyfödd plus att den ena är under utredning för autism (alltså inte den lättaste att ta med sig) hade jag tänkt lämna dessa hemma med min man.

Men hur fungerar det med förskolan när den ena föräldern är ledig? Från olika håll har jag hört olika saker, dels från min bror som jobbar väldigt oregelbundna tider och dagar, där har deras förskola sagt att det absolut går att lämna på dagis fastän att han kanske är ledig en tisdag och dels från en kollega till mig som säger att om man är ledig måste barnet vara hemma.

Någon som verkligen vet?

• Svar på tråden När en förälder är ledig
  • jojja

Det är väl så att om ena föräldern är ledig så ska barnen vara lediga.

Fråga personalen och berätta situationen så kanske de kan få vara på förskolan ändå? Brukar aldrig vara nåt problem för oss, men det beror väl säkert på situationen och hur man utnyttjar förskolan i vanliga fall. Och såklart på vilken personal det är!!

Hoppas det löser sig!

• Butterscotch

Egentligen är det väl så att om en förälder är ledig så ska inte barnen vara på dagis, men de flesta dagis har väl såpass vettig personal att de kan göra undantag. Eller ännu enklare: berätta inte på dagis att du ska vara ledig så finns det inget som de eventuellt kan uppröras över.

• Lillsnörpa

Det är väl olika på olika dagis..? Kompisar till mig har semester båda två men har sonen på dagis just nu, de renoverar sitt hus = inte så lämplig aktivitet för barn. Men jag tror att deras dagis är något sorts kooperativ, kanske är kommunala dagis regler hårdare.

• red rose 06

vad spelar det för roll! varför ska du berätta att du ska iväg? det e bara at åka :)

• Brunello

jag tror de flesta dagis är hyfsat flexibla om man är ärlig och berättar, risken finns ju att BARNET berättar att du inte är hemma

Säg som det är och säg att du vet att du inte har RÄTT att ha dem där men fråga ändå om det kanske kunde gå för sig nu när pappan inte kunde få ledigt.

• smurfis75

Har faktiskt tagit upp det med dagis, hade utvecklingssamtal för min son och var ledig samma dag. Hon tyckte absolut att jag skulle lämna Texas där under tiden för samtalet och då frågade jag hur de ställde sig till att man lämnade barn på dagis om man var ledig en dag.
    Hennes exakta ord: "Han är så välkommen så, vi saknar honom om han inte är här, att du är ledig gör absolut ingenting, så det är inget du behöver tänka på".

Nu är barnen oftast hemma med mig om jag är ledig men jag kan även lämna utan att få dåligt samvete   Nu vet jag att de flesta verkar ha mycket hårdare regler efter vad man har läst här på fl, jag verkar ha "tur" att bo där jag bor.

Ståplats på Ullevi 8/8 och Gold Circle 9/8
  • Emriella

Hos oss är det väldig strängt men jag har "lärt" mig att inte tala om vad jag ska göra. Exempelvis nekade dagis mig att lämna syskonen då min dotter skulle till tandläkarnen. (Alla skulle vara där den dagen, min dotter skulle bara komma någon timme senare.) Är en förälder ledig är ska barnen vara vara med den, punkt slut.

• Gurkan

Hos oss gäller ledig förälder - ledigt barn men det finns alltid undantag till den regeln!
    Prata med din förskola och förklara hur det ligger till, hellre det än att du inte säger något och så berättar barnen det och det kommer fram ändå. Det är aldrig roligt för oss på förskolan, det gör att förtroendet brister.

Hade du haft barnet på min förskola hade ditt barn varit mer än välkommet!

• Karinbarin

Jag som jobbat på föskola de sista 6 åren får ju säga att regeln i vår kommun är att är föräldern ledig är barnen lediga. Och det är aldrig bra att ljuga. Oftast kan man ha överseende om föräldern ska åka bort eller så. Däremot blir det VÄLDIGT fel om något skulle hända på förskolan och man försöker kontakta föräldern.

Hade en situation för ett par år sedan där mamman jobbade i kommunen och pappan 7,5 mil därifrån. Barnet blev sjukt så vi ringde mamman. Hon kom 3 timmar senare. (tar normalt 15 min) Visade sig senare att hon åkt till Ullared.
    Blir som sagt fel, och man som personal blir lite misstänksam. Så var ärlig. Oftast går det att ordna.

• Snusmumrik

Jag arbetar på förskolan & jag tycker att du ska förklara för personalen varför du ska vara ledig & vad du ska göra. Som personal är det inte roligt att få reda på såna saker från fel håll. Tänk om något händer barnen/de blir sjuka under dagen & personalen ringer till din arbetsplats & de talar om att du har semester, det är ju inte så roligt.

Jag hoppas att det är förstående personal & att du får lämna barnen. På förskolan där jag arbeter har en föräldrer haft semester och jagat älg, åkt utomlands eller åkt till Ullared. Vet vi bara om det tycker jag att det är okej...

Svar på tråden När en förälder är ledig